Selasa, 9 Februari 2010

GST : ROMPAKAN BERMULA 2011


GST : ROMPAKAN BERMULA 2011

Goods & Service Tax (GST) akan dilaksanakan di Malaysia pada tahun 2011. itu yang dimaklumkan menerusi Utusan Malaysia yang meloyakan.

Ada yang pro, dan ada yang kontra dengan cadangan kerajaan BN itu. Golongan yang Pro dengan GST ada dua; (1) pihak yang menyokong kerajaan BN. (2) pihak yang menerima selepas kerajaan terbebas dari segala kebocoran dan berjaya menghapuskan segala cukai-cukai yang lain.

Tidak dinafikan, wujud golongan yang kontra dengan cadangan Kerajaan BN itu. Alasan mereka, hendaklah kita berfikir secara realistic dalam cadangan Kerajaan yang mahu melaksanakan GST di Malaysia.

Secara asasnya, GST merupakan cukai yang akan dikenakan kepada rakyat, dan ia lebih bersifat merata sehingga kepada rakyat bawahan.

Persoalannya, apakah pandangan islam dalam penetapan cukai kepada rakyat?

ASAL CUKAI ADALAH HARAM

Asal pengambilan cukai dari pihak kerajaan kepada rakyat adalah haram. Ini berasaskan kepada beberapa dalil-dalil, iaitu seperti berikut;

Pertama : surah Al-Baqarah : 188

وَلَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ وَتُدْلُوا بِهَا إِلَى الْحُكَّامِ لِتَأْكُلُوا فَرِيقًا مِنْ أَمْوَالِ النَّاسِ بِالْإِثْمِ وَأَنْتُمْ تَعْلَمُونَ

Maksudnya;
"jangan kamu makan harta kamu sesame kamu dengan batil (salah) dan kamu hulur dengannya kepada pemerintah, supaya makan satu pihak daripada harta manusia dengan dosa dalam keadaan kamu mengetahuinya"

Dalam ayat ini, Allah melarang memakan harta manusia dengan kebatilan; dengan jalan yang salah. Iaitu, jalan yang tidak bersesuian dengan jalan yang dibenarkan dalam syarak.

Kedua : Surah An-Nisa' : 29

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا لَا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلَا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيمًا

Maksudnya;
"Wahai orang yang beriman, jangan kamu makan harta kamu sesame kamu dengan kebatilan, melainkan perniagaan yang kamu redha sesame kamu. Jangan kamu bunuh diri kamu, sesungguhnya Allah amat penyayang terhadap kamu"

Ketiga : Surah Al-Hasyr : 7

كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ

Maksudnya;
"Supaya perbendaharaan Negara tidak berlegar di kalangan orang-orang kaya di kalangan kamu"

Keempat : Rasulullah SAW bersabda;

لَا يَدْخُلُ الْجَنَّةَ صَاحِبُ مَكْسٍ
Maksudnya;
"Tidak akan masuk syurga orang yang mengenakan cukai
[1]"

Dalam kitab Aun Al-Ma'bud, "Maks" ditafsirkan sebagai, "dirham yang diambil daripada peniaga di pasar pada zaman Jahiliyyah
[2]"

Dalam kitab Nail Al-Awtar, "Maks" diterjemah sebagai;

هُوَ مَنْ يَتَوَلَّى الضَّرَائِبَ الَّتِي تُؤْخَذُ مِنْ النَّاسِ بِغَيْرِ حَقٍّ

Maksudnya;
"Menentukan cukai yang diambil daripada manusia tanpa hak
[3]"

CUKAI DALAM SIYASAH

Secara asasnya, hukum mengambil cukai dari rakyat adalah haram. Pun begitu, jika Negara menghadapi kemelut yang tersangat memerlukan kepada kewangan, seperti kerana keperluan untuk berperang, dan sebagainya, ketika itu hukum mengambil cukai dibenarkan.

Keizinan mengambil cukai dari rakyat, dibawah ketagori dharuriyyat dan hajiyat, iaitu dikala kerajaan tidak dapat bertahan melainkan mendapat bantuan kewangan dari rakyat bawahan.

Ini berpegang dengan firman Allah;

وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ

Maksudnya;
"Bantu membantulah kamu atas kebajikan dan ketaqwaan, dan jangan kamu Bantu membantu atas dosa dan permusuhan"

(Surah Al-Maidah : 2)

Cukai yang hendak dikutip, tidak boleh melebihi dari kadar keperluan. Sekiranya mengambil lebih dari kadar keperluan, maka hukumnya adalah haram, kerana konsep Negara islam, bukanlah kerajaan yang berniaga dengan rakyat, tetapi Negara islam adalah Negara yang berkebajikan dengan rakyat.

Firman Allah;

قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَى أَنْ تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا * قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ فَأَعِينُونِي بِقُوَّةٍ أَجْعَلْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ رَدْمًا

Maksudnya;
"Mereka berkata: "Hai Dzulkarnain, sesungguhnya Ya'juj dan Ma'juj itu orang-orang yang membuat kerusakan di muka bumi, maka dapatkah kami memberikan sesuatu pembayaran kepadamu, supaya kamu membuat dinding antara kami dan mereka?" * Dzulkarnain berkata: "Apa yang telah dikuasakan oleh Tuhanku kepadaku terhadapnya adalah lebih baik, maka tolonglah aku dengan kekuatan (manusia dan alat-alat), agar aku membuatkan dinding antara kamu dan mereka"

(Surah Al-Kahf : 94-95)

Dari dua ayat ini, kita dapat melihat bentuk kerajaan islam yang diberikan contoh oleh Zulqarnain, bukan kerajaan jibayah (kerajaan yang mengutip cukai) kepada rakyatnya. Waima dalam usaha hendak menyerang Ya'juj wa Ma'juj, Zulqarnain tidak menerima cukai yang mahu dibayar oleh rakyatnya, sebaliknya hanya meminta mereka membantu dalam usaha melawan ya'juj wa ma'juj.

ISU GST

Setelah kerajaan mengalami deficit yang teruk, menyebabkan kerajaan BN mahu menetapkan satu lagi cukai yang akan dikenakan kepada seluruh rakyat Malaysia atas nama GST.

Persoalannya, apakah cukai yang hendak dikenakan kepada rakyat ini, benar-benar menampung keperluan rakyat, atau untuk "mengisi poket" golongan tertentu.

Jika dilihat kepada reality yang berlaku di Malaysia, kita dapati bahawa kebocoran dan ketirisan merupakan punca utama terhadap deficit yang menimpa Negara, disamping pengurusan kewangan Negara yang tidak cermat, seperti pembaziran berlaku berluas-luasa.

Disamping itu juga, cukai yang sudah dikenakan kepada rakyat juga sudah banyak, seperti tol, cukai tanah, cukai jalan dan banyak lagi. Dan sudah pasti, penambahan cukai atas nama GST yang mahu dilaksanakan pada tahun 2011 merupakan satu bebanan terhadap rakyat, yang amat bercanggah dengan konsep bernegara mengikut islam.

Apa yang pasti, dengan desakan kerajaan untuk mengenakan GST kepada rakyat merupakan petanda yang paling besar bahawa BN sudah tidak relevan lagi menjadi pemerintah, bahkan sudah sampai masanya parti lain menguasai dan mengambil alih pemerintahan Negara.

Persoalannya, parti manakah yang bersedia? Apakah parti islam bersedia?

Laksanakan Islam dalam jemaah kamu, sebelum islam mahu dilaksankan dalam Negara kamu.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Kota Damansara
25 Safar 1431 – 10 febuari 2010 * 2:25 pagi





[1] Abu Daud : 2548.
[2] Aun Al-Ma'bud : 6/412.
[3] Nail Al-Awtar : 11/251.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

1.Pastikan ahli puak hang tak merokok.
2.Pastikan ahli Pas tidak terlibat dalam MLM.
3.Hang boleh buat!!atau hang pandai berkokok jee!menyalahkan orang lain!!
4.Benda diatas senang jee!!cuma kena kenai yang mana halal!harusw atau hyaram!!itu pun hang tak berani nak komen!!!ustaz apa hang nii!!ustaz akhir zaman!!baisala noooo!!!
5.Alahai puak sekolah pondok berkokok tentang ekonomila pulakk!!!matematik pun tak passs!!!
6.Tak payah juaiii agamala!!takut kena pada batang hidung balikk!!!

plugrosak berkata...

Hahaha.. kelakar la ustaz ni..

Ustaz yang terawang-awangan, Sebenarnya Ustaz, 70% perbelanjaan (pentadbiran, pembangunan, penyeleggaraan) negara dibiayai oleh cukai. 30% lagi dari sumber-sumber lain seperti pelaburan, denda dan sebagainya.

kalau Pas memerintah mampu ke mereka sediakan 70% bajet negara tu tanpa cukai..

Tanpa Nama berkata...

hahaha.. kelakar la ustaz ni,

Ustaz, 70% daripada bajet(penyelenggaraan, pentadbiran pembangunan) dibiayai oleh cukai dan 30% daripada sumber2 lain.

masalahnya mana nak cekau 70% daripada bajet kalau cukai ditiadakan. mampu ke Pas cari sumber lain kalau cukai dihapuskan... hehehe

J.Kelah berkata...

pengomen yg pertama di atas mindahnya telah diromen ke?