Isnin, 9 November 2009

BIJAK LAKSANAKAN PRINSIP, BIJAK URUS PERSEPSI


BIJAK LAKSANAKAN PRINSIP, BIJAK URUS PERSEPSI

Kalimah “persepsi” dibahas dan didebat dalam dunia blog. Semuanya, bermula dari kajian yang dilakukan oleh dua orang tokoh akademik; Dr Abdul Aziz Bari dan Dr Abu Hasan Hasbullah tentang persepsi rakyat terhadap PAS, yang dilontarkan dalam seminar Khas anjuran PAS pusat baru-baru ini.

Dari sudut politik kepartian berpilihanraya, persepsi adalah sesuatu yang perlu dilayan. Apabila wujud satu persepsi terhadap sesuatu parti, itulah hakikat gambaran parti tersebut dari kacamata rakyat.

Tidak melayan kerenah persepsi dalam politik berparti, ia sama seperti politik ala Taliban di Afghanistan. Pada mereka, lawan musuh adalah perlu, tetapi mereka tidak pernah fikirkan persepsi rakyat terhadap mereka.

Tidak dinafikan, Taliban sebuah gerakan Islam di Afghanistan. Keberadaan mereka ekoran tidak berjaya golongan “bapa” dalam melaksanakan islam selepas keluarnya Soviet Union dari bumi Afghanistan; iaitu apabila berlaku pertembungan tiga penjuru, Masud, Rabbani dan Hekmatiyar.

Pertembungan antara ketiga-tiga parti ini melahirkan pembunuhan sesame mereka, walhal sebelum ini, mereka bersatu dalam mengeluarkan Soviet Union dari bumi Afghanistan.

Keadaan ini berlanjutan, menyebabkan Taliban mengambil sikap menyerang ketiga-tiga parti tersebut. ternyata, Taliban berjaya mengalahkan Rabbani dan Hekmatiar, tetapi tidak berjaya mengalahkan Mas’ud. Kekalahan dua parti; Hekmatiar dan Rabbani, memberi kejayaan awal bagi Taliban untuk menubuhkan kerajaan. Makanya, dilantik Mulla Omar sebagai Amir Al-Mukminin.

Taliban hanya berjaya memerintah di bumi yang dulunya dikuasai oleh Hekmatiar dan Rabbani sahaja. Adapun di bahagian utara Afghanistan, yang dikuasai oleh Mas’ud, Taliban tidak berjaya memerintah.

Pemerintahan Taliban benar-benar mahu melaksanakan Islam, tetapi sayang cara pengurusan dalam melaksanakan Negara Islam Afghanistan, Taliban tidak melihat persepsi rakyat terhadap mereka.

apabila ini berlaku, menyebabkan rakyat tidak bersama Taliban, malahan majority rakyatnya membenci dengan keberadaan Taliban di bumi Afghanistan, waima Taliban memerintah mengikut Islam.

Semua ini berpunca, apabila Taliban hanya fikirkan perlaksanaan islam dan memikirkan untuk menyerang musuh, tetapi, mereka tidak pernah berfikir persepsi rakyat terhadap mereka, melahirkan Taliban rebah menyembah bumi dikala diserang oleh tentera Amerika, tanpa mendapat dokongan dari rakyat mereka sendiri.

CARA LAKSANA PRINSIP

Perlaksanaan hukum islam merupakan perkara prinsip. Tetapi, dalam usaha melaksanakan prinsip tersebut, perlu dilihat kepada persepsi rakyat; apakah mendapat keuntungan yang lebih besar, ataupun melahirkan mudharat?

Sebab itu, hudud wajib dilaksanakan secara perinsip. Tetapi, dalam beberapa keadaan, Saidina Omar bin Al-Khattab sendiri menangguhkan perlaksanaan hudud di saat musim kelaparan. apabila ini difahami, nyata bahawa perkara prinsip yang hendak dilaksakan, perlu mempunyai kebijaksanaan dalam melaksanakannya, agar tidak melahirkan mudharat yang lebih besar kepada Islam.

Secara asasnya, sebarang perlaksanaan, perlu dilihat maslahah dan mudharat disebalik perlaksanaan tersebut. Inilah hakikat yang perlu difahami, bahkan wujud dalam sebarang Nas wahyu ilahi.

PRINSIP NABI

Ada sebilangan mendakwa, dalam melaksanakan prinsip, Nabi SAW tidak pernah melihat kepada persepsi. Ekoran itu, Nabi SAW pernah bersabda yang bermaksud;

”Wahai Bapa saudaraku, jika mereka meletakkan matahari di tangan kananku, dan matahari ditangan kiriku, untuk aku meninggalkan dakwah ini, nescaya tidak aku laksanakan, melainkan aku menang ataupun, aku binasa kerananya”

Perlu diingat, ungkapan nabi SAW ini sebenarnya melahirkan maslahah yang besar kepada Islam. Ini kerana, pertemuan yang dilakukan oleh pembesar-pembesar kafir, yang menawarkan ganjaran harta, wanita malahan raja kepada Nabi SAW menerusi Abu Talib ketika itu, iaitu dikala orang kafir sudah kehabisan strategi dalam menyekat dakwah nabi SAW.

Orang kafir menyedari, seksaan dan tekanan yang mereka lakukan terhadap para sahabat, tidak pernah mengurangkan pengikut Nabi SAW. Bahkan, semakin hari, semakin ramai manusia yang mengikut Nabi SAW dengan memeluk islam.

Apabila ini terjadi, menyebabkan orang quraish terpaksa menggunakan habuan harta, wanita dan pangkat dalam memberhentikan dakwah nabi SAW. Lalu, apabila mereka menawarkan segala kemewahan ini kepada Nabi SAW, menyebabkan nabi SAW memberikan jawapan ini.

Apa yang dapat dilihat, jawapan ini bersifat prinsip yang benar-benar melahirkan keuntungan dakwah kepada Nabi SAW, iaitu dengan orang kafir sudah kehabisan cara dan strategi lagi dalam memberhenti dakwah Nabi, yang dilihat semakin ramai yang mengikut baginda SAW.

NABI PULANG DARI ISRA’ MI’RAJ

Semasa Nabi SAW pulang dari Isra’ dan mi’raj, nabi SAW tetap hendak memberi makluman kepada rakyat Makkah tentang kepergian baginda pada malam tersebut ke bumi palestine dan ke langit berjumpa dengan Allah SWT.

Dipesan oleh Ummu Hani’, agar tidak memberi tahu perkara tersebut kepada rakyat Makkah, kerana bimbang orang akan menolak nabi SAW. Pun begitu, Nabi SAW tetap mahu memaklumkan kepada rakyat Makkah, waima mendapat persepsi buruk dari rakyat Makkah.

Jika dilihat sekali imbas, kita akan kata, bahawa tindakan Nabi SAW itu melahirkan persepsi buruk dari rakyat, ini kerana, jika Nabi SAW memaklumkan juga kepada rakyat makkah tentang perjalanan nabi SAW pada malam isra’ dan mikraj, pasti rakyat akan menolak nabi SAW.

Pun begitu, jika kita perhatikan sedalam-dalamnya, kita akan tahu mengapa Nabi SAW tetap mahu memaklumkan kepada rakyat. Ini kerana, tindakan Nabi SAW itu mempunyai kemudharatan yang sedikit, dengan mencapai maslahah yang lebih besar selepas itu.

Ini kerana, kejadian Isra’ dan Mikraj Nabi SAW itu adalah hampir dengan waktu penghijrahan nabi SAW ke Madinah. Justeru, apabila Nabi SAW menyatakan kepergian nabi SAW pada malam Isra’ dan Mikraj, ia merupakan maklumat awal yang nabi SAW sampaikan kepada rakyat Makkah, untuk mereka mempercayai perkara tersebut di masa yang mendatang.

Di Makkah, Nabi SAW sering dicemuh oleh musuh, tetapi para sahabat tetap mempercayai Nabi SAW. Apabila Nabi SAW melontarkan makluman bahawa baginda SAW pergi Isra’ dan mikraj, ketika itu mereka yang percaya adalah manusia yang mempunyai keimanan yang kental. Mereka yang kental sahaja sanggup meninggalkan kampung halaman, untuk berhijrah ke Madinah.

Tidak dinafikan, memang tindakan nabi SAW memaklumkan kepada rakyat makkah tentang isra’ dan mikraj itu melahirkan satu persepsi buruk terhadap rakyat Makkah, tetapi persepsi itu merupakan mudharat yang kecil, jika dibandingkan maslahah yang besar, iaitu dengan kejayaan sebilangan sahabat Nabi SAW yang sanggup meninggalkan Makkah ke Madinah dalam sejarah hijraturrasul SAW.

Juga, tindakan Nabi SAW tidak menyembunyikan maklumat Isra’ dan Mikraj tersebut, melahirkan mudharat di Makkah sahaja, tetapi setelah sekian lama Nabi SAW di Madinah, rakyat Makkah semakin hari semakin memahami dan mempercayai disebalik Isra’ dan Mikraj Nabi SAW. Lebih-lebih lagi, setelah mereka sendiri melihat banyak kebenaran yang telah disampaikan oleh nabi SAW semasa memerintah di Madinah.

Diramalkan, jika Nabi SAW menyembunyikan perkara ini terlebih dahulu, kemudian memaklumkan setelah berkuasa, sudah pasti mudharat yang lebih besar akan menimpa, iaitu kemungkinan besar orang islam akan mendakwa Nabi SAW penipu dan sebagainya. Ini kerana, perkara isra’ dan mikraj adalah perkara yang sukar untuk dipercayai, jika difikirkan menerusi akal sahaja.

Apa yang kita dapat faham, Nabi SAW juga mempunyai strategi dalam menyampaikan sesuatu perkara yang berat untuk dipercayai, terutama dalam isu Isra’ dan Mikraj.

Keadaan ini, sama seperti PAS lakukan untuk memahamkan rakyat tentang perlaksanaan islam. jika tidak disebut langsung, sudah pasti rakyat tidak mengetahui asas perjuangan PAS. Tetapi, di saat PAS terlalu lemah, PAS tetap bercakap tentang perlaksanaan islam.

Apabila sudah semakin hari semakin lama, PAS terus berkempen dalam Pilihanraya, sehingga hari ini, kita dapat melihat bagaimana perlaksanaan islam yang merupakan satu persepsi yang buruk dari kalangan rakyat Malaysia dahulu, sudah menjadi suatu yang tidak buruk lagi. Semuanya bersebab, wujudnya sebilangan cendekiawan Islam di malaysia berjaya membuktikan keadilan yang wujud dalam perlaksanaan islam.

NABI SAW RAI PERSEPSI

Prinsip adalah perkara yang wajib dilaksanakan. Pun begitu, cara perlaksanaan prinsip tersebut mempunyai seribu satu kebijaksanaan; apakah melahirkan keuntungan kepada Islam, ataupun melahirkan kerugian kepada Islam? Jika mempunyai kerugian pun, ia bersifat sementara, tetapi mendapat keuntungan di masa akan datang yang berpanjangan.

Nabi SAW sendiri, amat mementingkan asas keuntungan dan kerugian kepada Islam ini. Antara cara nabi SAW memerhatikan ini, dengan melihat kepada persepsi dikalangan rakyat.

Ekoran itu, Nabi SAW tidak mengizinkan Omar bin Al-Khattab membunuh Abdullah bin Ubai, bapa Munafiq Madinah, kerana bimbang mendapat satu persepsi buruk yang berpanjangan, bahawa nabi SAW membunuh orang islam. Begitujuga, Nabi SAW tidak melewatkan pembetulan Kaabah pada tapak yang tepat, kerana ketika itu rakyat Makkah baru sahaja memeluk islam.

Apabila kita memahami ini, sudah pasti kita dapat melihat bagaimana bijaknya Nabi SAW dalam mengurus persepsi. Ekoran itulah, tidak hairan nabi SAW sentiasa dilihat cergas dan cerdas oleh manusia seluruh dunia, sehingga nama baginda disebut-sebut sehingga ke hari ini, sama ada mereka beragama Islam, mahupun tidak beragama Islam.

Secara khulasahnya, kita dapat melihat kebijaksanaan dalam mengurus persepsi amat perlu. Waima dalam perkara prinsip, Nabi SAW berjaya melaksanakan perkara prinsip tersebut, dengan seribu satu kebijaksanaan tanpa melahirkan persepsi yang buruk terhadap islam itu sendiri.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 November 2009 * 2:12 petang

2 ulasan:

ali berkata...

hebat la us wan ni,baru dia tahu langgit 2 tinggi ke rendah

Muhammad Fakir berkata...

Ustaz,

Sungguh terang dan jelas penerangan ustaz mengenai "persepsi" lengkap dengan contoh Taliban diAfghanistan.Inilah yang coba dilontarkan oleh 2 orang ahli akedemik diseminar PAS minggu lalu tapi sayang pandangan mereka ditolak oleh penganjur seminar.Terdapat pula beberapa pemimpin PAS yang "mencabar" 2 orang tokoh akedemik ini dan ada pula yang mulut celupar mengatakan 2 ahli akedemik ini,agent UMNO.
Jelaslah PAS tidak langsung hiraukan "pengundi" tapi lebih mementingkan pemimpin-pemimpin parti yang mendatangkan masaalah kepada parti.Ustaz-ustaz yang memberikan kuliah Magrib dan Subuh disekitar WP,ramai yang kurang faham tentang "persepsi" ini dan asyik menekankan soal "wala" saja.