Khamis, 12 November 2009

KEHADIRAN SYAITAN DI SAAT KEMATIAN?


KEHADIRAN SYAITAN DI SAAT KEMATIAN?

Di saat kematian sedang hampir, ketika itu berbagai-bagai ujian akan berjumpa. Dalam pemikiran orang yang hampir kepada mati, akan terfikir berbagai-bagai perkara keduniaan, ditambahi pula syaitan datang memujuk, mahu menyesatkannya pada saat itu.

Syaitan ketika itu hadir, menyerupai dengan orang-orang yang terdahulu; orang yang disayangi, seperti menyerupai ibu, bapa, saudara mara, kakak, abang dan sebagainya.

Diriwayatkan daripada Nabi SAW;

“seseorang hamba itu, apabila hampir kepadanya kematian, akan datang kepadanya dua ekor syaitan. Satunya berada di kanan, dan satu lagi berada di kiri.

Syaitan yang berada di kanan, menyerupai dengan wajah bapa, dia akan berkata, “Wahai anakku, Aku merupakan orang yang kamu sayangi dan kamu kasihi. Matilah atas agama nasrani, kerana ia adalah sebaik-baik agama”

Adapun syaitan disebelah kiri pula datang, menyerupai wajah ibu, seraya berkata, “wahai anakku, kamu dilahirkan menerusi perutku ini, kamu minum susu menerusi labu susuku ini, kamu dilahirkan menerusi pehaku ini. Matilah atas agama yahudi, kerana ia adalah sebaik-baik agama
[1]

Ketika orang yang sedang hampir dengan kematian, berlakunya kejadian-kejadian sebegini, sudah pasti ia melahirkan kebingungan menimpa diri. Lebih-lebih lagi, ketika itu, ujian tersebut melibatkan aqidah; yang pada bila-bila masa sahaja, tanpa iman yang kuat akan mengakibatkan kekufuran.

Memandangkan bimbang kegelinciran iman di saat itu, lantaran tidak berdaya untuk berhadapan dengan ujian-ujian seperti ini, ekoran itu, ulama-ulama salaf terdahulu menggalakkan para mukmin agar melazimi membaca doa yang dianjurkan oleh Allah SWT, iaitu doa yang berbunyi;

ربنا لا تزغ قلوبنا بعد إذ هديتنا و هب لنا من لدنك رحمة

Maksudnya;
“Wahai tuhan kami, jangan kamu gelincirkan hati kami setelah kamu memberi hidayah kepada kami. berilah rahmatmu kepada kami”

(Surah Al-Imran : 8)

Jika direnung kepada kandungan doa ini, kita akan dapat memahami betapa hati yang merupakan tempat tersimpan iman itu, amat mudah untuk berbolak. Berbolak tersebut, sama ada kepada kebaikan, juga tidak lepas dari berbolak kepada kesesatan.

Dibimbangi hati itu berbolak kepada kesesatan, terutama ketika kedatangan syaitan yang memujuk agar menjadi kufur di saat kematian sedang mengunjung tiba, makanya doa sebegini seharusnya menjadi amalan harian.

Doa sebegini amat perlu dijadikan amalan harian. Ini kerana, amalan harian adalah amalan yang akan terbawa-bawa ketika saat kematian berkunjung tiba. Ekoran itu, seorang ulama tafsir, Mujahid telah berkata;

”Tidaklah seseorang yang mati itu, melainkan dibentang kepadanya akan apa yang terbiasa dengan dirinya. Jika dia terbiasa dengan amalan ahli lagha, maka dia akan dibentangkan dengan golongan ahli lagha. Sebaliknya, jika dia terbiasa dengan golongan zikrullah, maka akan dibentang bagi dirinya dengan golongan zikrullah juga
[2]

Zikrullah bukan bermaksud duduk bersila, memegang tasbih, lalu mulut terkumat kamit membaca ’subhanallah, alhamdulillah, Allahu Akbar’ dan sebagainya. zikurullah yang dimaksudkan, hendaklah dilihat dari sudut yang lebih luas.

Dalam bahasa arab, kalimah zikrullah diterjemah sebagai ’mengingati Allah’. Justeru, semua perkara yang dilakukan; sama ada bercakap, bertindak, berfikir dan semua perkara yang boleh membawa kepada mengingati Allah, maka itu dikira sebagai zikrullah.

Orang yang terbiasa dengan zikrullah, pasti malaikat akan sering berdamping dengannya. Syaitan mudah berdamping dengan orang yang tidak melazimkan diri dengan zikrullah, ditambahi lagi jika pemikirannya tidak pernah terlintas melainkan perkara yang melalaikan sahaja.

Apabila zikrullah menjadi amalan harian, ketika itulah Malaikat sentiasa berdampingan. Perdampingan tersebut, membawa sehingga sampai saat kepada kematian.

Ekoran itu, orang yang biasa dengan zikrullah, Malaikat akan sering berdampingan dengannya, hatta hampir saat kematian. Malaikat tersebut, akan sentiasa berpesan kepadanya agar sering mengingati Allah, disamping memperingatkannya dengan agama hanifiyyah; agama yang merujuk kepada mentauhidkan Allah SWT yang dipimpin oleh para Nabi terdahulu, dan disambung oleh Nabi Muhammad SAW.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani



- Sri Indah (B), Sg Buloh
13 November 2009 * 8:21 pagi




[1] At-Tazkirah : 39.
[2] At-Tazkirah : 40

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

hai APA KHABAR

musdeng berkata...

Pelatihan Solat Khusyuk

Membuka cakrawala dan melatih anda secara langsung tahap-tahap menerima khusyu' dalam solat, menjernihkan jiwa anda, meraih ketenangan sempurna (thuma'ninah) dan pengalaman puncak (peak experience) yang mampu menghalau segala rasa cemas dan nervous.

Banyak orang beranggapan bahawa solat khusyuk hanya dapat diraih oleh para wali atau para kaum sufi sahaja. Padahal Solat khusyuk itu mudah.

Sebagaimana terdapat dlm Al-Qur’an, seharusnya setiap orang yang beriman ketika solat mereka dalam keadaan khusyuk. Banyak manfaat solat hanya dapat kita perolehi jika kita melakukan dengan khusyuk. Salah satunya solat akan membentuk peribadi mulia. Solat khusyuk dapat memberi kebaikan secara langsung kepada diri kita, keluarga, pekerjaan dan persekitaran

Kursus Khusyuk Itu Mudah menggunakan kaedah pendekatan yang mudah difahami dan telah terbukti keberhasilannya. Dibimbing secara langsung oleh Ustaz Abu Sangkan, penulis buku best seller PELATIHAN SHALAT KHUSYU’, peserta akan diajak untuk meraih solat khusyuk dengan cepat.

Jangan lepaskan peluang ini untuk mengikuti Kursus Khusyuk Itu Mudah dan laluilah nikmat hari-hari penuh kedamaian
Daftar Segera – Tempat Terhad

Tarikh: 21 – 22 November 2009 (Sabtu dan Ahad)
Yuran: RM250
HUBUNGI: SOLAT CENTER MALAYSIA:
019 267 9294, 019 624 1965, 019 262 7304, kualalumpur@shalatcenter.com

10 November 2009 06:18