Rabu, 11 Februari 2009

WAHABI DAN KRISTIAN : MANA LAGI BAHAYA???

WAHABI DAN KRISTIAN : MANA LAGI BAHAYA???

Kadang-kadang nak tergelak pun ada. Nak dikatakan bodoh, yang buat kerja ni mufti. Mungkin mufti cap ayam kot.

Mana tidaknya. 7 Febuari 2009 baru-baru ini, aku ada menulis luahan hatiku tentang seorang anak muda yang hampir 2 tahun masuk Islam, lalu disebabkan kerenah birokrasi, menyebabkan dia tidak mendapat apa-apa hak pun dari wang zakat, walaupun satu sen.

Tekanan demi tekanan ekoran kekurangan wang, dia telah pergi tidur di rumah salah seorang paderi di Petaling jaya semata-mata nak dapatkan bantuan kewangan bagi menyambung pengajiannya di peringkat lebih tinggi.

Itu kejadian yang berlaku pada 7 Febuari, sehinggakan pada malam itu, aku tidak berjaya melelapkan mata disebabkan memikirkan masalah anak muda yang dibimbangi murtad; masuk kristian.

Hari ini, aku mendapat maklumat bahawa pihak Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) pada 9 Febuari baru-baru ini mengadakan satu mesyuarat yang membincangkan masalah tersebarnya fahaman wahabi di Malaysia.

Mesyuarat yang dihadiri sebilangan besar ulama-ulama di Selangor, mahupun diluar selangor, seperti Mufti Selangor, Dr Osman Muhammady, Dato’ Saleh Ahmad dan sebagainya.

Mesyuarat yang melahirkan satu keputusan, pihak MAIS akan menubuhkan satu NGO bagi menghadapi pergerakan Wahabi di Selangor.

Kadang-kadang aku terfikir, apa sebenarnya yang sedang difikirkan dalam benak ulama-ulama ni dalam memajukan islam di selangor, mahupun di Malaysia.

Isu wahabi adalah isu lama. Isu yang didebatkan selepas zaman Imam Ahmad bin Hanbal. Bahkan, jika diperhatikan kepada ulama-ulama terdahulu, mereka tidaklah menjadikan isu ini sebagai sebagai sesuatu yang serius sehingga mengabaikan masalah yang lebih penting.

Yang berlaku kini, didebatkan isu wahabi, sampai diabaikan peranan MAIS dalam pengurusan Zakat sehinggakan ramai golongan Muallaf jadi murtad. Membiarkan si miskin terus dengan kemiskinan.

Apakah mereka mengkaji atau tidak, dimanakah bermulanya sejarah wahabi ini??? apakah mereka mengkaji dimanakan bermulanya berdebatan antara Salafi dan wajabi??? apakah mereka boleh membeza antara Salafi dan Wahabi??? Apakah mereka boleh membezakan isu yang didebatkan oleh wahabi, apakah dari sudut Aqidah atau dari sudut Syariah??? Apakah mereka tahu, dimanakah keutamaan umat Islam kini, menyerang wahabi atau menyelamatkan aqidah umat Islam yang sudah semakin hari berminat dengan Kristian????

Dok tengok cara berfikirnya ulama-ulama ini, aku terus meletakkan satu persepsi, bahawa itu sebablah islam tidak maju di Malaysia. Itu sebab ramai umat Islam yang murtad, keluar dari agama. Itu sebab ramai anak muda yang jadi sesat.

Benarlah kata Abdul Qadir Al-Audah, umat Islam kini ditimpa penyakit kronik yang agak susah untuk diubati, iaitu penyakit ”kelemahan ulamaknya, kejahilan umatnya”.

Terpulanglah kamu wahai ulama yang mempunyai kuasa.... kalau orang murtad, kamulah yang bertanggungjawab menanggung dosa-dosa mereka. Sebab, mereka murtad kerana kelemahan kamu dalam memanfaatkan akal-akal kamu.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
12 Febuari 2009 * 12:03 pagi.







1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya sokong ustaz..

negara barat org berbondong2 nak masuk islam..di malaysia ni walaupun islam menguasai politik, ramai pula yg dah terabai sehingga murtad..

acok tawau