Jumaat, 25 September 2009

SELCAT : SIASATAN JANGAN BERSIFAT PILIH BULU!

SELCAT : SIASATAN JANGAN BERSIFAT PILIH BULU!

Tan Sri Khalid sudah bersuara. Hampir seminggu berpolimik dengan isu selcat, hari isnin ini adalah penentunya. Tan Sri Khalid menyatakan, ia boleh selesai cara baik.(sila klik
)

Apa yang kita tahu, siasatan selcat terhadap para pegawai daerah banyak penyelewengan duit rakyat sudah terkantoi, terutama melibatkan bekas menteri besar Selangor, Khir Toyo.

Yang pastinya, penyelewengan duit rakyat sudah banyak diketahui, malah diyakini masih banyak lagi yang sedang membeku dalam laporan-laporan yang belum didedahkan.

Rakyat sedang menunggu dengan penuh minat, tetapi nampaknya agak dihalang oleh Dato’ Hasan Ali and the Geng. Cadangannya, lakukan siasatan dalam tertutup; bermakna, sebarang penyelewengan ini akan terdedah pun menerusi lisan-lisan ahli politik sahaja, tidak lagi menerusi lisan-lisan pihak yang bertanggungjawab. Rakyat akan didendangkan dengan cara lama untuk mengetahuai penyelewengan YB-YB BN.

Malah, dijangkakan berkemungkinan besar, bersetuju dengan cadangan Dato’ Hasan Ali ini, maka banyaklah penyelewengan Barisan nasional tidak akan diketahui, malah memberi kredit besar kepada Khir Toyo dan angkatannya. Dengan berita penerimaan cadangan Dato’ hasan Ali ini, sudah pasti Khir Toyo akan menarik sedikit nafas lega disebalik banyak penyelewengan yang melibatkannya.

Secara peribadi, aku lebih bersetuju dengan siasatan secara terbuka dilakukan seperti biasa. Ini kerana, sebagai rakyat selangor, sudah pasti aku ingin mengetahui kemana perginya duit yang telah dibayar cukai oleh rakyat.

Tidak timbul isu dendam dengan UMNO/BN atau tidak; atau menjatuhkan maruah atau tidak. Ini kerana, isu ini adalah perkara yang melibatkan harta rakyat perlu diteluskan; tanpa disembunyikan.

Padaku, siasatan terbuka ini jangan sekadar melibatkan kepada penyelongkaran terhadap penyelewengan BN sahaja, malah jika wujud juga penyelewengan yang melibatkan PR, sewajibnya didedahkan juga. Jika Ronnie Liu membuat penyelewengan, dedahkan agar dia akan dihukum oleh rakyak; begitujuga, jika melibatkan tan Sri Khalid, mahupun Dato’ hasan Ali sendiri.

Orang dahulu sering menyebut, ”berani kerana benar”. Justeru, gerangan apakah yang menyebabkan kita takut untuk mendedahkan kepada rakyat segala penyelewengan yang telah dilakukan oleh UMNO/BN?

JANGAN CIPTA KERAGUAN RAKYAT

Keyakinan rakyat perlu dibina, keraguan rakyat jangan sekali dicipta. Mencipta keraguan, menyebabkan bala dan celaka dalam pilihanraya umum di masa akan datang. Kekalahan pakatan Rakyat di selangor, mengakibatkan Surau dan masjid akan kesunyian dari majlis tazkirah, ceramah dan kuliah, parti-parti politik sudah tidak lagi bebas berceramah, wang rakyat akan terbang melayang ke kroni-kroni ahli politik dan banyak lagi kerugian akan menimpa.

Aku tidak meyakini, jika UMNO/BN memerintah, PAS akan mendapat kesenangan seperti UMNO dapat semasa Pakatan Rakyat memerintah. waimma UMNO tidak menjadi kerajaan di selangor, ternyata Pakatan Rakyat masih lagi memberi ruang yang terbuka kepada Barisan Nasional berceramah dan melakukan sebarang program. Keadaan ini tidak pernah berlaku di zaman PAS, PKR dan DAP menjadi pembangkang.

Tak tahu la pula, kalau kita lebih percayakan Barisan Nasional berbanding pakatan rakyat? Tetapi padaku, ”Sejahat-jahat orang PAS, itulah sebaik-baik orang UMNO”. Justeru, bagaimana pula sejahat-jahat orang UMNO?

Fikir-fikirkanlah...

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani



- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 september 2009 * 9:13 malam

tengok sama, penyejuk hati dan jiwa;



2 ulasan:

merdekakan pemikiran berkata...

Ustaz, kurg setuju ”Sejahat-jahat orang PAS, itulah sebaik-baik orang UMNO”. Emm..ader duri dlm daging Pas selangor...pecat org sesuka hati..lantik kroni2 dia dlm pas selangor..sama mcm mahathir jer ustaz..oleh itu,..mahathir ni bukan sebaik2 umno..nak kata sejahat2 pun entahlah.. tapi yang pasti memang jahat...jadi perangai pimpinan Pas sama jer dgn mahatihr..jd kata2 ustaz ”Sejahat-jahat orang PAS, itulah sebaik-baik orang UMNO”. Mungkin diterima dengan syarat org Pas tu Pas tulen bukan boneka Umno...pinjam ayat TG nik aziz..

Tanpa Nama berkata...

boneka UMNO anta marah..boneka DAP anta suka..