Ahad, 28 November 2010

TRANSFORMASI FIKRAH, BERTINDAK DAN KEPIMPINAN [1]

ZAMAN “PERTAHAN” DAN ZAMAN “PENYEBARAN”

[1]

Perubahan dalam politik adalah perkara lumrah. Mana mungkin mengekalkan sesuatu bentuk politik, kerana politik itu terkait dengan manusia yang sering berubah. Perubahan yang manusia mahu adalah dari tidak baik kepada baik, dari baik kepada yang lebih baik. Pun begitu, tidak dinafikan ada manusia yang mahu kepada baik, tetapi ia menjadi tidak baik. Ia berdasarkan nasib dan ketentuan yang ditetapkan oleh Allah SWT.

Malaysia berada dalam era perubahan ini. Pergolakkan politik menandakan bermula perubahan politik. Pergolakkan politik, merupakan tanda manusia sedang berfikir untuk mendapat sesuatu yang lebih baik. Sebagai orang Islam, mengecapi kebaikan itu tidak lain dan tidak bukan dengan keadilan Islam. Disamping, tidak pernah menolak keadilan dari pihak yang lain dari islam. Ini dibuktikan bahawa Nabi SAW pernah mengakui keadilan raja habsyah yang ketika itu belum lagi beragama Islam.

[2]

Islam perlu dikembangkan. Kemajuan Islam kini, tidak sama seperti di era 80 an, era 70 an atau era 60 an dan sebelum-sebelumnya. Era Dr Burhanuddin Al-Helmi, Islam dibicarakan dalam bentuk ‘melayu-islam’. Tetapi di era ini, ucapan “melayu-islam” sudah tidak relevan, tetapi yang perlu diperkatakan adalah “Islam For All”.

Jika diteliti sejarah perjuangan Dr Burhanuddin Al-Helmi pun, kita dapati ada kerelevanan disebalik tindakan Dr Burhanuddin Al-Helmi itu. Ini kerana, antara alasan yang paling penting difikirkan disebalik tindakan Dr Burhanuddin Al-Helmi itu adalah seperti berikut;

Pertama, pendefinisian bagi melayu oleh Dr Burhanuddin Al-helmi bersifat kosmopolitan. Ia tidak sama seperti pendefinisian yang dikemukakan oleh UMNO. Pada Dr Burhanuddin Al-Helmi, pendefisian melayu itu tidak sekadar melayu di Tanah melayu [kini : malaysia], tetapi ia merangkumi melayu di Indonesia, filipina, kemboja dan sebagainya. [Dunia melayu dan tersebar luasnya rumpun bangsa : 4] Ekoran itu, Dr Burhanuddin Al-helmi adalah orang agak kehadapan dalam mempertahankan slogan “melayu raya” [slogan ini ditolak oleh UMNO]. [baca buku “gagasan nasionalisme melayu raya”]

Kedua, pendefinisian melayu oleh Dr Burhanuddin Al-Helmi disebatikan dengan Islam. Dengan maksud, apabila disebut melayu maka ia adalah islam. Pendefinisian ini mengandungi unsur strateginya tersendiri. Mungkin faktor terkesan dengan perjuangan Palestina yang Dr Burhanuddin Al-Helmi dapat lihat bagaimana kejatuhan kerajaan Palestina di ke tangan Israel semasa beliau berada di sana; dilihat rakyat palestine tidak dapat bersatu atas nama Islam, juga tidak dapat bersatu atas nama bangsa arab seterusnya Palestine tertindas.

Ketiga, sengaja didefinisikan sebegitu, kerana bilangan orang melayu beragama islam sebelum dan di awal kemerdekaan adalah boleh dikatakan hampir 100 %. Didakwa, kemasukan golongan kolonial sebelum merdeka, mempunyai agenda pengkristianan, seperti penubuhan kolej latihan katholik bagi muballigh di pulau pinang pada tahun 1807. [tradisi pemerintahan Islam dan kolonialisme dalam sejarah alam melayu : m.s : 66], juga terbukti lahirnya perkembangan kritistian di melaka hanya dengan berlakunya perkahwinan antara orang-orang portugis dengan perempuan tempatan sehingga keturunan mereka dikenali sebagai SERANI di melaka. [tradisi pemerintahan Islam dan kolonialisme dalam sejarah alam melayu : m.s : 64]

Dengan maksud, tindakan Dr Burhanuddin Al-helmi ini mengandungi strateginya yang tersendiri ketika mempertahankan pendefinisian melayu ketika berhadapan dengan rakan-rakan seperti Ahmad Bostamam, juga ketika berdebat dalam parlimen ketika beliau menjadi MP PAS dari Besut di awal kemerdekaan Malaysia dahulu.

[3]

Era zaman Dr Burhanuddin Al-Helmi sudah berlalu. Pemikiran nasionalis yang dibawa oleh Dr Burhanuddin Al-Helmi diteruskan oleh Dato’ Mohd Asri sedikit sebanyak semakin terhakis. Ia bermula dari beberapa rentetan, iaitu kejatuhan PAS yang amat teruk setelah disepak terajang oleh UMNO agar keluar dari Barisan Nasional [Asalnya perikatan. Dicadangkan oleh Dato’ Asri agar ditukar kepada Barisan Nasional: memoir politik Asri : m.s 97], disamping keriuhan dengan revolusi Iran yang mempamerkan Ayatollah Al-Khumaini sebagai idola. [Dalam muktamar PAS ke-28, ungkapan yang digunakan adalah ‘marakbar asri’ [melayu : pergi mampus asri]. Marakbar adalah kalimah dari bahasa farsi]

Bermula dari situ, PAS mula mempamerkan perjuangan yang agak luar dari kerangka nasionalis melayu, tetapi sudah mula menuju ke era PAS yang diterima oleh non Muslim dan non melayu. Era PAS di zaman Ustaz Fadzil Noor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz membuktikan bahawa bentuk islam For All ini dibuktikan.

[4]

Era pemikiran Islam For All telah berlaku dalam PAS. Walau slogan “Islam For All” ini agak baru, tetapi dengan perubahan politik selepas Anwar Ibrahim dipecat dari jawatan Timbalan perdana menteri, melahirkan gerakan reformasi dan ADIL. Ustaz Fadzil Noor dilihat kehadapan dalam mengambil keuntungan politik. Ternyata, tindakan berani Ustaz Fadhil Noor [walaupun ketika itu, ia dihentam oleh sebilangan pemimpin PAS berfikrah konservatif] melahirkan satu perkembangan politik islam yang agak membanggakan, iaitu PAS sudah mula berada di luar dari kerangka kemelayuan, tetapi berada di kerangka islam adil untuk semua.

Tidak pernah terbayang sebelum itu, bahawa PAS boleh berganding dengan parti bukan islam. Tetapi, ia ternyata berjaya dilakukan oleh ustaz Fadzil Noor. Ia melahirkan kejayaan yang gemilang bagi PAS, sehingga berjaya merampas Terengganu dari tangan BN, seterusnya mempertahankan kelantan pimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz sejak tahun 1990 lagi.

[5]

Tahun 2008 merupakan sejarah besar bagi rakyat malaysia. Kejatuhan beberapa buah negeri dari tangan BN melahirkan lahir penubuhan satu gagasan politik yang bernama Pakatan Rakyat. Gabungan PAS, PKR dan DAP, mempamerkan ketoleransian PAS yang hakikatnya telah berjaya mempamerkan Islam yang diperjuangkan oleh PAS itu sudah berada dalam kerangka bangsa melayu.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz pula, seorang yang cukup konsisten menyebut bahawa Islam tidak sekadar dikalangan orang melayu, tetapi hendaklah merentasi bangsa. Walau ada berbagai-bagai provokasi dari sebilangan wartawan terhadap Tuan Guru Nik Abdul Aziz tentang ‘Fikrah Islam For All” ini, tetapi Tuan Guru berjaya menjawab dengan jawapan yang memuaskan hati.

Pernah Tuan Guru Nik Abdul Aziz di tanya oleh seorang wartawan tentang semangat nasionalis. Persoalan wartawan itu tidak dijawab oleh Tuan Guru, sebaliknya dipersoalkan balik dengan katanya, “tolong royak [bagitahu] kepada hambo [saya], Nabi Adam itu bangsa gapo [apa]?”

[6]

Jika kita perhatikan dari dua zaman, iaitu zaman Dr Burhanuddin Al-Helmi dan zaman Ustaz Fadzil Noor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, kita dapati bahawa, di zaman Dr Burhanuddin Al-Helmi, perjuangan Islam di kala itu bersifat ‘PERTAHAN’. Sedangkan zaman Ustaz Fadzil Noor dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, perjuangan islam bersifat “PENYEBARAN”.

Bersambung…. FIKRAH PAS vs FIKRAH JIM

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg Buloh
28 November 2010 * 8:20 malam







5 ulasan:

Ibnu Ali berkata...

Assalamualaikum

Cuba enta tanyakan Syeikh Anwar Ibrahim. Siapa yang mahu tubuhkan PAKATAN RAKYAT?

Tanpa Nama berkata...

x sabar nk baca fikrah pas vs fikrah jim

mahu menambah pengetahuan dari pengalaman org2 veteren dalam keadaan realiti

tungkaran hati.blogspot berkata...

Perjuangan PAS tanpa DAP dan PKR saja yang dapat memertabatkan Islam dan Ketuanan Melayu dinegara ini.

Tanpa Nama berkata...

1.sekarang zaman melihat dan mengkaji tembelang dan perangai sebenar kepimpinan Pas!
2.Syukur Alhamdulillah!Pas berjaya memerintah Kelantan dan Kedah!segala perangai sebenar!tembelang puak pemimpin Pas ni,tak boleh lagi dilindungi dengan serban, jubah dan ayat Al-Quran!!
3.Rasuah,merc!datuk!datuk sri!!itulah tembelang dan nilai pemimpin pas!!
4.Kepimpinan!pengurusan!pentadbiran!!alahai!buat malu jee!!!

Tanpa Nama berkata...

banyak terlopong kat situ bila ko lompat dari burhanudin helmi terus ke fadhil noor ... bila ko tinggalkan dato asri ...
dan barangkali ada yang tak dikupas dgn mendalam era fadhil noor dan nik aziz dan yang mungkin akan datang , dari geng erdogan @ dari mujahid nanti ... tentang jim - mereka panadai ambil peluang samada dalam pas atau pkr ...