Isnin, 22 November 2010

PKS BOLEH BUAT, PAS BOLEH ATAU TIDAK?

Sejak dua minggu yang lepas, boleh dikatakan setiap hari aku melayari youtube yang berkaitan dengan debat, wacana dan perbincangan dari negara Indonesia. Di sana, budaya wacana politik dan wacana agamanya amat menarik sekali. Sebarang kekusutan dan perbedaan antara mereka, sama ada berkaitan dalam isu politik, ekonomi, agama dan sebagainya, semuanya dibawa ke meja debat dalam media.

dalam banyak-banyak wacana media yang menarik minatku adalah, soalan-soalan provokasi yang dikemukakan oleh empat orang wanita terhadap Presiden PKS [partai keadilan sejahtera], iaitu sebuah parti Islam dari Indonesia, yang seakan-akan sama dengan PAS di malaysia, tentang dasar parti mereka berkenaan beberapa isu di negara mereka.

Melihat dan mendengar semua soalan-soalan tembak yang ditujukan kepada Bapa Presiden Parti, kemudian dijawab dengan nada politik yang menarik, tidak dapat dibayangkan jika tertimpa pada presiden PAS di malaysia...

Ya.. Mungkin sahaja ada sebilangan mendakwa, bapa presiden PAS bisa sahaja menjawab. tetapi, sukar aku menerima dengan rasional, bahawa soalan provokasi itu berjaya dijawab dengan memberikan jawapan yang mampu memuaskan hati pendengar.

walaubagaimana pun, saksikan ini;

pertama:



kedua:



ketiga:



keempat:

7 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

saya setuju dgn us. wan ji, kalau presiden pas sudah pasti gugup nak jawab. saya rasa ustaz saja yang layak dan boleh jawab. tak gitu ustaz?

Tanpa Nama berkata...

tq , very nice

Tanpa Nama berkata...

wacana begini mesti atau kena diwujudkan dimalaysia. kalu xleh msk tv. kita wat secara online. atau siaran tertunda.
baik pas atau pkr mesti hantaq wakil. baru kita lahirkan politik penawaran. so kita leh tgk siapa yg kita boleh pilih utk jd imam kita.
nk jd imam kena lah ada kritiria. sbb imam ni, kalu kentut pn batal solat. ni kan plak kalau kesalahan lbh besar.

saye berkata...

jawapan best:
1." pks adalah parti politik bukan agama ya"

2. " itu bukan jawapan politik itu"

3. " kita pernah buat demonstran 500 ribu, tidak satu pohon pun tercabut, satu ranting yang...."

Tanpa Nama berkata...

barangkali juga bisa jawab , @ mgkin yg lain2 husam ka khalid ka mujahid ka tolong bantu tapi mcm pks yang cuba menerobos ruang lingkup yang lebih luas walau mcm terpaksa lebih nasionalis atau lebih toleran dgn seni persembahan ka misalannya ... dan pas pun mula nampaknya mula lebih moderat sehingga umno menjadi totok sangat , ya bukan apa nak bagi paham orang yang tak nak paham atau payah paham , Islam dah sangat tolerat sebenarnya ....

Tanpa Nama berkata...

tentang jaipong dian itu yg cuba di provoke lula dan binti siregar - ya pak tifatul cuba tak menjawab dgn membalas provoke mcm dia kata itu bukan halnya dah diclearkan tak perlu diperpanjang dan siseregar tu malah kata ah sini banyak yang warak tidak liar maka tunduk tak terjegil tengok malah ditambah dian itu pandai juga mengaji - haha , hey aku peminat rock dan heavy metal dari rolling stone , who , ke led zeppelin , black sabbath ke metallica dan gun n roses , kalau kiranya sampai masa kita kena hidup dgn suasana Islam sebenarnya - kena buang semua tu - masyarakat Arab jahiliah lebih teruk , jaipong dgn dian yang cun walau it is part of art tapi tertonggek tersua pungkok sapa tak kajong kan , arab jahiliyah mana lebih dari itu . tapi bila suasana yang Islami lahir maka umar pecahkan tempayan araknya , abu bakar tempik kat jariah Rasul nyanyi nasyid - apa seruling syaitan ni ? - macam pas tutup kelab arak betina mcm yg enta siarkan wan ji walau mmg ada juga dilorong2 kota bahru tu pelacur malah gay n lesbian , ya bila masa tu sampai tak tau la kut masa mahdi dtg dan Isa turun ... sekarang pun patut maka aku kena buang black sabbath metallica tu , maksudnya mcm binti siregar dan lain2 apa perlu gusar kalau agama kamu Islam lantaran kamu kena betulkan Islammu usah maunya lagi .... ya semua suka hiburan keseronokan malah maksiat tapi kita kena akhirnya memilih kerna di akhirat nanti pun akan dipilih dan disaring ... cuma supaya perkara itu menjadi mudah untuk diadaptasi maka pendidikan dan tarbiah penting macam hudud memang orang takut ya la kena potong tangan potong kapla rejam eii sadisnya misalan , kena pula apa yang diamalkan di Saudi Pakistan dikira orang zalim (walaupun itu antara pengajaran baik untuk penjenayah) tapi jika ada tarbiyah yang komprehensif maka jadi seperti zaman Rasul hanya dua tiga kes itupun pengakuan dari pesalah yang ingin benar mensucikan diri mereka kembali ... jahiliyah zaman yang worst , telanjang mengelilingi kaabah arak lacur tanam bayi mcm kita sekarang ni tapi tgk apa jadi di madinah bebebeza 360 degree

Tanpa Nama berkata...

THE UNION BETWEEN TWO CHILDREN WHEN BOTH OF THEM COMPLETE EACH OTHER
THIS IS MAGIC