Ahad, 18 Januari 2009

TERFIKIR PASAL PRK KUALA TERENGGANU ..???

TERFIKIR PASAL PRK KUALA TERENGGANU ..???

Dalam satu analisa Agenda Daily melaporkan:

“PAS itu hanya berjaya menarik pengundi baru sebanyak 949 orang”

KOMEN:

sekurang-kurangnya, PAS berjaya menarik pengundi, juga berjaya menaikkan bilangan pengundi PAS di Kuala Terengganu. Lebih-lebih lagi dalam Pilihanraya kecil.

949 orang itu, apakah mereka pengundi atas pagaar atau memang dari orang UMNO sendiri???

Nampaknya, ada ahli UMNO buat undi protes.

LAGI:

Kata agendadaily lagi:

“sebanyak 2,119 pengundi yang keluar mengundi Mac lalu tidak keluar menunaikan tanggungjawab””

KOMEN:

Siapakah mereka yang tidak mengeluar mengundi itu?? apakah mereka pengundi atas pagar, atau mereka adalah pengundi UMNO??? Atau, kesemua 2,119 pengundi itu adalah pengundi UMNO???

Oleh itu, PAS berjaya menarik pengundi, dan berjaya melemahkan UMNO.. hakikatnya, UMNO memang dibenci pada kali ini. Ini musim rakyat meluat dengan UMNO.

Persoalannya, mengapa UMNO dibenci?? Apakah faktor calonnya?? Atau faktor UMNO memang sudah mula dibenci????

APA FAKTOR SEBENAR??

Dengan kemenangan PAS di Parlimen Kuala Terengganu, apakah memang PAS adalah parti yang kuat di Kuala Terengganu; atau UMNO terlalu lemah?????

PAS KUAT???

Jika faktor kekuatan PAS, macam mana pula faktor pemilihan calon yang merumitkan pada peringkat awal??? Seakan-akan faktor Parti kuat tidak layak dijadikan hujjah, tetapi faktor calon adalah peranan penting.

Persoalannya, benarkah faktor calon merupakan faktor penting; atau memang rakyat Kuala Terengganu sudah tidak melihat kepada calon lagi, tapi cukup PAS yang mewakili Pakatan Rakyat bertanding, sebab terlalu meluat dengan UMNO/BN???? Ntah la.....

UMNO LEMAH???

Jika faktor UMNO terlalu lemah, mungkin ada relevannya juga. Sebab, Wan Farid yang susah nak senyum; kurang mesra rakyat, kurang mesra alam. Kalau mesra pun, mesra yang dibuat-buat (kemesra-mesraan : kekuning-kuningan)

Tambah lagi, abang dia, Wan Hashim, bekas exco kerajaan negeri yang agak dibenci rakyat terengganu; sebab sombong ”bedo oh” lalu. Rupa-rupanya badi sombong tu, melekat juga kat adik dia.

Faktor Wan Farid dihentam; sekurang-kurangnya disindir oleh ahli parti sendiri dikala kempen PRK berlaku, juga penyumbang kepada kemenangan PAS.

Mungkin ada pengundi berkata:

”lagu manee kita nok undi dieee, sama-sama die pun bbaloh”

Mungkin juga, faktor Batu Buruk yang merupakan salah satu Dun dalam Parlimen Kuala Terengganu penyumbang kemenangan PAS; kejadian tembak rakyat di situ dengan peluru hidup yang dilakukan oleh Polis yang berada dibawah kuasa Kementerian dalam negeri.

Pada masa tu, Wan Farid pula Setiausaha Kementerian dalam Negeri; Pak Lah sebagai Menterinya.

Mungkin juga isu sultan; pertikai perlantikan Menteri Besar Terengganu selepas UMNO/BN menang dalam PRU ke 12 baru-baru ini. maklumlah, apabila sultan sudah mula diderhakai, maka bermulalah episod rakyat membenci.

Mungkin juga, perletakkan jawatan Pegawai Pengurus Pilihan raya Kecil Kuala Terenganu Datuk Mat Rozali Kassim ekoran laporan polis yang dibuat oleh AMK Terengganu, kerana mengugut jabatan kerajaan jangan undi PAS menjadi faktor penting kekalahan UMNO/BN.

Juga, ekoran berita dari Mahkamah Tinggi Shah Alam, tertuduh kes pembunuhan Altantuya Shariibuu Azilah Hadri berkata, beliau bertindak membantu Abdul Razak Baginda dengan arahan ADC (juru iring polis) kepada Timbalan Perdana Menteri,Dauk Seri Najib Tun Razak.

Tambah lagi, Ezam buat kerja gempak tahap semalu. Mana tidaknya, dijangka surat yang hendak didedah tu menarik, rupa-rupanya tahap majalah gempak jer.... mungkin Ezam salah jangka, sebab yang bertanding di Parlimen Kuala Terengganu bukan Anwar Ibrahim, tetapi Abdul Wahid Endut.

Nak tembak rusa, tapi gi tembak tupai. Sebab terlalu rabun sehingga tupai dilihat rusa. (isy ... teruknya rabun dia tuuu)

PAKATAN RAKYAT PULA BAGAIMANA??

Yang nyatanya, selepas PRU ke 12, rata-rata pilihanraya kecil membawa Pakatan Rakyat menang. Permatang Pauh PKR menang; Kuala Terengganu pun PAS menang.

Sokongan dan dokongan dari parti-parti Pakatan Rakyat, dilihat tidak berbelah bahagi. Tambah-tambah lagi, isu nasional yang menimpa rakyat Malaysia membuatkan rakyat dimana-mana mula membuka mata; bencikan UMNO/BN yang jijik dan kotor.

Kalau di Permatang Pauh, memang padan menang, sebab itu lubuk Pak Syaikh Anwar Ibrahim sejak sekian lama lagi. Tapi, Kuala Terengganu pula, tempat UMNO, tahu-tahu PAS menang dengan mejoriti yang agak membanggakan juga la...

Yang pastinya, di Permatang Pauh; PAS dan DAP tetap datang tolong, walaupun PKR yang bertanding. Di Kuala Terengganu pun sama juga; walaupun PAS bertanding, PKR dan DAP pun komitment datang membantu.

Mungkin kita boleh nafikan bantuan PKR dan DAP dalam PRK Kuala Terengganu ini; tapi kita tak boleh marah kalau PKR nafikan bantuan kita di Permatang pauh dahulu.

Kalau ini kita sepakat, mungkin kita kena sebut, kita menang bukan kerana PAS kuat sahaja, tetapi Pakatan Rakyat itu kuat. Dan UMNO/BN di kala ini pula, memang sudah ditimpa masalah lemah tenaga zahir dan batin.

Yang pastinya, kuat mengkuatkan itu penting. Cari titik persamaan. Dalam titik persamaan itu, kita berjaya duduk ”semeja sambil minum kopi Go-G”. Sambil-sambil tu, sembang lah pasal Islam. mana tau, semua pihak akan masuk Islam nanti.

Mana tahu; semua parti-parti Pakatan Rakyat; PAS, DAP dan PKR di masa akan datang bernaung disebuah organisasi iaitu Kerajaan Islam Malaysia Raya (KIMR), sepertimana UMNO, MCA, MIC Dll bernaung dibawah Barisan nasional.

Yang pastinya, semua ini hendaklah diserahkan kepada Allah. Kerana, dengan iradah dan qudratnya semua ini terjadi.

Syukur kita kepada Allah atas kemenangan...

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
18 Januari 2009 * 6:19 petang.

Tiada ulasan: