Ahad, 9 Ogos 2009

AL-KISAH (1) : OMAR ABDUL AZIZ DIBOTAKKAN KEPALA


OMAR ABDUL AZIZ DIBOTAKKAN KEPALA

Bapa Omar bin Abdul Aziz bernama Abdul Aziz bin Marwan. Semasa Omar masih kecil, bapanya menghantarnya belajar ilmu agama dengan salah seorang ulama yang agak terkenal di Madinah bernama Soleh bin Kisan.

Abdul Aziz bin Marwan menulis surat kepada Soleh bin Kisan, meminta agar beliau bersumpah setia akan menjaga anaknya dalam menuntut ilmu agama secara mendalam. Permintaan Abdul Aziz itu diterima oleh Soleh bin Kisan dengan membalas balik surat yang diutuskan itu.

Semasa di Madinah, Soleh bin Kisan menyuruh Omar bin Abdul Aziz menuntut ilmu juga dengan salah seorang ulama yang merupakan kawan kepada Soleh bin kisan yang bernama Ubaidullah bin Abdillah bin ‘Atabah. Walaupun Omar bin Abdul Aziz menuntut ilmu dengan Ubaidullah bin Abdillah, tetapi penjagaan dan pengawasan terhadap Omar dilakukan sendiri oleh Soleh bin kisan.

Semasa Omar bin Abdul Aziz sedang menuntut ilmu, beliau mempunyai rambut yang panjang. Akibatnya, banyak program-program pengajiannya dihadirinya lambat disebabkan sebuk hendak menguruskan rambutnya yang panjang itu.

Pada suatu hari, Omar bin Abdul Aziz telah terlewat untuk menghadiri solat berjemaah. Kelewatan itu menyebabkan Soleh bin Kisan terperasan.

“mengapa kamu lambat wahai Omar?” soal Soleh bin Kisan dengan nada yang agak keras.

“maaf wahai Guru, saya terlewat kerana terlalu asyik untuk menyikat rambutku agar menjadi kemas” jawab Omar dalam keadaan kepalanya tertunduk.

Mendengar jawapan Omar itu, menyebabkan Soleh bin Kisan menjadi berang, seraya berkata, “bukankah sudah berkali-kali saya berpesan, agar rambutmu itu tidak menjadikan kamu melengah-lengahkan solat?”

Omar bin Abdul Aziz tidak berkata apa-apa pun. Beliau senyap seribu bahasa, kerana melihat kepada keberangan Soleh bin Kisan tersebut.

Kesilapan yang dilakukan oleh Omar itu telah dilaporkan kepada bapanya, Abdul Aziz bin marwan. Mengetahui kesalahan anaknya itu, menyebabkan Abdul Aziz bin marwan telah mengarahkan agar rambut anaknya itu dipotong, dan dia dibotakkan.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kota Damansara
10 ogos 2009 * 2:47 petang

Tiada ulasan: