Khamis, 23 Ogos 2012

NON MUSLIM JADI PEMIMPIN?


Allah swt sebut dalam al-Quran;
jangan kamu cela mereka menyembah selain dari Allah, nanti mereka akan cela Allah dengan permusuhan dan tanpa ilmu'

ayat ini bersifat sad al-zaraie, iaitu larangan itu berfaktorkan bimbang kepada implikasi celaan mereka terhadap Allah SWT. Dengan maksud, hukum mencela sembahan selain Allah pada asalnya adalah boleh, tp jika memungkinkan ada implikasi celaan balas kpd Allah, maka hukumnya haram. Inilah yang dikatakan ayat ini bersifat sad al-zaraie.

Kaedah sad al-zaraie, bukan dengan mengharamkan terus, tetapi ia sudah cukup capai maksud sad al-zaraie dengan adanya syarat2 ketat yang ditetapkan. Ia sama seperti hukum melantik perempuan menjadi pemimpin. Qaradawi mengizinkan itu berdasarkan syarat2 yang ketat. Dengan maksud, sekiranya syarat tidak disempurnakan, maka hukumnya adalah haram. Namun, jika ikut dgn syarat2nya, hukumnya adalah harus.

Serupa juga ayat yang melarang melantik orang kafir menjadi pemimpin. Ayat itu perlu ditengok kpd ayat lain yang merujuk larangan berfaktorkan kebimbangan rahsia-rahsia negara akan dibongkarkan kepada negara musuh.

Dalam kerangka demokrasi, seseorang yang menjadi pemimpin tertakluk kepada undaang2. Dengan maksud, kalau mereka melanggar undang2 tersebut, mereka dikenakan tindakan hukuman, tidak kira pemimpin itu beragama islam atau tidak beragama islam.

Dengan maksud, melantik non muslim yang adil sebagai pemimpin adalah harus sekiranya mereka akur dengan syarat2. Sekiranya mereka langgar syarat, maka hukumnya boleh jadi haram. 

Dalam kes kebimbangan rahsia-rahsia negara akan dibongkarkan kepada negara musuh, masakan non muslim, kadangkala muslim juga boleh buat. 

Ekoran itu, tidak hairan islam letakkan asas amanah amat penting bagi seseorang pemimpin. Ini krn, kalau pemimpin bukan islam itu amanah, sudah pasti kebimbangan rahsia-rahsia negara akan dibongkarkan kepada negara musuh tidak akan berlaku..

Tiada ulasan: