Selasa, 31 Ogos 2010

SALAHKAH ORANG KAFIR BAGI 'TAZKIRAH' [1]

Pernah satu hari aku bermusafir ke Pulau Pinang. Aku naik kereta bersama dua orang kawan; seorang berbangsa melayu beragama islam dan seorang lagi berbangsa India beragama hindu. Dalam perjalanan itu, waktu solat asar telah sampai. Aku berhentikan kereta di R&R tapah untuk menunaikan solat di surau disitu.

Aku turun, tetapi kawan aku itu tidak turun menunaikan solat, walau aku mengajaknya. Memang kawan aku itu tidak solat. Aku tidak menjadikan factor tidak solatnya itu penyebab terhalang aku berkawan. Padaku, lama-lama kami berkawan, lama-lama dia akan solat juga akhirnya.

Selesai menunaikan solat, aku terkejut kerana di satu sudut dalam surau R&R, kelihatan kawanku yang beragama islam sedang menunaikan solat. Aku menunggunya selesai menunaikan solat dan kembali ke kereta bersama-sama untuk sambung perjalanan musafirku ke Pulau pinang.

"eh.. syukur ko solat tadi.. tadi aku ajak, ko buat macam tak layan jer" soalku sambil berjalan menuju ke kereta.

"rajesh sound aku tadi…" ujarnya.

"ah.. sound?? Dia sound apa kat ko?"

"dia kata kat aku, ko ni cakap je islam. tp tak sembahyang.. jadinya aku malu la kat dia. Tu yang aku solat sama tu"

Aku terus tergelak besar mendengar penjelasan kawanku itu.

"Orang islam tak leh nak dakwah ko suruh solat, tiba-tiba orang kafir yang boleh dakwah ko suruh ko solat" ujarku ringkas sambil tergelak besar.

Pengalaman ini berlaku dalam dua hingga tiga tahun lepas. Aku menjangkakan, kalau diketahui oleh ulama Muda UMNO [Ustaz Fathulbari], mungkin mereka akan kata tindakan itu sebagai haram.

Bersambung….. [terpaksa meninggalkan online, sebab petang ini berbuka puasa dengan topeng perak]


Al-bakistani


- Sri Indah [b] Sg buloh
31 ogos 2010 * 5:48 petang

Tiada ulasan: