Ahad, 7 Mac 2010

BAIK SAMPAI IZIN ORANG 'ROGOL'

BAIK SAMPAI IZIN ORANG 'ROGOL'

ZulKulim telah banyak buat masalah kepada Pakatan Rakyat, bukan sekadar PKR. Lantaran, tidak hairan PKR terus pecat ZulKulim. Pemikiran melayunya, kadangkala menolak kebenaran Al-Quran dan As-sunnah. Buktinya, dalam isu kalimah Allah.

Isu Kalimah Allah, telah diperjelaskan dengan begitu ilmiah, bahkan hujjah dari pihak yang mengatakan "tidak boleh" digunakan kalimah Allah kepada non Muslim adalah hujjah yang cukup lemah, malahan penghujahan mereka tidak menggunakan penghujahan yang betul; dengan tidak merujuk kepada manhaj istidlal yang dii'tiraf dalam islam.

Pun begitu, insan yang bernama ZulKulim tetap berkeras kepala, bahkan terus menerus menjadikan isu ini sebagai modal untuk membuat onar sehingga melahirkan perbincangan di kalangan rakyat. Makanya, PKR membuat keputusan agar dia dipecat.

Namun setelah PKR mengambil sikap memecat ZulKulim ini, tidak semena-mena salah seorang naib presiden PAS telah menjemput ZulKulim untuk menyertai PAS. Persoalannya, atas alasan apa sang naib Presiden mengatakan sedemikian?

Mungkin alasannya adalah dakwah, memandangkan Ustaz Tuan Ibrahim mempunyai master dalam bidang dakwah, lebih-lebih lagi dimaklumkan tajuk masternya adalah "dakwah di Pulau tioman".

Jika alasan dakwah yang diguna pakai, mungkin ia betul dari satu sudut, tetapi ia tidak tepat pada sudut yang lain.

Tidak dinafikan, keberadaan politik islam adalah untuk menarik manusia kepada islam, dan berusaha sekeras mungkin agar manusia tidak terjebak dengan kekufuran. Namun begitu, sekali-kali tidak boleh diabaikan konsep 'menolak kemudharatan lebih didahulukan berbanding menarik maslahah'.

Dari sudut demokrasi berpilihanraya, lebih-lebih lagi apabila PAS berkawan dengan PKR dan DAP, tidak dapat tidak konsep setia kawan perlu dijaga, waima mendatangkan mudharat yang kecil pada PAS. inilah yang dilakukan oleh nabi SAW dalam Sulh Al-hudaibiyyah, sekembalinya Nabi SAW dari Isra' dan mi'raj dan sebagainya.

Dalam sulh Al-Hudaibiyyah, seorang sahabat bernama Abu basher yang berasal dari makkah telah memeluk islam dan bersembunyi dibawah kerajaan madinah. Jika dirujuk kepada kandungan perjanjian antara Nabi dengan Quraish, keberadaan Abu basher dalam madinah adalah satu sikap melanggar perjanjian. Lantaran, apabila Al-Azhar dan Al-Akhnas telah meminta dari nabi SAW agar Abu Basher dihantar balik ke makkah, Nabi SAW menyuruh Abu Basher pergi, waima mendapat tentangan hebat dari para sahabat dengan dakwaan kemungkinan Abu basher di bunuh, atau dimurtadkan.

Ya.. nabi SAW menyerahkan Abu Basher kepada Makkah adalah mudharat pada diri Abu basher, tetapi memandangkan nabi SAW mempunyai minda dakwah yang terkandung seribu satu minda politik, menyebabkan nabi SAW menyuruhnya pergi juga, kerana demi menjaga imej Islam; sebagai sebuah agama yang menghormati perjanjian.

Jika melihat kepada kisah Abu Basher ini, kita akan dapat jawapan bahawa jemputan tuan Ibrahim terhadap ZulKulim itu, mungkin betul, tetapi ia tidak tepat kerana ia tidak sealiran dengan cara berfikir Nabi SAW.

"orang baik ni, bukan orang yang selalu angguk. Sampai orang nak pukul kepala pun dia angguk juga, itu bukan baik, tapi tak pandai guna kebaikan" bisik hatiku.

"Sudah terbukti orang 'rogol' parti dia, tiba-tiba kita nak bagi pula orang sama 'rogol' parti kita" sambung bisikan hatiku lagi

Sekian

p/s : agak-agaklah, jika Tuan Ibrahim mengambil Kes ZulKulim berdasarkan Jawatankuasa Disiplin PAS, apakah ZulKulim senasib Khalid Samad atau senasib Hasan Ali?

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- pantai Tujuh, Tumpat, Kelantan
22 rabiul Awal 1431 – 8 Mac 2010 * 2:24 pagi



4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

tak paham sungguh pimpinan PAS ni....rujuk la dulu pejabat agung. Zul ni PAS dah lama pejat sebab bertanding atas tiket PKR tanpa minta izin parti......

Tanpa Nama berkata...

jangan cepat melatah Ustaz, check dulu info yang di terima. Cuba lihat link ini http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=25392:-saya-yakin-pas-tidak-akan-terima-zulkifli-noordin-tuan-ibrahim&catid=1:utama&Itemid=50 .


"Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan." (Surah Al-Hujurat: 6)

MCGayGay berkata...

Hang takut pulak parti hang kena rogol. Tapi hang tak kisah pulak parti hang duk kena liwat no???? Baghal....

Tanpa Nama berkata...

MCGayGay baghal sial...xreti bahasa..bodo sombong..terlebih didikan..
wei baghal...ko baca ke dak artikel ni sampai habis...dah hadam siap paham betul2 ke??..dah wat kajian ke sebelum keluar statement..??