Jumaat, 1 Januari 2010

SUATU HARI DI HOSPITAL

SUATU HARI DI HOSPITAL

Hospital Pasir Mas gamat, apabila seorang pesakit mental telah naik di atas tangki air. semua para doctor memujuk, agar pesakit itu turun. Tetapi, semuanya tidak berhasil.

Apabila pesakit itu melihat, betapa bersungguh-sungguhnya para doctor itu memujuk agar dia turun, menyebabkan dia semakin galak, sehingga mengugut para doctor itu bahawa dia akan terjun dari tangki air tersebut.

“aku tetap nak terjun juga” kata pesakit mental yang gila itu.

”jangan terjun. Nanti mati” kata para doktor yang memujuknya.

Semua doktor berfikir, apakah cara yang paling baik untuk menyuruh lelaki gila itu turun dari tangki air itu. semua cara tidak berhasil.

Akhirnya, Salah seorang doktor telah masuk ke dalam wad, dan memanggil kawannya yang sama-sama gila. Doktor itu memanggil kawannya, dengan tujuan meminta tolong agar dapat memujuk dia turun dari tangki air.

Makanya, datang kawannya itu dengan membawa sebilah pisau kecil – pisau potong kertas. Ketika kawannya itu melihatnya di atas tangki air yang tinggi, kawannya yang gila itu berkata, ”Hoi orang Gila.. kau gila ke nak terjun dari atas tu.. kalau kau jatuh, mesti kau mati. Lebih baik kau turun”

”tak mau. Aku nak terjun juga” kata si gila yang berada di atas tangki.

”ok.. kalau kau tak nak nak terjun juga, aku akan tebang tiang tangki air ini dengan pisau kecil ni” kata kawannya dengan serius sekali.

Mendengar kata kawannya itu, si gila itu berkata, ”dia ni gila.. mesti dia tebang sungguh. Lebih baik aku turun”. Maka turunlah si gila itu dari tangki air tersebut.

Sekian



1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Cerita ni pernah ana dengar dr Ustaz Nasharuddin Daud dlm ceramahnya