Ahad, 1 Ogos 2010

USAH BEDAKAN ANAK-ANAK ADAM

Kita semua berasal dari satu bapa yang bernama Adam, dan seorang ibu yang bernama Hawa. Dengan hubungan kasih sayang antara dua insan ini, lahirlah manusia-manusia yang beranak pinak sehingga wujudnya manusia yang begitu ramai, yang kita dapat lihat pada hari ini.

Hakikat manusia itu berasal dari satu, iaitu adam. Kemudian, apabila manusia itu berada di geografi yang berbeda, menyebabkan lahirnya istilah-istilah bangsa, berdasarkan bahasa yang digunakan.

Ada manusia berbangsa arab, disebabkan mereka bercakap arab. Ada manusia melayu, apabila mereka bercakap melayu. Ada manusia cina, apabila mereka bercakap mandrin. Manusia india, apabila mereka bercakap tamil atau hindi. Namun, hakikatnya kita dari satu bapa, iaitu adam.

dalam keadaan kepelbagaian tempat tinggal, kepelbagaian pengalaman dan pergaulan, dan keterbatasan dalam mendapat maklumat, menyebabkan ada manusia itu beragama islam, beragama budha, hindu, kristian dan sebagainya.

walau kepelbagaian agama itu, semua manusia itu mempunyai unsur kesamaan yang disebut sebagai fitrah. Mahukan keadilan, tolak kezaliman adalah kehendak fitrah. Manusia yang zalim pun, tidak suka dizalimi. Ini merupakan fitrah yang wujud kepada sesiapa sahaja dari kalangan manusia. Sama ada mereka beragama islam, ataupun tidak beragama islam.

Unsur kesamaan ini, disuruh oleh Allah agar manusia mencarinya. Orang islam yang bertembung dengan orang bukan islam, hendaklah mencari unsur kesamaan ini. tidak ada kesamaan, atas unsur selain dari kehendak fitrah ini.

Apabila fitrah yang mengandungi unsur kesamaan ini dapat disatukan, orang islam perlu kemukakan konsep perlaksanaan keadilan Islam, dan konsep Islam menolak kezaliman. Jika ini berjaya, itulah hakikat kemenangan awal bagi umat islam.

"kalau UMNO ajak perpaduan melayu, hakikatnya mereka telah mengkhianati ketentuan Allah yang mencipta manusia berasal dari satu. Kita perlu ada kesatuan manusia dengan merujuk kepada Adam A.S. Kalau UMNO ajak perpaduan melayu, mereka sebenarnya mengajar perpecahan antara anak-anak adam di Malaysia yang merupakan muka bumi Allah SWT" bisikan hati kecilku.

Sekian

Wallahu 'Alam.

al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


1 ogos 2010 * Bandar Baru Sungai Buloh

5 ulasan:

kulupSakah berkata...

dalam majalah Off The Edge dulu, bila disoal tentang nasionalis - Tok Guru Nik Aziz tanya balik: Adam, bapak segala manusia bangsa apa? kah kah..apa mau jawap?

Tanpa Nama berkata...

"dalam keadaan kepelbagaian tempat tinggal, kepelbagaian pengalaman dan pergaulan, dan keterbatasan dalam mendapat maklumat, menyebabkan ada manusia itu beragama islam, beragama budha, hindu, kristian dan sebagainya."

kurang tepat. banyak manusia yg tinggal di tmpt yg sesuai, dpt cukup maklumat, mempunyai cukup pengalaman, masih memilih utk sesat. sy pernah berbual dgn beberapa org yg spt ini, malah mereka lebih tahu lebih banyak drpd saya tentang akidah islamiyah tp masih memilih utk sesat. dan byk juga manusia yg tidak berada dlm suasana yg bersesuaian tp memilih utk tunduk dan patuh kpd ALLAH.

"Unsur kesamaan ini, disuruh oleh Allah agar manusia mencarinya"

bukankah unsur kesamaan ini perlu dicari sesama org islam? kita sendiri mempunyai berbeza2 latar belakang dan pendapat tentang suatu perkara dan masing2 disokong oleh al-quran dan assunnah (cth mazhab2, islam di afrika, islam di arab, wahabi dll), tp sehingga kini kita masih bergaduh sesama sendiri, umat islam yg berbilang kaum ini, walaupun atas perkara kecil?

dan kenapa unsur kesamaan ini anda lebih tercari2 drpd bukan-islam?
kenapa anda tidak mencari unsur2 kesamaan drpd org2 yg anda marahkan dlm artikel anda di blog anda ini? bukankah mereka juga sama2 ingin menegakkan islam spt anda, walaupun cara mereka anda tidak setuju (dan saya pun fikir kaedah mereka pun tidak tepat)?

kita diPERINTAH OLEH ALLAH UTK BERLAKU ADIL KPD SEMUA MANUSIA tak kira agama dan bangsa tp KITA juga ADA HAD YG ALLAH TETAPKAN BERKENAAN HUBUNGAN KITA dengan org berlainan jantina, berlainan agama dan org islam yg berlainan pendapat dgn kita.

"kalau UMNO ajak perpaduan melayu, hakikatnya mereka telah mengkhianati ketentuan Allah yang mencipta manusia berasal dari satu. Kita perlu ada kesatuan manusia dengan merujuk kepada Adam A.S. Kalau UMNO ajak perpaduan melayu, mereka sebenarnya mengajar perpecahan antara anak-anak adam di Malaysia yang merupakan muka bumi Allah SWT" bisikan hati kecilku."

bukankah ketentuan ALLAH adalah bahawa kita diciptakan olehNYA utk menyembahNYA? ustaz tak baca quran, mana mungkin kita bersatu dgn non-muslim? walaubagaimanapun, kita wajib HORMATkan mereka sebagai manusia, antaranya berikan mereka keadilan sejajar dgn islam, bukan nafsu manusia (politik, projek etc).

wallahualam
fikirkanlah.

Kesempurnaan itu berkata...

Salam, nabi Muhammad S.A.W ada memohon pada ALLAH berkenaan 3 perkara, tetapi hanya 2 sj ALLAH perkenaankan. Yg ditolak itu ialah umat nabi tidak dapat bersatu dalam satu perjuangan dan akan berselih faham dengan pendapat masing2.

Sudah sedia maklum, didunia ini ada 73 pendapat atau cara masing2, hanya satu sj ALLAH terima masuk syurga. yg satu tu bukan bermakna parti PAS atau parti UMNO... tapi org2 yg beriman dan yg bertakwa, menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan hidup di dunia dan akhirat.

Jika anda rasa anda ikut yg satu ni..mengapa perlu ikut atau berpandangan yg 73 tu yang jelas lagi nyata..

Tanpa Nama berkata...

kesempurnaan itu, anda lupa, yg satu tu adalah ahli sunnah wal jamaah. mazhab hanafi, hambali, syafie dan maliki adalah sebahagian drpd ahli sunnah.
mazhab2 ini mempunyai byk pandangan yg sama, cthnya solat itu wajib, solat 5 waktu, dan ada byk juga perbezaan pendapat, spt apa yg membatalkan wuduk, qunut dll. dan sesama guru satu2 mazhab pun ada juga beza pendapat.
pendek kata, sesama ahli sunnah pasti akan ada beza pendapat, tentang pelbagai isu termasuklah ibadah.
inikan pula tentang politik. politik ini adalah suatu yg berada dlm grey area. walaubagaimanapun ALLAH ada memberi banyak tanggungjawab serta had tentang hubungan sesama manusia tentang politik ini, antaranya bila ada perkara yg diperselisihkan hendaklah dikembalikan kpd ALLAH dan rasulNYA. jadi pendapat anda yg anda katakan betul dan pendapat mereka yg anda katakan salah, adakah dipandu oleh al-quran dan assunnah?
fikirlah

Tanpa Nama berkata...

berapa ramai dah dalam DAP tu memeluk Islam?