Isnin, 2 Mac 2009

JAWAPAN TERHADAP MEREKA YANG SANGSI TENTANG ISLAM

JAWAPAN TERHADAP MEREKA YANG SANGSI TENTANG ISLAM

Soalan-soalan ini di kemukakan kepadaku oleh salah seorang pelajar dalam bidang perubatan di luar Negara. Soalan-soalan ini dikemukakan melalui e mail.

Untuk berkongsi sama dengan pembaca blog ini, perbicaraaannya adalah seperti berikut;

PERTAMA:

Saya tidak bermaksud untuk derhaka kepada Allah dan Rasul-Nya….. mungkin kerana ghairah untuk berfikir diluar kemampuan fikiran manusia, demi untuk mendapat kepuasan dalam memahami tentang Allah, saya kemukakan soalan-soalan sebegini

KOMEN;

Allah bukan daerah terlarang untuk kita berfikir, cumanya, Allah meletakkan panduan dalam berfikir, kerana dibimbangi kita tersasar dalam berfikir, lebih-lebih lagi dalam perkara yang tidak mampu dicapai oleh akal, seperti perkara ghaib (perkara yang ada, tapi tidak dapat dilihat).

KEDUA:

Apa komen ustaz tentang Firman Allah;

Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka BERIBADAH kepada Ku. (Az Zariyat 51:56)

Malaikat, dia tidak ada nafsu... tidak ada kecenderungan untuk mendehakai Allah.

Adapun manusia dan jin, mereka ada nafsu. Mereka juga diberikan nafsu.... berdasarkan apa yang saya faham, manusia dan jin tidak ada kekuatan untuk mendapat hidayah, tetapi semua hidayah itu adalah pemberian Allah.... sebab itu, saya beranggapan mereka diciptakan hanya untuk mendapat pengakhiran yang buruk, untuk diseksa di akhirat nanti.

KOMEN:

Memang Jin dan Manusia diberikan Allah nafsu, tetapi jangan dilupa bahawa Allah memberikan jin dan Manusia juga akal untuk berfikir.

Jin dan Manusia diberikan Allah akal dan nafsu. Keadaan ini menyalahi Malaikat. Ekoran itulah, kita akan dapati pensyariatan hukum diberikan kepada jin dan manusia, tetapi tidak diberikan kepada malaikat.

Memang hidayah adalah pemberian Allah, tetapi perlu diingat juga, manusia diberikan Allah akal dalam menimbang kebenaran.

Orang yang diberikan hidayah adalah mereka yang menggunakan akalnya dalam mencari kebenaran (baca : hidayah).

Umpamanya, seorang majikan tidak akan memberikan gaji melainkan pekerjanya bekerja. Pun begitu, kalau pekerja itu tidak mahu bekerja, tapi tetap mahu diberikan gaji oleh majikannya, maka hal itu adalah perkara yang tidak mustahil bagi majikan.

Pun begitu, secara lumrahnya, majikan mana yang akan memberi gaji kepada pekerja yang tidak bekerja???

Begitulah halnya dalam menerima hidayah dari Allah. Allah boleh memberi hidayah kepada sesiapa yang dia mahu. Tapi, mengikut lumrahnya, Allah akan memberikan hidayah kepada mereka yang menggunakan akal mereka mengikut cara yang sebenar. Pun begitu, tidak mustahil disisi Allah, jika mahu diberikan hidayah kepada mereka yang tidak memanfaatkan akalnya dalam mencari kebenaran.

KETIGA:

Firman Allah;

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang KHALIFAH di muka bumi... (Al Baqarah 2:30)

Saya rasa tak logic gambaran cerita dari ayat Al-Quran ini.

KOMEN:

Kita akan rasa tidak logic dengan kejadian yang Allah ceritakan dalam surah Al-Baqarah ayat 30 ini, kerana kita fikir mengikut alam dan zaman kita kini.

Cuba kita berfikir di luar dari alam kita atau di luar zaman kita. Ini dapat dimisalkan, apakah pandangan kita jika kita menggambarkan situasi di zaman Hang Tuah dulu yang melihat orang sekarang yang sudah pakai handphone. Sambil handphone itu pula ditemui dengan teknologi canggih dengan wujudnya bluetooth. Lalu handphone itu tidak diletakkan ditelinga, tetapi mamadai diletakan sejenis alat pendengaran di telinga. lalu orang yang menggunakan telefon itu, bercakap sambil memandu, sambil makan, sambil minum dan sebagainya.

Ketika itu, mungkin kita akan dapat rasakan, betapa peningnya Hang Tuan menilai kehidupan kini. Begitulah betapa peningnya kita menilai kehidupan sebelum kelahiran Adam yang diceritakan oleh Allah menerusi ayat 30 surah Al-Baqarah ini. oleh itu, cerita sebegini perlu dinilai dari sudut keimanan kita.

Sekian
Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
3 mac 2009 * 1:18 pagi



Tiada ulasan: