Ahad, 23 Mei 2010

ARKIB : “AMANAT PEMANGKU PRESIDEN PAS”

kandungan Ucapan Tuan Guru Haji Abdul Hadi yang dikenali "Amanat Pemangku Presiden"
(klik Untuk Besarkan)

Dalam ucapan Presiden di Kongres ke-36 Parti Rakyat Malaysia [PRM], Dr Sayed Husin Ali telah berhujjah bahawa isu negara Islam dan hudud yang dibawa oleh PAS membuka peluang kepada UMNO-BN menggunakannya sebagai senjata bagi memburukkan PAS serta melemahkan BA [Barisan Alternatif], dan sebagai alat mendapat sokongan masyarakat bukan islam serta golongan melayu – Islam yang sederhana dan secular[1].

Perkara ini, diakui sendiri oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, yang ketika itu belum lagi menjadi presiden PAS, sebaliknya masih menjadi pemangku Presiden.

Justeru, bertempat di Auditorium Angkasa, Kuala Lumpur, Tuan Guru Haji Abdul Hadi ada memberi ucapan yang dikenali sebagai “amanat Pemangku Presiden”, yang mana beliau berkata;

“Justeru itu, isu Negara Islam dan perlaksanaan Hudud dan syariah menjadi punca perpecahan BA dahulu, maka PAS perlu membuat satu pengorbanan besar dan ijtihad besar untuk tidak memasukkan persoalan Negara Islam dan perlaksanaan hukum Hudud di peringkat Federal. Peruntukan mengenai islam adala mencukupi sekadar apa yang telah termaktub dalam perlembagaan Persekutuan dan seperti yang diamal kini diperingkat Federal.

“seandainya menang dalam Pilihanraya akan datang, BA atau pembangkang akan menubuhkan sebuah kerajaan demokratik dan adil di peringkat federal atau pusat yang mendukung perlembagaan Persekutuan yang ada
[2]

Sekian

P/S : benarlah pepatah ada menyebut, “sejarah tidak pernah menipu”

Wallahu ‘Alam


[1] Sejarah sebagai hakim muktamad : 122.
[2] Sejarah sebagai hakim muktamad : 122

9 ulasan:

Awanama berkata...

Assalamualaikum w.b.t.

Pertamanya terima kasih atas tulisan2 saudara sebelum ini yg memberikan input menarik pada pandangan saya.Saya ada beberapa soalan :

1-Sepengetahuan saya,matlamat utama PAS menceburi bidang politik adalah untuk memartabatkan islam melalui praktikal dalam pentadbiran dan bukannya kerana gilakan kuasa.Justeru,jikalau ditakdirkan PAS dapat memerintah negara Malaysia dengan kerjasama Pakatan Rakyat,tapi tak dapat melaksanakan hudud (merujuk kepada amanat TGHH dalam tulisan ini),apakah maknanya kejayaan yang sebegitu?Adakah ini strategi dakwah pada peringkat permulaan atau bagaimana?

2-Apa maksud saudara penulis pada penyataan " benarlah pepatah ada menyebut, “sejarah tidak pernah menipu” ".

Saya dengan rendah diri berharap soalan ini dapat dikupas dengan baik.Jazakallahu khairan kathira.

Awanama berkata...

Salam Ustaz,

Ana rasa tak berapa tepat info enta ni. Gambar kandungan ucapan yang anta siarkan tu nampak jelas bukan diambil dari kertas asal pembentangan TGHH (itupun jika benar ianya wujud), tapi nampak seolah-olah anta ambil dari sumber lain yg kemudiannya seolah-olah memetik ucapan TGHH.

Untuk berlaku adil, harap anta siarkan sepenuhnya mukasurat tulisan yang enta masukkan tu supaya kita semua boleh baca apa yang tertulis diperenggan atas tu.

Keduanya, amat tak tepat juga kalau anta katakan ianya sebagai Amanat Pemangku Presiden yang dibentangkan selepas kejatuhan Kerajaan Terengganu. TGHH menjadi Pemangku Presiden sebaik selepas kematian Ustaz Fadzil Noor pada tahun 2002 sehinggalah TGHH disahkan menang tanpa bertanding jawatan Presiden dalam Muktamar PAS tahun 2003.

Sepanjang TGHH bergelar Pemangku Presiden dari 2002-2003, TGHH masih menjadi MB Terengganu kerana Kerajaan PAS Terengganu hanya tumbang dalam PRU tahun 2004. Tahun 2004 TGHH sudah menjadi Presiden, bukan lagi Pemangku Presiden.

Jadi sangat tak logik TGHH membentangkan 'Amanat Pemangku Presiden' selepas kejatuhan Terengganu disebabkan semasa dan selepas kejatuhan Terengganu TGHH sudah bergelar Presiden PAS.

Jadi, nampak sangat apa yg enta kemukakan ni banyak yang tak betul dan tak tepat. Harap dapat diperbetulkan dan diperjelaskan.

Awanama berkata...

kan bakistani dah bagi rujukan kat footnote.. hang pi la cari buku tu...

buku sejarah sebagai hakim muktamad.

ok bye bye

- Follower tetap -

Awanama berkata...

ha betul tu.
orang dah bagi sumber rujukan. pergilah beli buku. Pas tu baca la.

ini bagi betis nak peha pula

Kan Ustaz??

- Munzir AloQ Staq

Awanama berkata...

1.oii!!hang nak kenakan hadi awang kan!!hang ni!pebetuilah niat hang tu!!penulisan hang ni!nampak baik!tapi penuh dengan muslihat dan perasaan dendam kesumat!!penuh dengan adu domba!!
2.hang rasa kalau puak nik aziz dan seangkatan dengan nya dapat perintah malaysia!undang-undang islam dan hukum hudud dapat dilaksanakah!!puak kapaiq harbi akan sokong hangpa kah!hang mimpilah!!hang mimpilah boleh dakwahkan depa!!hang sentiasa duduk dalam alam hayalan!!hayalan pak kaduk hang!!
3.Hang ingat puak kapiaq harbi tak dak akai macam puak hanggg!!!!

Awanama berkata...

Salam Munzir AloQ Staq,

Habis tu yg geng2 PAS dok persoal bila hudud nak dilaksanakan oleh BN, jadi aku nak suruh hang pa semua pi baca buku karangan Prof Dr Yusuf Al Qardawi Fiqh Keutamaan (Terjemahan Ahmad Nuryadi Asmawi)dan baca di muka surat 265 ....

Hudud ADALAH WAJIB ... kalau BN pun tak dak kuasa mutlak dan bergantung kpd sokongan parti2 komponen2, camna nak laksanakan pun ....

Pas pun sama, selagi PAS tiada kekuatan total dan masih bergantung pd PKR dan DAP, berani ke sebut nak laksanakan hudud setiap kali ceramah dgn DAP ....PI ZIARAH blog DAP ... nilai matlamat perjuangannya ...

"tidoq sebantai, mimpi lain2" memang satu perumpamaan yg tepat untuk PAS, PKR dan DAP ..."

Awanama berkata...

Salam semua ..

tonton kuliah Ust Kazim Elias

http://www.youtube.com/watch?v=V0smvdazilE&feature=related

Awanama berkata...

Ust Kazim Elias - Part 5 Sibuk berpolitik

...mesti dengar ......bagaimana PAS dan UMNO serta PKR boleh sumbang untuk ISLAM

http://www.youtube.com/watch?v=whW4xV7xdJE

Awanama berkata...

Nampak tak? geng penyerang berani mati katak pihak sana tu dah mula serang.... betul tak? Geng sekolah dewasa dalam filem P Ramlee. wakak kakak kkakkakk jerat ahli pas dah mengena .