Jumaat, 24 Ogos 2012

[FIQH MAQASID] BENARKAH UMAR TOLAK NAS?

soalan :

kita katakan bahawa semua Syariat itu mengandungi maslahah setelah kita perhatikan nas-nas, maka kita katakan setiap langkah-langkah perlaksanaan (tanfiz) setiap syariat tersebut (tasyri') juga sudah tentu akan membawa maslahah, tetapi jika ianya mengandungi mafsadah, bagaimana kita nak katakan tasyri' itu mengandungi maslahah? Ana merujuk kepada tasarruf Umar al-Khattab terutama dalam bab pemberhentian pemberian zakat kepada muallafatu qulubuhum dan juga tidak memberi ghanimah tanah kepada askar perang. Umar telah menyalahi nas (perkara tasyri'i) dengan alasan melakukan perkara tanfizi. Adakah ini merupakan contoh jika nas bertentangan dengan maslahah, maka maslahah didahulukan? Sedangkan Maslahah Nas itu Hakiki dan Maslahah Mursalah-tanfizi-ijtihadi itu tidak bersifat hakiki


jawapan :

Isu umar itu, boleh tengok byk sudut 

1- jika mahu dilihat dari sudut tasyrik dan tanfiz, sifat tanfiz itu sendiri bukan muabbad, tp muaqqat. bermakna, apabila hilang segala syubhat, kembali kpd hukum muabbad seperti dlm nas 

2- tindakan umar itu merujuk kepada penafsiran umar terhadap nas. bila bersifat penafsiran, makanya ia zanni. sifat zanni mesti ijtihadi. antara kandingan ijtihad adalah gabungan dlm byk2 nas untuk mengeluarkan keputusan. 

3- keputusan yang umar buat itu berdasarkan ijtihad politik. kandungan2 nas yg bercerita ttg politik bersifat wasail. makanya, ia salah satu cara yang sesuai di era penurunan wahyu. tetapi dlm kondusif yang lain, ia boleh digunakan cara yg lain yang lebih mendatangkan maslahah kpd rakyat. krn dlm fiqh politik, maqasidnya adalah kemaslahatan kpd rakyat.

Tiada ulasan: