Selasa, 9 Mac 2010

WAHAI PIMPINAN PAS, TOLONG NAFIKAN BERITA INI

Bukankah berita ini "provokasi" yang dilancarkan utusan Meloya, agar wujud konflik dalaman antara rakan-rakan Pakatan Rakyat? sudah pasti, ia merupakan fitnah yang dilakukan oleh Utusan Meloya terhadap kepimpinan PAS.

Wahai pimpinan PAS, tolonglah nafikan berita dibawah ini.

Perpaduan politik umat Islam boleh dicapai – Nasharudin

KUALA LUMPUR 9 Mac – Timbalan Presiden Pas, Nasharudin Mat Isa yakin usaha mewujudkan perpaduan di kalangan parti politik yang mewakili umat Islam boleh dicapai jika semua pihak berusaha bersungguh-sungguh ke arah itu.

Beliau berkata, semua pihak tidak harus bersikap mengalah walaupun beberapa usaha sebelum ini bagi mewujudkan persefahaman antara parti politik terbesar umat Islam iaitu Pas dan UMNO terhenti di separuh jalan.

“Usaha mewujudkan perpaduan ini bukan boleh berlaku dalam tempoh sehari dua atau sekelip mata.

“Kita memerlukan satu tempoh untuk terus membina kematangan ke arah ini (mewujudkan perpaduan). Saya melihat kita pada masa sekarang sedang membina kematangan ke arah ini,” katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas menghadiri majlis pelancaran buku bertajuk Natrah: Cinta, Rusuhan dan Air Mata oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sini hari ini.

Buku setebal 474 muka surat itu ditulis karyawan tamu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Datin Seri Fatini Yaacob.

Dalam ucapannya, Muhyiddin menggesa supaya persefahaman dan perpaduan politik yang ditunjukkan parti-parti yang mewakili umat Islam dalam memperjuangkan isu Natrah pada 1950 dijadikan contoh pada masa sekarang ini.

Huberdina Maria Hertogh atau nama Islamnya, Natrah menjadi isu di Singapura pada 1950 akibat berlaku perebutan terhadapnya antara ibu angkatnya, Che Aminah dengan keluarga asal beliau yang berketurunan Belanda sehingga mengakibatkan rusuhan.

Nasharudin yang bersetuju dengan pandangan Muhyiddin itu berkata, kisah Natrah seharusnya dijadikan pengajaran oleh semua pihak bahawa perlunya perpaduan di kalangan parti politik umat Islam dalam hal-hal yang berkaitan dengan kepentingan negara, agama dan bangsa.

“Dalam kes Natrah, tiga parti politik berbeza bersatu atas satu isu yang cukup serius bagi menyatakan penentangan terhadap apa yang dilakukan oleh penjajah.

“Saya juga mengharapkan peristiwa Natrah ini akan menjadi satu pengajaran bagi kita. Sepatutnya kita mengurangkan perbezaan pandangan dan pendapat.

“Tumpuan haruslah dibuat untuk mara bagi memastikan kita dapat membangunkan negara ini dalam keadaan yang harmoni, aman dan selamat,” katanya.

sila Klik.

32 ulasan:

agas berkata...

nik aziz dah bgtau kita dulu lg...org pas tak mau percaya..tunggulah saat kehancuran pas...

ag berkata...

aku dah gave up bagi komen tentang geng perpaduang ni,mereka di support 100% oleh cybertroopers dumbno di hampir semua blog pro perpaduang pas dan di tambah dengan perasaan syok sendiri blogger perpadaung ini dan pengemar mereka.

ajk pas pusat wajib berbuat sesuatu berhentikan puak2 ni yakni ust nasa dan geng2 dia dr terus membaut ahli bawahan pas berpecah.

Cenangau berkata...

Letih betul la dengan kerja buat pemimpin pas ni. Takkan memanjang nak kena 'control damage'. Kesian kat Mahfuz, ni pun dia jugak la kut nak kena jadi counter balik.

Tanpa Nama berkata...

pa la hang wan ji...nak cari sefahaman pn tak bleh ka...bc politik matang la sket.

WAN Ziarahsufi berkata...

tenang dlu, ustaz...

kenapa gopoh2 ni?

Tanpa Nama berkata...

Mereka ingat orang benci pada UMNO gitu gitu saje?

true pas berkata...

ceh wan ziarahsufi yg blog mengampu pemimpin perpaduang di blog dan di tranungkite ke?
gopoh taape tapi jangan nak binasakan pas yg selama ini kita bina dengan susah payah.

anti umno berkata...

awat duk gatai sgt nk jugak bagi bunga2 cinta kt parti umno tu...

Masalahnya bukan PAS yg kena pukulan KO rakyat...umno yg rakyat nk terajang! Parti umno tu tk kn faham erti perpaduan parti ni..

Kasi menang utk memerintah negara dulu la bro...pastu ko nk peluk cium main bontot ngan umno tu,silakan..... kalu time skrg PAS nk geng ngan diorg,alamatnya PAS cuma jadik PAK SANGGUP utk bersihkn dosa2 umno...

bila dh dpt bayi comel nanti (kononnya umno sesuci bayi bila bekawan ngan PAS)n sume org dh tepesona ngan umno,PAS akan ditendang cm anjing KURAP!!!

ANJING KURAP taraf PAS dimata umno... jgn berangan nk jadik kucing parsi umno la...

Tanpa Nama berkata...

UMNO lebih jahat dari Yahudi! Yahudi sayang bangsa mereka tapi UMNO kencing dan berak ke dalam mulut bangsa sendiri hari hari! Awas ejen ejen UMNO dalam PAS mahu lemahkan PAS dengan perpaduang.....

Ali Zaidan berkata...

Tak salah bersatu tenaga dgn UMNO dlm hal2 yang betul. Atas sebab sama jugak kita bersama dgn DAP dan PKR. Atas sebab lawan benda zalim. Tapi adakah bila kita bersama dgn DAP PKR, bermakna kita kena sentiasa bersama dgn depa dlm segala hal? Bila depa setuju tak nak buat negara Islam, hang nak setuju jugak? Bila depa kata murtad tu hak asasi, hang nak setuju jugak?

Kalau macam tu, hang ni bahlol politik. Kalau....

Yang kedua, ni berita Utusan. Sejak bila kamu semua ni dah berkiblatkan kitab musuh?

Berbaiklah sangka. Us Nasha pun ada sebut 'payah'. Sebab apa? Pikir la sebab apa.

hussin berkata...

tak 'payah' pikir sebab apa 'payah', nasha hangpa dah bagi pembayang2nya dan maksudnya jelas pada (5):

1. boleh dicapai jika semua pihak berusaha bersungguh-sungguh

2. semua pihak tidak harus bersikap mengalah walaupun beberapa usaha sebelum ini bagi mewujudkan persefahaman antara Pas dan UMNO terhenti di separuh jalan

3. usaha mewujudkan perpaduan ini bukan boleh berlaku dalam tempoh sehari dua atau sekelip mata

4. kita memerlukan satu tempoh untuk terus membina kematangan ke arah mewujudkan perpaduan

5. saya melihat kita pada masa sekarang sedang membina kematangan ke arah ini

maksud - ug tak pernah mati, nasha n friends (kita) sedang membina kematangan ke arah (perpaduan) ini.

tak 'payah' jika:

1. semua pihak berusaha bersungguh2
2. tidak harus bersikap mengalah
3. ia tidak boleh berlaku dalam sekelip mata
4. perlu satu tempoh untuk terus membina kematangan
5. pada masa sekarang sedang membina kematangan

siapa yang sedang membina kematangan ini? "KITA", siapa "kita"?

yang ni pun tak 'payah' nak pikir2 lagi... semuanya sudah termaktub dalam lipatan sejarah politik pas selepas pru12 yang dicemari oleh pdg (pertemuan dalam gelap) yang terbukti dengan ketidakmampuan mematuhi keputusan muktamar di ipoh dan di shah alam...

wallahu'alam

kader berkata...

ali zaidan lagi sekor otak bebal.cerita politik tapi otak dah tepu.kau layak duduk dgn ibrahim ali dalam perkasa

Ali Zaidan berkata...

Wow, cukup banyak syirruzzon kamu terhadap pemimpin.

Kalau kamu pakai 'otak' dan husnuzzon sikit, kamu akan faham bahawa payah berlaku perpaduan kalau sorang nak islam dan sorang lagi tak nak Islam. Payah perpaduan berlaku kalau sorang duk khianat dan sorang lagi duk asyik kena khianat.

Itu kalau hati kamu bersih, kamu akan pikir lagu tu. Kalau tak, kamu akan merapu macam yg kamu buat sekarang.

Tanpa Nama berkata...

ini juga bukan muqabalah dan muzakarah dibelakang tabir dan secara sulit, =)) (^ , ^) sesiapa pun boleh hadir)

Tanpa Nama berkata...

dulu nasha buat projek perpaduang sulit-sulit.

sekarang nasha buat projek perpaduang terang-terang.

mana idaknya.

dia kan kebal JawatanKuasa Disiplin.

pegi mampus la dengan PAS bawah hadi.

menyesal aku undi PAS.

lepas ni aku nak undi DAP je.

PAS penipu. DAP tak tipu. DAP nampak lebih ada akhlak islam daripada PAS.

duta perubahan berkata...

Saya dah jangka kedatangan Timbalan Presiden PAS dan beberapa orang pimpinan PAS di majlis pelancaran buku Natrah diberikan gambaran buruk oleh pihak-pihak tertentu. Mereka akan sentiasa menulis apa sahaja perkara-perkara yang boleh dijadikan kontroversi demi untuk menaikkan hits blog dan seterusnya menjadi blogger yang terkenal.

Maka, tidak hairanlah bila sudah terkenal dengan penulisan-penulisan yang picisan, maka wujudlah dalam dirinya untuk melabel sesiapa sahaja termasuk ulama' sebagai kepala lutut dan bodoh.

Baca lagi di http://dutaperubahan.blogspot.com/2010/03/kenapa-paranoid-dengan-perpaduan-umat.html

Tok Dean berkata...

Presiden PAS Hadi Awang kata isu Perpaduang dah tutup buku tapi Timbalan dia,Nasaruddin Mat Isa tetap teruskan kerja untuk perpaduang dengan UMNO.Tim.Presiden tak wala kepada Presiden tapi wala kepada S/.U Agong,Mustafa Ali.Nasaruddin adalah orang suruhan Mustafa Ali.Itulah sebabnya ramai orang besar PAS hadir dimajlis Mahyuddin Yassin ni.Nak tunjuk "perpaduang".

Tanpa Nama berkata...

eloklah....masuklah neraka dgn DAP.

Nizam berkata...

Tanpa nama 09:36 kata eloklah....masuk neraka dgn DAP. Orang PAS pun belum tentu masuk syurga kalau ada sifat2 munafik. Munafik ni lagi bahaya dari orang kafir.

Tanpa Nama berkata...

ust nasa dan ust idris pergi tu majlis pelancaran buku yg dijemput oleh penulis buku. bukan majlis umno. yg hadir kebanyakan pelajar, pensyarah dan profesor universiti - apa perlu persetujuan parti. bukannya nak buat rundingan apa2.

yg perlu dapat persetujuan parti ialah pertemuan sulit 7 org ahli Parlimen PAS berjumpa dgn anwar ibrahim dirumah dia minggu lepas. Pegi tanya dr lo'lo', dr mariah, dr zul, dr hatta, kalid samad, kamarudin jaafar, salehudin ayub

ahli merana berkata...

Kenapa berselindung dengan kata dan alasan berhelah. Kalau dah suka katakan sahaja atau tinggalkan PAS agar kami selesa dari sengsara bikinan pemimpin berhelah dan berkhilaf. Biarlah kami yang lemah ini terpandu kearah Islam yang jelas , lurus serta mudah. Katakan terus terang kenapa perlu bersama UMNO atau macam kami yang katakan secara terus terang kami menolak UMNO kerana UMNO mengambil Islam secara berpilih-pilih sahaja. kalau total Islam dah lama kami sokong UMNO dari memilih PAS yang kepimpinan nya mula nampak terombang ambing sekarang ini.

Tanpa Nama berkata...

babil sngoti la kakah nasa ni...x cukup begapo namo lg x tau la..

duta perubahan berkata...

Hangpa giler ke?

Nasharudin bukan nak buat kerajaan perpaduan dengan UMNO.

Tapi, nak menyatukan semua umat Islam di bawah satu payung..

Giler ke, kalau perpaduan sesama Islam pun tak boleh?

duta perubahan berkata...

Hangpa giler ke?

Nasharudin bukan nak buat kerajaan perpaduan dengan UMNO.

Tapi, nak menyatukan semua umat Islam di bawah satu payung..

Giler ke, kalau perpaduan sesama Islam pun tak boleh?

Tanpa Nama berkata...

betul tu nizam, ramai munafik dlm PAS ni.
kena bagi peringatan kat wan ji, kalid samad, azlan jan, dr zul, hanifa maidin, dr lolo, drmariah, drhatta dll

Tanpa Nama berkata...

Rami org gila kat sini disebabkan isu remeh yg dimainkan oleh tuan punya blog yg suka menyumpah dan gila kepala lutut...

FZY berkata...

Memahami Fitnah (Cabaran) Dalam Dakwah & Jamaah

1. Golongan yang berbisik-bisik di belakang atau tidak melalui saluran jika tidak berpuas hati dan menimbulkan klik dalam jamaah

-Adalah diperhatikan bahawa perkumpulan-perkumpulan yang wujud di dalam jamaah akan menyebabkan keadaan kucar-kacir dan menyusahkan jamaah, sekali pun orang yang melakukannya tidak berniat demikian (mungkin niat kerana sayangkan jemaah). Tetapi, cara pengutaraan permasalahan semasa yang dihadapi atau pembentangan pendapat dan cadangan (atau kritikan) dengan cara demikian (tidak melalui saluran) sudah cukup untuk membawa kepada kesulitan dan ketidak patuhan." [Fi Zilal Al-Quran, 6/351]

2. Penimbul fitnah (perpecahan) dalam jamaah seringkali menggunakan alasan yang indah untuk menjustifikasi tindakan

-Sikap menjustifikasikan tindakan sumbang dengan alasan yang indah (cth : kerana sayangkan jamaah) ini adalah merupakan syiar golongan kafir yang menjangkiti penimbul fitnah dalam jamaah Islam.

"Kemudian ada pemimpin yang dituduh tidak memahami permainan politik. Qiaskan apa yang berlaku sekarang dengan apa yang telah berlaku dahulu. Al-Quran telah memberi amaran kepada kita daripada terlibat dengan tuduhan-tuduhan tersebut kerana ia merupakan syiar golongan kafir.

Bukankah inilah perkataan yang turut digunakan oleh setiap thagut yang melakukan kerosakan di atas muka bumi dan mendakwa yang yang mereka melakukan pembaikan? Bukankah ia merupakan perkataan batil yang hodoh dan digunakan bagi berhadapan dengan kebenaran yang indah? Bukankah ia juga perkataan yang digunakan oleh si penjahat bagi membangkitkan keraguan dan syak wasangka di sisi seorang yang beriman lagi tenang? Logik yang digunakan adalah sama. Ia berulang ketika bertembung di antara kebenaran dan kebatilan, iman dan kufur, kebaikan dan keburukan di sepanjang zaman dan setiap tempat. Kisah ini sentiasa berulang dari masa ke semasa" [Fi Zilal Al-Qur'an, 5/3078]

FZY berkata...

3. Pendokong fitnah (pemecahbelah jamaah) biasanya memiliki sedikit hujjah yang disangka benar, lalu dicampurkan dengan sangkaan-sangkaan yang berlebih-lebihan.

-Sesuatu fitnah (isu yang memecahbelah) amatlah sukar untuk berkembang selagimana ia tidak bersandar kepada sedikit kebenaran (hujjah). (Fitnah Aisyah - peristiwa ifk- sebagai contoh adalah berdasarkan fakta Aisyah sampai ke Madinah lewat dari rombongan dan ditemani oleh seorang lelaki yang bukan mahram, maknanya berdua-duaan - pen). Api yang memusnahkan sudah pasti ada permulaannya...

(Haruslah disedari) Fitnah adalah salah lantaran ia membawa kepada kerosakan (pecahbelah), bukan disebabkan (benar atau salah) pendapat yang menjadi dasar kepada fitnah itu. Bahkan menjadi satu kaedah umum bahawa seringkali fitnah yang berlaku adalah bergantung kepada sedikit kebenaran tetapi ahli yang mendokong fitnah ini mencampur adukkan sedikit kebenaran tersebut dengan berbagai-bagai kebatilan (andaian dan prasangka).

Mereka mencampurkan di antara keyakinan yang sedikit dan sangkaan yang banyak, lalu sesuatu perkara itu tidak diletakkan pada tempat yang sepatutnya dan sesuatu sikap (tindakan) tidak ditafsirkan sebagaimana sepatutnya. Cerita-cerita bercampur aduk. Sebab-sebab dan alasan-alasan tidak lagi dikaji. Khususnya ijtihad yang dilakukan oleh para pemimpin adalah berasaskan banyak faktor dan suasana tertentu, ditentukan oleh sebab-sebab, disempadankan oleh beberapa suasana dan rahsia, juga dikelilingi oleh kesukaran dan halangan.

Dalam waktu yang sama, ahli kebenaran sukar untuk menangkis segala serangan dan tuduhan, serta mustahil untuk para pemimpin membincangkan tentangnya secara terang-terangan, mungkin kerana ;

- bimbangkan rahsia jamaah akan terbongkar,
- atau kerana menjaga maklumat-maklumat penting dari terlepas kepada pihak musuh,
- atau bertujuan tidak mahu menyebabkan timbul masalah yang lebih besar,
- atau kerana tidak ingin membangkitkan perasaan tidak senang sesama sendiri,
- ditambah lagi dengan keinginan untuk menjaga kejernihan hati dan jiwa,
- tidak mahu melampaui adab-adab Islam,
- atau terheret sama ke arah perdebatan (yang membuang masa dan bukan keutamaan)

Ke semua faktor-faktor yang dinyatakan di atas akan menyebabkan orang menyangka bahawa kebenaran berada di pihak ahli fitnah dan urusan jamaah sekarang tidak berada di atas landasan kebenaran.

4. Pendokong fitnah sentiasa cuba mengeksploitasi perbezaan di kalalangan pimpinan

-Ini adalah kerana ia adalah di antara perkara yang dikehendaki oleh Allah s.w.t. di sebalik penciptaan manusia yang mempunyai tabiat yang berbeza dan apa yang dikehendaki oleh tabiat kehidupan. Bahkan keadaan (perbezaan) ini adalah amat diperlukan bagi mengisi keperluan dakwah. Tetapi, ahli fitnah sentiasa cuba -berdasarkan pengalaman dakwah - untuk mengeksploitasi fenomena kehidupan dan tabiat manusia ini (perbezaan) dengan menjuruskan perselisihan di kalangan barisan kepimpinan ini untuk kepentingan falsafah fitnah yang mereka dokong.

Sumber:
http://hazmidibok.blogspot.com/

Wallahu’alam.

Bomosiam berkata...

Salam dr dlm Gua Bkt Putus, G.Semanggoi;

Kenapa sampai mempersoalkan kehadiran pimpinan kemajlis UMNO. Adakah ianya satu kesalahan? Atau satu dosa?
Jika ya jawapannya, aku mohon keluarkan fatwa, bahawa segala-gala yg berkaitan UMNO adalah HARAM bagi PAS! .....ada akai ka !!!

Tanpa Nama berkata...

Tuan punya blog ada saham sekali dalam mengapi-apikan perpecahan apabila dia menyiarkan berita-berita begini. sepatutnya sebagai ustaz lebih ke arah menyejukkan, ini kerjanya nak memanaskan benda yang dah sejuk. ambil sumber pula dari utusan. aduh..malu rasa..

Tanpa Nama berkata...

Bodoh punya wan ji mengapikan keadaan..bodoh wan ji..............taubatlah....ingat kawan2 mu kat pakistan kenal sikap mu yang tak konsisten tu

Make Money Online berkata...

Us Wan Ji(malu rasanya nak panggil ustaz)...byk tulisan anta dlm blog nia yg memarakkan api fitnah..cthnya dlm artikel ini..terlalu kuat buruk sangkanya terhadap pimpinan PAS...

Insaflah..Allah Taala Maha Tahu siapa yang benar2 ikhlas berjuang kerna ISLAM dan bukan kerna sentimen atau desperado..

Saya cabar jika ustaz benar2 ikhlas..sila buat perjumpaan khas dengan pimpinan yg ustaz rasa mereka ni benar2 nakkan PAS masuk UMNO....

Saya Cabar ustaz!!!!
Saya Cabar ustaz!!!!
Saya Cabar ustaz!!!!

Jangan buat fitnah dlm blog..jangan jadi BLOG CELAKA..spt kata TGNA ..

Saya tunggu jawapan..

wassalam