
Orang minta aku mengulas tentang isu menyebut nama ”Allah” yang mahu digunakan dalam sebarang penerbitan yang melibatkan agama kristian.
Ada sebilangannya menentang tindakan itu, bahkan disana wujud juga mereka yang tidak menentang.
YB Zulkifli Nordin agak menentang menerusi tulisan dalam blog beliau. Adapun Dr Asri pula agak tidak menentang, bahkan membenarkannya. Kebenaran yang dinyatakan Dr Asri itu beralasan dengan hujjah-hujjah nas dari Al-Quran.
Setelah membaca pandangan Yb Zul dan Dr Asri, aku meletakkan asas seperti berikut;
a) Keizinan itu adalah berasaskan kepada nas yang membenarkan.
b) Larangan itu kerana bimbang orang islam keliru dengan buku-buku yang ada unsur kristian yang menyangka itu adalah buku-buku Islam.
Jika kita pergi di tanah arab, kita akan dapati pihak kristian di sana menggunakan kalimah ”Allah” dalam bible mereka. Bahkan, jika kita merujuk kepada bible bahasa indonesia pun, didapati ianya menggunakan kalimah ”Allah” juga.
Aku secara peribadi mempunyai bible dalam bahasa melayu yang aku beli di gereja Petaling jaya dalam dua tahun yang lalu. ”Al-Kitab” atau bible dalam bahasa Malaysia juga sebenarnya telah menggunakan kalimah ”Allah”.
Secara asasnya, aku menerima hujjah Dr Asri yang menyatakan keizinan menulis kalimah ”Allah” dalam bible. Ini kerana, Jika ianya adalah larangan, kenapa ulama-ulama di tanah arab tidak melarang??? Demikian hujjah Dr Asri.
Adapun dari pihak Yb Zul pula, beliau berhujjah bahawa kalimah ”Allah” dalam agama kristian adalah bukan merujuk kepada Allah yang difahami dalam agama Islam. ini kerana, dalam agama islam, kalimah Allah merujuk kepada tuhan yang esa, adapun dalam agama Kristian, kalimah Allah merujuk kepada trinity, iaitu konsep ketuhanan satu dalam tiga iaitu Tuhan Bapak, Tuhan Anak & Rohsuci.
Padaku, pandangan Dr Asri dan Yb Zul ada asas masing-masing dan wajib diterima pakai. Apa yang paling penting kita bahas di sini adalah, apakah keizinan itu relevan atau tidak di Malaysia???
KEIZINAN
Secara asasnya, adalah tidak boleh dinafikan bahawa agama lain juga menggunakan kalimah Allah yang merujuk kepada tuhan. Keadaan ini berlaku kepada Yahudi dan Nasrani. Ini kerana, pada awalnya, mereka adalah golongan yang menyembah Allah, yang mengikut ajaran Nabi Ya’qub, nabi Musa dan nabi Isa, tetapi ajaran mereka telah berlaku penyelewengan yang dilakukan oleh guru-guru mereka terdahulu.
Firman Allah;
فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا
Maksudnya;
“Kecelakaan terhadap mereka yang menulis “Al-Kitab” dengan tangan-tangan mereka sendiri, kemudian mendakwa ini adalah dari sisi Allah SWT, kerana mereka membelinya dengan harga yang murah”
(Surah Al-Baqarah : 79)
Keizinan menggunakan kalimah Allah untuk bukan islam adalah firman Allah;
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ فَأَنَّى يُؤْفَكُونَ
Maksudnya;
”Dan sesungguhnya jika kamu tanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menjadikan langit dan bumi dan menundukkan matahari dan bulan?" Tentu mereka akan menjawab: "Allah", maka betapakah mereka (dapat) dipalingkan (dari jalan yang benar).”
(Surah Al-Ankabut : 61)
Juga firman Allah;
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ نَزَّلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَحْيَا بِهِ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ مَوْتِهَا لَيَقُولُنَّ اللَّهُ قُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ
Maksudnya;
“Dan sesungguhnya jika kamu menanyakan kepada mereka: "Siapakah yang menurunkan air dari langit lalu menghidupkan dengan air itu bumi sesudah matinya?" Tentu mereka akan menjawab: "Allah", Katakanlah: "Segala puji bagi Allah", tetapi kebanyakan mereka tidak memahami(nya)”
(Surah Al-Ankabut : 63)
Jelas dari kedua-dua ayat ini, bahawa orang bukan islam boleh menyebut kalimah Allah dengan merujuk kepada tuhan.
Pun begitu, jika dihayati balik dari ayat Al-Quran, rupa-rupanya kalimah Allah dalam agama kristian tidak merujuk kepada kalimah Allah dalam agama Islam.
Firman Allah;
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ
Maksudnya;
“Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata “sesungguhnya Allah adalah yang ketiga dari yang tiga”
(Surah Al-Maidah : 73)
Jelas kepada kita, pemahaman Allah mengikut ajaran Kristian tidak boleh disamakan dengan agama Islam. Pun begitu, apabila ianya tidak sama, apakah ianya adalah satu larangan tegar untuk mereka mengunakan kalimah “Allah”???
Padaku, inilah yang perlu dibahas dalam perbincangan fiqh yang disebut sebagai :
سد الذرائع
Maksudnya;
“menutup pintu haram”
Ini kerana, semua perkara yang boleh membawa kepada haram, maka ianya juga adalah haram. Ini diumpamakan seperti zina. Ianya adalah haram, maka semua perkara yang boleh membawa kepada zina adalah haram juga. Ekoran itulah Allah menyebut pengharaman zina itu adalah mengharamkan mendekati zina. Apabila disebut mengharamkan mendekati zina, maka perbuatan zina adalah terlebihlah diharamkan.
Firman Allah;
وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
Maksudnya;
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”
(Surah Al-Isra’ : 32)
Dalam isu keizinan menyebut kalimah “Allah” oleh non Muslim di Malaysia, hendaklah dilihat kesan disebalik keizinan tersebut.
Dalam menentukan keizinan itu, hendaklah dilihat dari sudut ‘uruf dan adat orang Islam di Malaysia, apakah dengan keizinan ini akan memberi kemudharatan pada pemahaman Orang islam terhadap Islam atau tidak??
Jika wujud kemudharatan, maka adalah satu tindakan yang wajar untuk melarang dari menggunakan kalimah “Allah” untuk non Muslim. Adapun jika tidak wujud kemudharatan, maka tidak ada salahnya kita membenarkan non muslim menggunakan kalimah “Allah”.
Pun begitu, dalam mengizinkan itu, kita perlu memikirkan beberapa persoalan, antaranya adalah;
a) apakah keizinan itu akan memberi ruang kepada kristian untuk mensangsikan umat Islam di Malaysia dengan islam????
Jelas dari kedua-dua ayat ini, bahawa orang bukan islam boleh menyebut kalimah Allah dengan merujuk kepada tuhan.
Pun begitu, jika dihayati balik dari ayat Al-Quran, rupa-rupanya kalimah Allah dalam agama kristian tidak merujuk kepada kalimah Allah dalam agama Islam.
Firman Allah;
لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ
Maksudnya;
“Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata “sesungguhnya Allah adalah yang ketiga dari yang tiga”
(Surah Al-Maidah : 73)
Jelas kepada kita, pemahaman Allah mengikut ajaran Kristian tidak boleh disamakan dengan agama Islam. Pun begitu, apabila ianya tidak sama, apakah ianya adalah satu larangan tegar untuk mereka mengunakan kalimah “Allah”???
Padaku, inilah yang perlu dibahas dalam perbincangan fiqh yang disebut sebagai :
سد الذرائع
Maksudnya;
“menutup pintu haram”
Ini kerana, semua perkara yang boleh membawa kepada haram, maka ianya juga adalah haram. Ini diumpamakan seperti zina. Ianya adalah haram, maka semua perkara yang boleh membawa kepada zina adalah haram juga. Ekoran itulah Allah menyebut pengharaman zina itu adalah mengharamkan mendekati zina. Apabila disebut mengharamkan mendekati zina, maka perbuatan zina adalah terlebihlah diharamkan.
Firman Allah;
وَلَا تَقْرَبُوا الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا
Maksudnya;
“Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk”
(Surah Al-Isra’ : 32)
Dalam isu keizinan menyebut kalimah “Allah” oleh non Muslim di Malaysia, hendaklah dilihat kesan disebalik keizinan tersebut.
Dalam menentukan keizinan itu, hendaklah dilihat dari sudut ‘uruf dan adat orang Islam di Malaysia, apakah dengan keizinan ini akan memberi kemudharatan pada pemahaman Orang islam terhadap Islam atau tidak??
Jika wujud kemudharatan, maka adalah satu tindakan yang wajar untuk melarang dari menggunakan kalimah “Allah” untuk non Muslim. Adapun jika tidak wujud kemudharatan, maka tidak ada salahnya kita membenarkan non muslim menggunakan kalimah “Allah”.
Pun begitu, dalam mengizinkan itu, kita perlu memikirkan beberapa persoalan, antaranya adalah;
a) apakah keizinan itu akan memberi ruang kepada kristian untuk mensangsikan umat Islam di Malaysia dengan islam????
b) apakah keizinanan itu akan memberikan ruang kepada kristian untuk menuntut perkara yang akan menjahanamkan Islam di malaysia di masa akan datang???
c) dll
Disamping itu juga, jika kita melarang pula, kita juga perlu memikirkan beberapa persoalan, antaranya adalah seperti berikut;
a) apakah dengan larangan itu, akan menyebabkan non muslim akan memandang hina pada Islam dengan mendakwa, Islam adalah agama yang sering menutup, jumud dan “syok sendiri”???
Disamping itu juga, jika kita melarang pula, kita juga perlu memikirkan beberapa persoalan, antaranya adalah seperti berikut;
a) apakah dengan larangan itu, akan menyebabkan non muslim akan memandang hina pada Islam dengan mendakwa, Islam adalah agama yang sering menutup, jumud dan “syok sendiri”???
b) Apakah dengan larangan itu, akan menyebabkan non Muslim akan menganggap bahawa Islam adalah agama penakut dalam saingan dalam pergerakan masing-masing????
c) dll
Padaku, jika persoalan-persoalan ini berjaya dijawab, pasti kita akan mendapat jawapan, apakah relevan di izinkan atau tidak penggunaan kalimah “Allah” untuk non Muslim di Malaysia.
Padaku, jika dakwah islam berjalan dengan hebat, jika zakat berjaya diprogramkan dalam bentuk yang sebenar, jika masjid dan surau berjaya menjadi medium dakwah yang baik dan sebagainya, tidak ada sebab kita bimbang untuk mengizinkan non muslim menggunakan kalimah “Allah” dalam penerbitan mereka.
Masalahnya sekarang, dakwah kita tidak berjalan dengan serius, zakat tidak berfungsi mengikut kaedah yang sebenar, masjid dan surau tidak berjaya difungsikan dengan fungsinya yang sebenar, maka sebab itulah timbul kebimbangan sebegini.
Semua ini berpunca dari UMNO laknatullah Alaih… lebih 50 tahun mereka memerintah Malaysia, yang wujudnya adalah kesangsian rakyat terhadap Islam. Yang sudah islam semakin jauh dengan Islam. Yang bukan islam makin membenci Islam.
Sebab itu, dalam hal ini, UMNO wajib dipersalahkan. Kalau mahu Islam selamat di Malaysia, UMNO wajib dihapuskan atas muka bumi. Jika krisitian mahu penulisan kalimah “Allah” dalam kitab suci mereka, UMNO wajib dihapuskan terlebih dahulu. ini kerana, jika UMNO masih wujud lagi, manusia sudah la tak faham islam, maka apabila di izinkan pula, makin bertambah sangsi lagi orang terhadap islam.
Ini kerana, UMNO adalah jijik dan kotor…..
Sekian
Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/
ustaz_bakistani@yahoo.com
- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Mac 2009 * 3:00 pagi.
Padaku, jika persoalan-persoalan ini berjaya dijawab, pasti kita akan mendapat jawapan, apakah relevan di izinkan atau tidak penggunaan kalimah “Allah” untuk non Muslim di Malaysia.
Padaku, jika dakwah islam berjalan dengan hebat, jika zakat berjaya diprogramkan dalam bentuk yang sebenar, jika masjid dan surau berjaya menjadi medium dakwah yang baik dan sebagainya, tidak ada sebab kita bimbang untuk mengizinkan non muslim menggunakan kalimah “Allah” dalam penerbitan mereka.
Masalahnya sekarang, dakwah kita tidak berjalan dengan serius, zakat tidak berfungsi mengikut kaedah yang sebenar, masjid dan surau tidak berjaya difungsikan dengan fungsinya yang sebenar, maka sebab itulah timbul kebimbangan sebegini.
Semua ini berpunca dari UMNO laknatullah Alaih… lebih 50 tahun mereka memerintah Malaysia, yang wujudnya adalah kesangsian rakyat terhadap Islam. Yang sudah islam semakin jauh dengan Islam. Yang bukan islam makin membenci Islam.
Sebab itu, dalam hal ini, UMNO wajib dipersalahkan. Kalau mahu Islam selamat di Malaysia, UMNO wajib dihapuskan atas muka bumi. Jika krisitian mahu penulisan kalimah “Allah” dalam kitab suci mereka, UMNO wajib dihapuskan terlebih dahulu. ini kerana, jika UMNO masih wujud lagi, manusia sudah la tak faham islam, maka apabila di izinkan pula, makin bertambah sangsi lagi orang terhadap islam.
Ini kerana, UMNO adalah jijik dan kotor…..
Sekian
Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/
ustaz_bakistani@yahoo.com
- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 Mac 2009 * 3:00 pagi.