Sabtu, 26 September 2009

AD-DIFDA’I PERSOAL BAKTI DAN JASA TUAN GURU?


AD-DIFDA’I PERSOAL BAKTI DAN JASA TUAN GURU?

Hari ini, dalam laporan Utusan Malaysia Ibrahim Ali Ad-Difda’i (melayu : katak) berkata;

“Nik Abdul Aziz gagal untuk mentadbir dan ia jelas terbukti, jadi dia yang harus meletakkan jawatan kerana sudah lama memerintah tetapi tidak ada apa yang dibuat untuk rakyat di negeri ini” (Sila klik)

KOMEN;

Semasa Allahyarham Ustaz Bunyamin Yaaqub masih hidup, beliau selalu berpantun;

Nuar Muso Breheng Ali,
Gi Ceramah di Pulau melaka,
sekor buto sekor tuli,
dok nampak orang dok buat jasa.

Pepatah arab ada menyebut;

الناس أعداء بما جهل

Maksudnya;
”manusia amat bermusuh dengan perkara yang dia tidak tahu”.

Jika merujuk kepada pepatah arab ini, kita akan memahami bahawa sesuatu yang baik pun, kadangkala akan ditolak oleh manusia, apabila dia tidak memahaminya. Tetapi dalam kes Ibrahim Ali Ad-Difda’I ini, dia tahu, tapi ketidak tahu-tahuan.

Dia persoalkan apa yang dibuat oleh Tuan Guru, padahal dia lupa bahawa dia bertanding atas tiket PAS pun atas ehsan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Itupun, dia dibenarkan bertanding sebab dia mengugut PAS; yang mana jika tidak diberikan dia bertanding di Parlimen pasir Mas atas tiket PAS, dia akan menghantar calon untuk pecah undi di setiap DUN yang berada di bawah pasir Mas.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz terpaksa memberi, kerana PAS di Kelantan dalam pilihanraya umum baru-baru ini dalam keadaan yang membimbangkan, kerana majority kerusi DUN hanya 1 satu kerusi. Justeru, bagi menyelamatkan negeri, dibenarkan Ibrahim Ali Ad-Difda’I ini bertanding atas tiket PAS di parlimen Pasir Mas; tempat Ustaz Ismail Noh.

Nampaknya, hari ini dia berani memertikaikan Tuan Guru, dalam keadaan dia telah lupa ehsan yang telah Tuan Guru diberikan kepadanya.

Memang benar kata pepatah;

“umpama membantu Ibrahim Ali Ad-Difda’i tersepit”

APA YANG TUAN GURU NIK AZIZ TELAH BUAT

Di awal pemerintahan Tuan Guru, banyak perkara yang berjaya dilaksanakan dalam pemerintahan tanpa mendapat sebarang tentangan dari rakyat.

Antaranya adalah, adab membuka majlis dan menutup majlis, perlantikan orang bukan islam sebagai anggota majlis daerah, perlantikan wanita sebagai ahli majlis daerah, pengharaman judi yang berkuatkuasa pasa 1 januari 1991, mengetatkan penjualan arak, tidak membenarkan qariah wanita menyertai pertandingan tilawah Al-Quran, penambahan cuti bersalin dan banyak lagi.

Kepimpinan Tuan Guru dengan memegang konsep tadarruj dalam perlaksanaan islam diteruskan lagi, sehingga kini kita dapati antara kejayaan yang membanggakan adalah dengan berjayanya melaksanakan banyak penguatkuasaan yang berasaskan kepada Islam, seperti, menutup sementara kaunter jualan di saat solat jumaat sedang ditunaikan, pembinaan masjid merpati di pasar-pasar untuk memudahkan pengunjung-pengunjung menunaikan solat, kempen menutup aurat, menunaikan solat di tengah padang, melahirkan para hafiz yang profesional, kempen Islam kepada non Muslim dengan membina masjid tiga budaya dan banyak lagi.

Malah, pemerintahan kelantan di bawah pimpinan Tuan Guru yang telah menjangkaui umur lebih 20 tahun telah berjaya membuktikan bahawa kelantan adalah sebuah negeri kebajikan yang telah dijadi contoh dan tauladan dari seluruh negeri di pelusuk negara. Antara kejayaan berkebajikan yang berjaya dilaksanakan di kelantan adalah, skim armalah dan anak yatim, skim kesihatan sakit kronik, skim bantuan orang kurang upaya, skim takaful armalah, skim kifaalah, skim ladang rakyat, skim bantuan segera bencana, skim rumah rakyat dan sebagainya.

Inilah pemerintahan yang agak tidak diketemui dalam Malaysia, malah dalam dunia kini.
Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
27 september 2009 * 3:50 pagi

2 ulasan:

hussin berkata...

aku tak salahkan brahim katok, pas gi layan dia buat apa, dah tahu perangai gedebe dio? ni lah pertama kali aku dengan pas kelantan takut kat ugutan brahim. nampok dok, bila mu takut kat bayang2 sendiri, mu terimalah akibatnya! selalunyo ada pelaku utama belakang tabir. yang dok 'sokong' brahim tetapi guna alasan, "kita kena layan dio ni, menatang ni dio buat sengoti, kalu di letak calon bebas , sakit kito." fikir2lah pas kelantan, kalu benar mu takut kat ugutan brahem, mano islam hok mu dok bawa tu?

pergi mampus dgn brahim ali!

paeh berkata...

assalamualaikum...
saye ni selalu bukak blog saudara..
saye ni juga seorang blogger yg masih muda... kalau boleh, senaraikanlah blog saye di senarai pautan blog saudara agar blog saye lebih komersal..
saya tidak memaksa...
takbirr...

demokrasi93.blogspot.com