Sabtu, 27 Disember 2008

APA NAK JADI DENGAN ANAK-ANAK MUDA ISLAM???

APA NAK JADI DENGAN ANAK-ANAK MUDA ISLAM???

Aku sudah menjadikan jadual ”wajib” bagi diriku, pada setiap minggu malam sabtu dan malam ahad sebagai jadual ”malam dakwah”. Pada malam tersebut, aku bersama dengan Eddieputra akan berjalan-jalan disekitar bandar Kuala Lumpur sampai subuh untuk mencari anak-anak muda yang boleh dijadikan sebagai kawan, disamping tengok kehidupan mereka di sekitar bandar yang keras itu.

Sepanjang tindakanku berjalan-jalan dan lepak di sekitar bandar Kuala Lumpur itu, aku berjaya berkawan dengan budak-budak skatebord, budak-budak BMX, budak-budak shuffle dan budak-budak metal.

Hari jumaat malam sabtu baru-baru ini, selepas menyampaikan kuliah maghrib di Taman Melewar, aku menjalankan kehidupan seperti biasa. Pada malam itu, aku pergi ke Bukit Bintang. Dihadapan Maybank, berhadapan dengan Mcdonald, aku melihat ramai manusia berkerumun di satu kawasan.

Aku dan Eddieputra menjadi minat untuk melihat ”Show” apa sedang berlaku. Apabila sampai disitu, aku melihat ada sekumpulan penyanyi jalanan dari negara jepun sedang mengalunkan lagu yang kami tidak memahaminya. Sedang mereka mengalunkan lagu itu, ada sebilangan budak-budak shuffle yang belum aku kenali sedang menunjukkan aksi masing-masing. Dalam suasana ramai yang berkerumun itu, aku dapat melihat ada anak-anak melayu yang aku jangka beragama islam sedang ”santai” bersama ”awek” masing-masing dikhalayak ramai, serta ada sebilangan mereka yang tidak segan silu memegang botol arak.
satu kumpulan nyanyian jalanan dari Jepun sedang mengalunkan "zikir ala luya"


Sedang asyik memerhatikan aksi budak-budak shuffle itu, aku amat terkejut apabila lagu yang dinyanyikan oleh kumpulan nyanyian jalanan dari jepun itu disudahi dengan mengulang-ngulangkan kalimah ”Ala luya”.
Kalimah ”Ala luya” adalah satu kalimah ”zikir” bagi agama kristian ketika mereka sedang bersembahyang. Aku mengetahuinya, disebabkan dahulu aku pernah ”menyamar” masuk ke Gereja untuk mencari anak-anak melayu yang murtad di Petaling Jaya.
seorang anak Melayu beragama Islam sedang menunjukkan aksi Shuffle yang mengkagumkan.


Melihat keadaan itu, aku merasa sedih. Sedih kerana, anak-anak melayu yang bermain Shuffle itu terlibat sama dalam ”zikir” kristian itu, juga sedih dengan orang Islam yang tidak berjaya memberikan alternatif kepada anak-anak muda ini.

Jika orang islam berjaya memberikan hiburan alternatif, dan berjaya menjadikan Shupple sebagai sukan yang dimasukkan unsur-unsur Islam, pasti anak-anak muda yang bermain Shuffle itu tidak akan terlibat dengan dakyah kristian.

Yang wujud dalam diri umat Islam di Malaysia kini adalah, hanya pandai membantah sahaja, tetapi amat lemah dalam mendatangkan alternatif.

Kita berjaya membantah, berbanding kita berlumba-lumba dengan agama lain dalam menyediakan alternatif. Apakah kita tidak belajar dari nabi SAW dalam berlumba-lumba dalam menguasai ekonomi di Madinah yang sebelum ini dikuasai oleh orang-orang yahudi??

Cuba kita perhatikan kepada tindakan Nabi SAW ketika menguasai Madinah, yang ketika itu wujud sebilangan besar orang yahudi di situ. Mereka adalah golongan yang menguasai ekonomi Madinah. Melihat keadaan itu, Baginda Nabi SAW tidak membantah tindakan Yahudi yang berniaga dengan riba, tetapi Baginda SAW memberi galakan kepada para sahabat agar berniaga mengikut konsep Islam yang tidak melibatkan riba.

Ekoran dari itulah, lahirnya manusia yang bernama Abdur Rahman bin Auf, yang akhirnya kehebatan bentuk perniagaan islam telah menjadi perhatian rakyat Madinah yang akhirnya, sistem ”kapitalis” yang menjadi amalan Yahudi di madinah tenggelam dan akhirnya, semua orang Madinah menjadikan ekonomi islam sebagai asas perniagaan mereka.

Apakah kita serius nak belajar dari Nabi SAW??????

ntah la...terpulang kepada kita yang menilai.....

sekian

Al-Bakistani
http://g-82.bogspot.com

abu_abdillah_azzam@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
28 Disember 2008 * 5:23 pagi.




1 ulasan:

abdrahim kassim berkata...

PAS ada keupayaan mengubah mentaliti umat Islam yang ada pada hari ini dari malas kepada rajin, dari jumud kepada dinamik, tetapi PAS tidak melakukannya.

Kita tifak faham kenapa jadi begini. Apakah PAS telah mencuba ataupun PAS memang tidak ada idea.

Kita riuhkan hudud yang tidak dapat kita lakukan tetapi kita tidak berusaha bagaimana nak memajukan tanah-tanah terbiar yang lebih banyak dari tanah yang ditanam.