Rabu, 11 Februari 2009

TEKANAN PAKATAN RAKYAT, DALAM DAN LUAR

TEKANAN PAKATAN RAKYAT, DALAM DAN LUAR

Selepas ”kejatuhan” yang tidak sah berlaku di perak, tekanan yang menimpa Pakatan rakyat semakin menjadi-jadi. Tekanan itu, sama ada dari dalam mahupun dari luar.

Lebih-lebih lagi, diberitakan bahawa 4 orang ADUN PKR di selangor juga yang sudah hilang dilarikan oleh hantu; tidak tahu entah kemana pergi mereka itu???

Tekanan dari luar adalah tekanan UMNO (Untuk Manusia No Otak) parti jijik dan kotor, bersama dengan komponen BN (Babi Najis), adapun tekanan dalam pula antara parti; PAS, PKR dan DAP.

Semakin rumit, apabila Presiden DAP, Karpal Singh mencadangkan agar Pak Syaikh Anwar Ibrahim meletakkan jawatan dari mengepalai Pakatan Rakyat, tetapi ”dilegakan” balik oleh Setiausaha DAP sendiri, iaitu Lim Guan Eng (insya Allah, akan datang Omar Lim guan Eng).

Dari dalaman PAS juga berbunyi, kononnya kejadian sebegini berpunca dari tindakan Pak Syaikh Anwar Ibrahim, yang mencanang ’lompat parti’ untuk menubuhkan kerajaan sejak 16 september yang tak menjadi. (kena tanya balik, kenapa tidak jadi??)

Dari pihak PKR pula, kelam kabut ini berlaku bukan sekadar pada ahli bawahan, tetapi lebih memeningkan ianya menimpa kepada pihak ADUN-ADUN mereka sendiri yang sedang melompat parti.

Dari sudut strategi, dalam keadaan sekarang, tuduh menuduh dan buruk memburuk sesama parti dalam Pakatan Rakyat ini tidak seharusnya berlaku.

Bak kata orang tua-tua terdahulu, masa sedang berlawan bola, jangan disebabkan kemuncup yang melekat pada seluar kita itu menjadi penghalang untuk kita score gol. Tetapi fokus utama sekarang adalah, bersatu antara anggota pasukan dalam usaha mendapat score gol, dan kemuncup itu dibuang selepas selesai perlawanan berlangsung.

Dalam hal ini, kita kena lihat bagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah SAW menerusi sirah.

Ketika meletusnya peperangan Badar Al-Kubra, bilangan tentera islam tidak ramai. pihak kafir Qurasyh bertindak menyerang kesatuan umat Islam itu dengan mengutuskan sekeping surat kepada ”boneka” mereka dikalangan umat Islam yang bernama Abdullah bin Ubai bin salul, si bapa munafiq.

Dalam surat tersebut, orang kafir quraish menjanjikan berbagai-bagai kelebihan kepada Abdullah bin Ubai sehingga menawarkan jawatan ”Perdana Menteri” Madinah, itupun setelah dia berhasil memecah belahkan kesatuan umat Islam di Madinah, lalu Islam kalah dalam peperangan tersebut.

Mengenangkan keuntungan dunia yang ditawarkan itu, menyebabkan Abdullah bin Ubai telah berjumpa dengan kabilah Aus dan Khazraj yang telah berjaya dipersaudarakan oleh Nabi SAW, lalu dibangkitkan semangat nasionalis masing-masing, disamping mengingatkan balik punca berbalahan mereka sejak sekian lama.

Saraf yang dimainkan oleh Abdullah hampir berjaya, menyebabkan Baginda SAW datang berjumpa dengan dua kabilah besar ini, lalu menaikkan semangat persaudaraan, disamping menyebut tentang kesatuan madinah dan menimbulkan semangat patriotik Madinah.

Jika diperhatikan kepada tindakan nabi SAW, kita dapat belajar sesuatu dari apa yang ditimbulkan oleh Nabi SAW.

Tindakan nabi SAW menaikkan semangat persaudaraan adalah dengan tujuan mahu menunjukkan bahawa semua rakyat madinah mempunyai hubungan adik beradik. Dan adapun menaikkan semangat patriotik madinah, kerana tidak mahu semangat orang-orang kafir yang tinggal di Madinah merasa tawar hati untuk turut sama membantu umat Islam menghadapi quraish yang mahu menyerang Madinah.

Jika ketika itu baginda Saw menaikkan semangat islam, pasti para pemuja berhala di Madinah tidak mahu bergabung dengan tentera Islam, bahkan tidak mustahil, mereka akan bergabung dengan kafir Quraish dalam mengalahkan tentera islam.

Jelasnya, tindakan nabi SAW ketika itu, nabi tidak menimbulkan semangat menyelamatkan Islam, tetapi menimbulkan semangat menyelamatkan Madinah.

Oleh yang demikian, mungkin kita perlu belajar dari sirah nabi SAW ini dalam menghadapi kemelut dalaman; antara parti-parti dalam pakatan rakyat, agar permainan yang sedang dilakukan oleh UMNO dan BN tidak akan menjadi.

Di kala ini, kita perlu menaikkan kejahatan UMNO yang merosakkan agama kita, merosakan persaudaraaan antara bangsa dikalangan kita, mencabut taring raja melayu kita, membangsatkan bangsa kita.

Juga perlu dibangkitkan, penyelewengan harta rakyat berbilion-bilion ringgit, yang semua ini menyebabkan kita sudah menjadi rakyat yang susah dari semua sudut kehidupan.

Yang penting perlu difikirkan sekarang adalah, UMNO/BN mahu merampas kerajaan dari tangan kita. Apabila mereka rampas, pasti mereka akan ”membabikan” kita; juga ”menganjingkan” kita.

Justeru itu, hindarkan perbezaan antara kita, tetapi carilah titik kesamaan antara kita demi untuk mempertahankan kerajaan yang berada ditangan kita ini.

Ingatlah firman Allah;

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ

Maksudnya;
”Katakanlah (Wahai Muhammad). Wahai ahli kitab, marilah kepada titik persamaan antara kami dan antara kamu”

(surah Al-Imran : 64)


Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 Febuari 2009 :1:02 petang.


1 ulasan:

azani berkata...

masa menang bkn main lg tahniah sana sini.bila ada masaalah salah sana salah sini.kalau mcm ni la caranya susah la nak ckp.sememangnya bn bijak dan hampir berjaya.ayoh bgn la,bersatu padu.lupakan yg lepas2 tu.kita bikin baru, lg baik punya.ingat harapan dan impian rakyat.