Khamis, 25 Februari 2010

ULAMA BERKHILAF TENTANG TARIKH LAHIR NABI


ULAMA BERKHILAF TENTANG TARIKH LAHIR NABI

Ulama-ulama tarikh tidak pernah sepakat dalam menentukan tarikh kelahiran nabi SAW. Ada ulama menyatakan bahawa tarikh lahir nabi SAW adalah pada 9 Rabiul awal, iaitu bersamaan dengan 20 atau 22 April 571 masihi. Pendapat ini dinukilkan oleh Al-Mubarakpuri dalam kitab Rahiq Al-Makhtum daripada pakar ilmu Falak yang bernama Mahmud Basha.

Ada ulama tarikh lain pula berpendapat, tarikh lahir nabi Saw adalah antara 9 hingga 12 Rabiul awal, iaitu sama ada pada 10, atau 11 rabiul awal. Namun begitu, kebanyakkan ahli sirah menyatakan tarikh kelahiran nabi SAW pada 12 rabiul Awal.

Ulama juga khilaf dalam menentukan tarikh kewafatan nabi SAW. Pun begitu, kebanyakkan ulama tarikh berpendapat tarikh kewafatan nabi SAW pada 12 Rabiul Awal tahun ke-11 hijriyyah. Imam Ibnu Hajar pula berpendapat, bahawa kewafatan nabi Saw pada 12 rabiul awal adalah perkara yang hampir kepada ijmak ulama. Bahkan tidak dinafikan juga riwayat yang mengatakan bahawa Rasulullah SAW wafat pada 11 Ramadhan.

Adapun kelahiran Nabi SAW pada hari isnin di tahun gajah, maka itu disepakati oleh seluruh ulama tarikh. Juga ulama sepakat mengatakan, kewafatan Nabi SAW pada hari isnin.

Secara kesimpulannya, dengan menentukan kemestian menyambut Maulid Nabi SAW dengan menceritakan tentang perjuangan dan pengorbanan nabi SAW pada 12 Rabiul awal sahaja adalah tindakan yang tidak tepat, bahkan hendaklah memperingati perjuangan nabi SAW ini dilakukan pada setiap hari.

Jika ditentukan kemestian pada 12 rabiul awal sahaja menyambut mauled Nabi, maka perlu diingat juga bahawa nabi Saw wafat juga pada 12 rabiul awal berdasarkan pendapat sebilangan ulama tarikh.

Sekian

Rujukan

1- Rahiq Al-Makhtum
2- Fath Al-bari Syarh Al-Bukhari
3- Al-bidayah wa An-nihayah.
4- Al-Kamil Fi At-tarikh

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri indah (B), Sg buloh
12 Rabiul Awal 1431 – 26 febuari 2010 * 3:59 pagi







2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1.kesian kat hang ni!asyik cari kesalahan sesama islam!sampai benda kecik macam ni pun hang nak jadikan isu!!
2.la ni zaman oghang keangkasa!hang masih berdebat bab bidaah!bab sapa lebih beriman!sapa dapat masuk syurga!itu semua hak Allah!hangpun tak tentu lagi alim atau tidak!harap "berlakon" jee!"pakai"baju islam!oghang mentaliti lemah dan akaii pendek macam hang!bolehlah hang "makan"!!
3.hang nngaji la ilmu sekular pulak!jurutera ka!farmasi ka!bioteknologika!!boleh cari makan dengan lebih berkat sikit!!kerja guna tetik peluh sendiri!!dapat gaji atau hasil yang berkat sikitt!!atau hang balik kelantan!motong ka!buat bendang ka!!
4.lupala pulak!!hang ni mana pass matematik!akai pendekk!!sebab tu kerja hang!!pecahbelahkan sesama umat islam je!!dapat sekupang dua kupang pun tak pa!!asai matlamat hang tercapai!!
5.Ada juga oghang macam hang ni!!seronoh tenguk sesama islam berpecah!!
6.itu kot ilmu yang hang dapat kat pakistan!!sesama islam berbunuh!!suruh pi jihat kat afghan!kat palestin tak mauuu!!!
7.Agaknya hang ni!yahudi menyamaq islam kot!!puak yahudi!ramai yang hafiz Al-Quran!untuk jahanamkan umat islam!!
8.Hang jilan lidah hang kat cermin tengukk!kot-kot lidah hang bercabang!!macam oghang yahudiii!!!

Sirr berkata...

oiii tanpa nama baghal. otak taruk kat lutut. apa yg hang merepek?

orang dok bincang pasal tarikh lahir nabi...hang melalut tak tentu pasal...mmg otak baghal!!!! bodoh tapi tak sedar diri bodoh. dah post kat sini kompem bodoh.