Khamis, 11 Mac 2010

GOLONGAN 'MU'ATTILAH' MODEN.

GOLONGAN 'MU'ATTILAH' MODEN.

Dr Yusuf Al-Qaradhawi ada menulis dalam kitabnya yang bertajuk "Fiqh Al-Awlawiyyat". Beliau membahagikan manusia yang mengikut nas ini ada tiga jenis, iaitu (1) Zahiri moden, (2) Mu'attilah, dan (3) Al-Wasati.

Zahiri moden adalah golongan yang mengambil nas dalam bentuk yang terlalu jumud, sepertimana yang berlaku pada banyak fatwa-fatwa Ibnu hazm. Antara contoh fatwa jumud dari ibnu Hazm adalah, boleh minum air yang dituang air kencing, kerana dalam hadis, bahawa larangan nabi SAW itu adalah larangan daripada berwudu' dan mandi jinabah dengan air tersebut.

Di zaman moden kini, terdapat juga golongan yang jumud dalam fatwa seperti Ibnu Hazm, seperti ada fatwa sebilangan yang mendakwa bahawa tidak berlaku riba pada wang kertas dengan alasan, di zaman nabi SAW, wang yang diguna pakai adalah wang emas dan perak. Begitujuga dakwaan bahawa tidak berlaku zakat pada wang kertas dengan alasan yang sama.

Ada satu pihak lagi, disebut sebagai golongan Mu'attilah, iaitu golongan yang membatalkan beberapa hokum-hukum syarak dengan alasan bercanggah dengan maslahah aqliyyah. Mereka mendahulukan maslahah aqliyyah berbanding maslahah ilahiyyah menerusi wahyu, seperti mereka menghalalkan riba dengan alasan menghalang kemajuan dan sebagainya.

Di zaman moden ini, terdapat golongan Mu'attilah ini. Seperti apabila kita menyeru mereka agar berpegang dengan semua kandungan Al-Quran, tanpa mengambil separuh-separuh dengan merujuk kepada firman Allah dari Surah Al-Baqarah ayat 85;

أَفَتُؤْمِنُونَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُونَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَاءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ إِلَّا خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّونَ إِلَى أَشَدِّ الْعَذَابِ

Maksudnya;
"Apakah patut kamu beriman sebahagian dari kitab, dan kufurkan setengah yang lain. Maka tiada pembalasan terhadap apa yang mereka lakukan, melainkan kehinaan dalam kehidupan di dunia, dan hari kiamat nanti mereka akan ditolak kepada azab yang hebat"

Dr Yusuf Al-Qaradhawi menyatakan, golongan Mu'attilah ini, pasti akan mengatakan bahawa ayat ini diturunkan kepada Ahli kitab, justeru ia tidak boleh diulas dengan merujuk kepada orang islam kini.

Keadaan ini amat sama berlaku apabila ada golongan yang mengatakan bahawa tidak boleh mengkiaskan hadis nabi SAW dijemput seorang farsi untuk makan, lalu tidak menerima jemputan melainkan dijemput sama Aisyah yang merupakan isteri nabi SAW.

"Aisyah adalah isteri nabi, adapun PAS dalam PKR dan DAP bukan berkahwin" ujar mereka.

Perlu diingat, setiap hadis ada maqasidnya tersendiri, sama ada berbentuk "Asliyyah", mahupun secara "tab'iyyah". Nabi SAW tidak menerima jemputan seorang lelaki farsi agar makan tanpa dijemput Aisyah sama, adalah kerana factor menjaga hati isterinya itu; terutama apabila boleh melahirkan kekacauan dan kemudharatan di masa akan datang.

Jika dalam isu rumah tangga pun, Nabi SAW amat menjaga perasaan isteri, masakan pula dalam urusan antara parti-parti yang berpakat dalam politik. Dalam usul dalam mazhab As-Syafie, inilah yang disebut sebagai "Fahw Al-khitab".

Justeru, tindakan hadir program musuh, disamping membicarakan soal yang boleh melahirkan keraguan rakan-rakan dalam pakatan terhadap kita merupakan perkara yang dilihat seperti halal, tetapi ia adalah terlarang.

Ini dikuatkan lagi dengan hadis, bahawa Nabi SAW ada bersabda;

إِذَا كُنْتُمْ ثَلَاثَةً فَلَا يَتَنَاجَى اثْنَانِ دُونَ صَاحِبِهِمَا فَإِنَّ ذَلِكَ يُحْزِنُهُ

Maksudnya;
"jika kamu bertiga, maka jangan dua darinya berbisik-bisik tanpa seorang lagi. ini kerana, ia akan melahirkan kesedihan pada dirinya
[1]

Hadis ini amat jelas, Nabi SAW melarang dari kalangan tiga orang yang bersama, tiba-tiba dua orang dari tiga itu berbisik-bisik, maka tindakan tersebut amat terlarang dalam Islam. maqasid disebalik larangan itu adalah kerana, bimbang hati orang yang ketiga itu boleh terganggu, sama ada akan melahirkan kemarahan, kebencian, keraguan ataupun kesedihan seperti yang termaktub menerusi hadis riwayat muslim ini.

Pun begitu, ada pihak menafikan bahkan mengatakan hadis ini tidak boleh dibahas dalam keadaan sedemikian, maka fahamilah tindakan menafikan itu adalah sama seperti golongan "mu'attilah" yang disebut oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi dalam kitab Fiqh Awlawiyyat.

Sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Jalan Pahang.
26 Rabiul Awal 1431 – 12 mac 2010 * 1:58 pagi




[1] Sahih Muslim : 4054.

1 ulasan:

jalanhitam berkata...

bualah fitnah.. sebarlah fitnah...

jadilah kamu semua pembuat dan penyebar fitnah AHLUL NERAKA