Ahad, 11 Januari 2009

AKU, PEMIKIR ISLAM DAN …… !!!! : siri 1

AKU, PEMIKIR ISLAM DAN …… !!!! : siri 1

Sebelum ini, aku menganggap Anwar Ibrahim adalah seorang ahli politik. Ekoran dari itu, penulisanku berkenaan beliau lebih menafsirkan beliau sebagai seorang ahli politik.

Pun begitu, selepas aku mengenali Eddieputra, merupakan seorang “kenalan rapat” beliau, menyebabkan tanggapanku agak berubah. Lebih-lebih lagi, apabila aku dimaklumkan bahawa Anwar adalah seorang yang suka membaca buku-buku yang berbentuk “pemikiran”, seperti membaca tentang pemikiran Islam, pemikiran barat bahkan didapati beliau ada juga membaca buku pemikiran marxisme. Dengan ini, aku merasakan, ada sesuatu yang perlu diketahui disebalik susuk tubuh seorang ahli politik yang bernama Anwar Ibrahim ini.

Eddieputra mencadangkan agar aku membaca sebuah buku yang bertajuk “pergolakan pemikiran Islam”, yang mana, menurutnya, buku itu merupakan antara buku yang dibaca oleh Anwar Ibrahim. Buku “pergolakan pemikiran Islam” adalah sebuah catatan harian seorang tokoh pemikir Islam dari Indonesia bernama Ahmad Wahib, yang mana, menurut seorang “murid istac” keluaran pemikiran Sayed Nuqib Al-Attas bernama Adian Husaini, beliau melebelkan Ahmad Wahib sebagai salah seorang pembawa bendera Islam liberal di Indonesia.

Aku membaca buku “pergolakan pemikiran Islam” setebal 335 muka surat itu sehingga habis. Pada pandangan peribadiku, aku merasakan, dakwaan Adian Husaini itu adalah tersasar, memandangkan tulisan itu mengandungi unsure falsafah dan sastera.

Selepas membaca buku itu, aku sendiri terus menanam satu hasrat, iaitu aku perlu belajar banyak perkara tentang pemikiran Islam.

Aku mula membaca buku-buku yang berbentuk pemikiran islam, seperti membaca buku-buku tentang sejarah perjuangan Dr Burhanuddin Al-Helmi dalam memahami pemikiran beliau, pemikiran Sayed Nuqib Al-Attas, pemikiran Ismail Farooqi, lebih-lebih lagi aku mula bekerja sebagai editor syariah dalam syarikat buku Anbakri Publika Sdn Bhd, merupakan satu ruang yang amat luas untuk aku mendalami pemikiran Tok Guru Nik Abdul Aziz bin Nikmat.

Dari keadaan itu pula, aku mula berminat untuk mengetahui pemikiran-pemikiran tokoh dalam ABIM, seperti Dr Siddiq Fadhil. Lebih-lebih lagi selepas mendengar kupasan Dr Siddiq Fadhil berkenaan ulama dan umara’ dalam program pertemuan NGO-NGO Islam Malaysia yang diadakan di Kelantan yang lalu.

Pemikiran sebegini, menarik minatku untuk mendalami pemikiran tokoh-tokoh islam, lebih-lebih lagi ilmu ini berkait rapat dengan ilmu falsafah, sedangkan ilmu falsafah merupakan antara ilmu yang aku amat minati, disamping aku sendiri berjaya menguasai ilmu asas bagi mantiq sehingga aku pernah mengajar ilmu mantiq kepada pelajar Malaysia di mesir ketika menuntut disana.

Selepas membaca buku-buku dan mendengar kupasan tokoh-tokoh pemikir Islam ini, menyebabkan aku bertambah minat untuk mengetahui tentang kehidupan manusia, bahkan kehidupan aku sendiri.

Aku mula membaca buku tulisan Kasim Ahmad dan Farish A Nor, juga berkawan dengan “manusia-manusia pelik”, seperti budak-budak metal, budak-budak BMX dan budak-budak Skatebord. Tujuannya adalah, aku ingin mendalami kehidupan mereka yang seakan-akan hidup bagaikan ketiadaan tuhan.

Selepas mengharungi kehidupan sebegini, aku mengambil satu kesimpulan bahawa rakyat Malaysia mempunyai cara pemikiran mereka tersendiri, yang agak berbeza dengan pemikiran rakyat di luar Malaysia. bahkan aku beranggapan, cara berfikir orang melayu pun amat berbeza dengan cara berfikir orang cina dan India.

Sefaham aku, orang melayu adalah satu bangsa yang agak kurang minat berfikir, ekoran dari itu mereka bukanlah bangsa yang suka membaca buku-buku ilmiyyah, melainkan membaca buku-buku yang bersifat ringkas, mudah difahami, dan bersifat “jiwang” dan kelakar.

Ekoran dari itulah, aku berpendapat, jika mahu mengetahui cara berfikir orang melayu, kita hanya perlu membaca Majalah Ujang dan Majalah Gila-gila, kerana tahap pemikiran mereka adalah mahukan kepada hiburan dan kelakar. Jika mahu berubah pun, mereka boleh berubah dengan tegur-teguran yang bersifat santai yang tidak kritis dan dinamik.

pemikiran kebanyakkan anak-anak melayu juga dilihat agak tidak jauh, bahkan lebih suka bersifat “taqlid” tanpa berani mengemukakan idea sendiri. Aku memahami ini, apabila aku sendiri banyak menghadiri majlis-majlis anjuran pelajar-pelajar Islam, dan dari situ aku agak faham cara pemikiran mereka.

bersambung…………..

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 januari 2009 * 3:06 pagi.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Akum. Nampaknya ust masih lagi tidak mempunyai suatu paradigma yang kukuh dalam membincangkan isu pemikiran Islam. Beberapa aliran pemikiran Islam asas perlu ust kuasai sebelum memberikan komentar matang atas isu-isu yang melibatkan pemikiran Islam, yang tentunya akan mencerminkan watak dalam dunia realiti.

Tanpa Nama berkata...

terima kasih atas nasihat....

Al-Bakistani