Jumaat, 26 November 2010

SEBELUM MATI, NAK TENGOK ISLAM TERLAKSANA DI MALAYSIA

komentar menarik dari seorang pengunjung yang menggunakan "tanpa nama".

"mahal sangat 300 tu , sbb kat msia kot kalau kat arab mgkn bwh seratus tapi ya la bro wan ji , aku teringat kisah bapa imam haramain juwaini , kerja dia ambil upah salin buku , masa tu mana ada cetak , dikumpulnya duit beli amah (lagi murah kalau pinang merdeka) dan dapat anak yakni imam haramain juwaini sahibul al-burhan , bapak beso usul fiqh ...kalau semua dah bedal kat dunia apa yang kita nak merasa kat akhirat?"

"bro wan ji - ingat cakap aku ni - hang tu nanti kalau dah top gila - sana sini 'masuk' - aku nak tengok hang macamana , lani takpe la hang muda - semangat anak muda - belum kaya ... hehe hang jaga - byk yg dah terlingkup"

ULASAN:

kritikan yang mengandungi unsur sindiran dari saudara tanpa nama ini, sangat menyentuh perasaanku. Ia mengingatkanku bahawa setiap kali aku menulis blog, perkara yang paling aku fikirkan adalah seperti berikut;

pertama:

apakah tindakan aku mengkritik pimpinan Parti islam itu, sesuai dengan kehendak islam atau tidak?

pemahaman aku, Islam agama yang adil. Pegangan ini, aku pegang sejak aku mengenali islam; sejak kecil lagi. Sejak dahulu lagi, perkara yang cukup aku berpegang adalah, Islam gagal dibuktikan adil oleh orang islam sendiri, ekoran itu islam tidak diterima oleh Non Muslim; ekoran itu Islam tidak berkembang pesat seperti yang berlaku di zaman Rasulullah SAW.

Semasa nabi SAW masuk ke Madinah [ketika itu : Yasrib], bilangan orang islam tidak ramai; mengikut peratusnya, tidak sampai 30%. Namun dengan konsep keadilan islam yang dikemukakan oleh nabi SAW; dengan konsep berkebajikan Islam yang dikemukakan oleh Nabi SAW, didapati Nabi SAW tidak menjadikan hasil mahsul negara sebagai cara untuk mengkayakan dirinya, malahan terhadap kaum kerabatnya. Ini terbukti, dengan larangan nabi SAW dari menerima zakat, juga Zul Qurba Nabi, iaitu bani hasyim dan Muttalib.

Pembuktian ini berjaya dikemukakan oleh Nabi SAW, menyebabkan ia dilihat oleh rakyat-rakyat di Makkah dan madinah, juga diluar negara-negara islam yang lain. Ternyata, manusia melihat bahawa Nabi SAW merebut sesebuah negara, bukan untuk merampas kekuasaan, tetapi Nabi SAW mahu melaksanakan keadilan islam yang berasaskan wahyu Ilahi yang terbukti memberi kebaikan kepada Manusia.

Tindakan Nabi SAW itu, menyebabkan Islam berkembang begitu pesat, sehingga di saat Nabi SAW menyampaikan khutbatul Wida' yang tidak sampai 10 tahun selepas Hijratur Rasul ke Madinah, kehadiran manusia yang sudah memeluk islam terlalu ramai sehingga sekarang ahli sejarah masih tidak dapat menentukan bilangan kehadiran umat Islam di kala itu.

Padaku, pembuktian ini masih gagal lagi dilakukan oleh pemimpin parti islam di Malaysia. terutama, apabila dinyatakan atau dibuktikan sebilangan kecil pimpinan parti Islam yang menjadi mewah, walau memerintah di beberapa buah negeri sahaja. Tidak dibayangkan, apa akan jadi sekiranya memerintah malaysia? Jika ini berlaku, apakah islam boleh berkembang pesat disaat UMNO sudah jatuh dari tampuk pemerintahannya nanti?

kedua:

Aku didik dengan ceramah pimpinan PAS sejak belajar di pondok lagi. Ceramah tok guru nik Abdul Aziz, Mat Sabu, Ustaz Bunyamin Yaakob dan Ustaz Nasaruddin Daud adalah ceramah tokoh politik yang cukup aku minati pada ketika itu.

Dalam ucapan, mereka amat menekankan bahawa islam adalah agama yang adil, dan Islam melawan kezaliman. Perkara ini aku pegang sehingga aku belajar di luar negara dan sehingga kini.

Semasa di mesir, apa yang aku faham tentang islam adalah pembentukan sistem. islam mencadangkan sistem pemerintahan yang cukup adil, tetapi kadang-kadang dilalaikan oleh orang islam sendiri. Apabila pembetukan sistem yang memberi keadilan islam ini tidak berjaya dilakukan, maka tugas itu terberat kepada parti Islam yang mahu merampas kekuasaan untuk melaksanakan keadilan islam tersebut. ekoran itu, parti islam dilihat amat serius menyerang UMNO, kerana parti itu adalah parti yang sedang melakukan kezaliman. Tetapi, apabila berjaya merampas kekuasaan, dilihat seperti masih lagi tidak menunaikan sistem tersebut, apakah sebagai orang yang beragama islam, kita sewajibnya diam??

Jika itu pegangan kita, bagaimana pula firman Allah SWT yang berbunyi;

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ

maksudnya;
"jangan kamu cenderung kepada mereka yang melakukan kezaliman, maka nanti kamu akan disambar oleh Neraka"

[Hud : 113]

ketiga:

Apakah perkara yang aku suarakan ini akan aku lakukan di masa akan datang?

Ini persoalan yang cukup aku takut. Aku sering berharap kepada Allah, agar aku mendapat penjagaan Allah dari muda sehingga akhir hayatku, agar istiqamah dengan Islam dan mahu melihat Islam memerintah di malaysia.

Aku berharap dan meminta perlindungan dari Allah agar Allah SWT tidak menjadikan aku seperti tokoh-tokoh tertentu dalam negara yang di zaman muda amat serius dengan islam, tetapi di akhir hidup mereka tenggelam dengan kemewahan sehingga sudah mula mengabaikan usaha melihat kemenangan islam; melihat keadilan Islam terlaksana di malaysia.

Aku meletakkan cita-cita sebelum aku mati adalah, Islam berjaya terlaksana di malaysia. Aku berharap, agar Allah makbulkan cita-citaku ini.

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
27 November 2010 * 1:58 pagi



1 ulasan:

Muiz Nasrallah berkata...

Allahu mustaan ya ustaz wan ji!