Isnin, 12 Januari 2009

ARAB PERLU BERSATU ATAU ….????

ARAB PERLU BERSATU ATAU ….????

Utusan Malaysia hari ini, melaporkan;

”ALGIERS 11 Jan. _ Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad menyeru negara-negara Islam supaya bersatu bagi menamatkan pembunuhan kaum yang sedang giat dilakukan oleh Israel ke atas penduduk Palestin di Genting Gaza”

KOMEN:

Nampaknya Ahmadinejad yang syiah itu lebih sedar berbanding pemimpin-pemimpin negara umat Islam yang lain; yang mendakwa bermazhab sunni.

Seruan tokoh syiah agar negara-negara umat Islam bersatu untuk lakukan serangan Israel terhadap umat Islam palestine. Tak pe lah, kalau nak bersatu. Kalau tak nak bersatu juga, apa plan B pula????

Baca berita macam ni, aku teringat kisah Salahuddin Al-Ayyubi dalam menakluki Jerusalem seterusnya berjaya mengambil Baitul Muqaddis yang dikuasai oleh musuh-musuh islam. kejayaan Salahuddin Al-Ayyubi sehingga nama beliau amat sinonim dengan gelaran ”muharrir Al-Quds” iaitu orang yang memerdekakan Baitul Muqaddis.

Kalau dilihat pada bangsa arab, memang arab tidak boleh diharap. Sebab itu, mesir yang berjenamakan ”republik arab” pun tidak ada peri kemanusiaan; tidak ada perasaan pun untuk membantu jirannya, Palestine yang sama bangsa dengan mereka.

Kalau nak harap pada agama, lagi-lagi la tidak boleh diharapkan. Maklumlah, mereka ini, namanya bangsa arab beragama Islam, tetapi kepala otak mereka lebih israel dari yahudi israel. Melayu harbi pun sama juga.

Sebab itulah kita lihat, Salahuddin Al-Ayyubi yang bukan berbangsa arab sendiri yang bangun untuk menguasai Baitul Muqaddis. Jelas kepada kita, bangsa bukan kekuatan untuk kita mahu kuasai Baitul Muqaddis.

Islam sahaja kekuatan yang sebenar bagi menghadapi israel. Dengan agama, pasti umat Islam akan jadi umat yang kuat dalam menghadapi Israel Laknatullah alaih.

Kalau dibaca sejarah Salahuddin Al-Ayyubi, kita dapat lihat bagaimana tindakan Salahuddin Al-Ayyubi dalam usaha hendak menguasai baitul Muqaddis. Pada peringkat awalnya, beliau akan seru agar semua pemimpin-pemimpin negara umat Islam bersatu. Jika tidak dilayan seruan beliau, beliau tidak akan menghabiskan masanya untuk melayan lagi pemimpin-pemimpin bangang itu.

Adapun jika ada pemimpin-pemimpin negara umat Islam itu berusaha hendak melambatkan serangan beliau terhadap musuh-musuh islam di baitul Muqaddis, beliau tanpa rasa bersalah lagi akan bersedia untuk menyerang balik terhadap pemimpin-pemimpin negara Islam itu pula.

Hal ini terbukti dengan tindakan Salahuddin Al-Ayyubi yang terpaksa membunuh Najah seorang penasihat khalifah Al-Adhid yang nampaknya agak mempertahankan kerajaan Fatimiyyah di mesir. Sebenarnya, Najah itu mempertahankan kerajaan Fatimiyyah, bukan kerana dia bermazhab Syiah, tetapi dia ada kepentingan harta yang nampaknya dia tidak berapa nak boleh ”sapu” dari hasil kerajaan selepas salahuddin Al-Ayyubi dilantik jadi perdana Menteri Mesir ketika itu.

Begitujuga, tindakan Salahuddin Al-Ayyubi menyerang Basir yang bermazhab Syiah; yang selalu sangat menganggu usaha tentera Islam pimpinan Salahuddin Al-Ayyubi untuk menguasai Baitul Muqaddis.

Dari ini, kita akan nampak tindakan Salahuddin Al-Ayyubi dalam usaha hendak menguasai Baitul Muqaddis adalah menyeru dunia umat Islam bersatu; bersama-sama menyerang tentera salib. Jika mereka tidak mahu; bahkan menyusahkan lagi pergerakan tentera Islam, Salahuddin Al-Ayyubi sendiri akan bertindak menyerang balik pemimpin negara Umat Islam tersebut.

mungkin, kekejaman tentera Israel terhadap umat Islam Palestine tidak dapat diselesaikan, melainkan kita perlu bertindak seperti tindakan yang telah dilakukan oleh Salahuddin Al-Ayyubi????

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 Januari 2009 * 4:47 petang.

2 ulasan:

SHURA - CIMMA berkata...

InsyaAllah, bersetuju dengan pandangan saudara.

"Uniting And Empowering The Ummah"

Shura-Cimma Initiatives

*Boleh copy paste artikel ini?

Tanpa Nama berkata...

boleh copy tanpa minta izin, jika dengan tujuan dakwah dan wacana..

Al-Bakistani