Jumaat, 17 April 2009

ASSOBIYYAH !!!


ASSOBIYYAH !!!

Daripada Jubair bin Mut’im berkata, sesungguhnya Nabi SAW bersabda;

لَيْسَ مِنَّا مَنْ دَعَا إِلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ قَاتَلَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ وَلَيْسَ مِنَّا مَنْ مَاتَ عَلَى عَصَبِيَّةٍ

Maksudnya;
“Bukan dari kalangan kami, mereka yang menyeru kepada Assobiyyah. Budak dari kalangan kami, mereka yang berperang atas dasar Assobiyyah. Bukan dari kalangan kami, mereka yang mati atas dasar Assobiyyah”

HURAIAN

Pertama :

Jubair adalah sepupu Nabi Muhammad SAW. nama penuh beliau adalah, Jubair bin Mut’im bin ‘Adi bin Naufal bin Abdul Manaf bin Qusai.

Bapa beliau iaitu Mut’im adalah seorang “ketua Mafia” Makkah yang telah memberikan bantuan kepada Nabi SAW; menjaga keamanan Nabi SAW untuk baginda masuk ke Makkah ketika Nabi SAW dihambat balik dari Taif.

Sebelum berlaku peperangan badar, bapanya telah meninggal dunia. Justeru, ketika berlaku peperangan badar, ada sebilangan quraish kena tangkap. Ketika itu, Nabi SAW ada berkata;

“sekiranya Mut’im bin ‘Adi ini hidup, sudah pasti aku akan membebaskannya”

Nabi SAW berkata sedemikian adalah kerana, jasa yang telah diberikan oleh Mut’im bin ‘Adi ketika baginda mahu masuk makkah dahulu.

Jubair bin Mut’im meninggal dunia pada tahun 59 hijriyyah.

Kedua :

Assobiyyah berasal dari kalimah ‘Asobah’. Maknanya adalah kaum kerabat terhampir.

Tassub juga adalah ‘musytaq’ dari kalimah Assobiyyah. Justeru, makna Assobiyyah dalam bahasa arab adalah;

التعصب والتحمس للأهل والمدافعة عنهم ظالمين كانوا أو مظلومين

Maksudnya;
“Taassub dan membangkitkan semangat (kasih) kepada ahli keluarga, juga mempertahankan mereka sama ada mereka itu zalim atau mereka itu dizalimi”

Dalam maksud hadis, Assobiyyah ditafsirkan sebagai;

مَنْ يَدْعُو النَّاس إِلَى الِاجْتِمَاع عَلَى عَصَبِيَّة وَهِيَ مُعَاوَنَة الظَّالِم

Maksudnya;
“Mereka yang menyeru manusia agar berhimpun atas Assobiyyah; iaitu sama-sama membantu orang yang melakukan kezaliman”

Ketiga:

Nabi SAW menyatakan;

ليس منا

Maksudnya;
“bukan dari kalangan kami”

Makna bagi “bukan dari kalangan kami” adalah, mereka ternafi dari kalangan pengikut Nabi SAW sekiranya mereka melakukan tindakan mendokong Assobiyyah; dalam melakukan kezaliman.

Kezaliman itu adalah, kita bertindak mendakwa kumpulan kita, organisasi kita, puak kita tetap betul, walaupun ketika itu, puak, kumpulan atau organisasi kita sedang melakukan kezaliman.

Kezaliman yang paling besar adalah mensyirikkan Allah SWT. Mereka menjadikan selain Islam sebagai dasar kehidupan mereka. Mereka menafikan Islam sebagai aturan kehidupan mereka.

Menafikan islam dari terlaksana, bermakna redha berlakunya mudharat kepada manusia. maka sebab itulah, disebut sebagai zalim.

Membantu golongan yang menolak islam, maka kita adalah Assobiyyah. Membenarkan kezaliman berlaku, tanpa ditentang, maka tindakan itu adalah tindakan Assobiyyah.

Ini dikuatkan dengan hadis yang lain, bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW dengan katanya;

يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمِنَ الْعَصَبِيَّةِ أَنْ يُحِبَّ الرَّجُلُ قَوْمَهُ قَالَ لَا وَلَكِنْ مِنْ الْعَصَبِيَّةِ أَنْ يُعِينَ الرَّجُلُ قَوْمَهُ عَلَى الظُّلْمِ

Maksudnya;
“Wahai Rasulullah SAW, adakah dari kalangan Assobiyyah bagi seorang lelaki yang menyayangi kaumnya?? Bersabda Nabi SAW : tidak, tetapi dari kalangan Assobiyyah bagi lelaki yang membantu kaumnya atas kezaliman”

Sekian

p/s : mudah faham Assobiyyah seperti kata; ”kalau demo Gu Kawe, gapo pun demo buat hatta karut pun, maka itu betul belaka. Ataupun, Kalau demo dari Team kawe, gapo pun demo buat, walaupun tak betu, maka tu tak jadi salah. Tapi, kalau orang buat kat team demo, maka itu salah belaka walaupun orang tu betul sekalipun”.

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 april 2009 * 2:35 pagi


4 ulasan:

Ambolah ! berkata...

Mudah faham Assobiyyah seperti kata; ”kalau demo Gu Kawe dale Pakatan Rakyat, gapo pun demo buat hatta karut pun, maka itu betul belaka. Ataupun, Kalau demo dari Team Pakate Rakyat kawe, gapo pun demo buat, walaupun tak betu, maka tu tak jadi salah. Tapi, kalau orang buat kat team demo, maka itu salah belaka walaupun orang tu betul sekalipun”.

Fatawa Al-Bakistani

JungNappa berkata...

Mung jadi kuli baluchi zionis nge komunis kuomintang tu mung dok sedar ko !!!!!?

Baso Ustak kure masok

Tak tahu sejaroh

Jadi jung kako zionis nge komunis

Al-Bakistani berkata...

aku pula dok rasa pelik, ada orang tu jadi jung kako Samy Vello.. jadi Jung Kako MIC dan MCA...

sekian

Al-Bakistani

Al-Bakistani berkata...

fatawa Al-Bakistani??? tau tak per....