Selasa, 28 Ogos 2012

Ringkasan dari qaradawi


Satu ;


هي المشكلة يعني سوء التطبيق يعني أن تطبق الحدود دون شروطها، يعني قبل أن يطبق النبي صلى الله عليه وسلم حد السرقة كان طبق الإسلام كله {وَأَقِيمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّكَاةَ..}[البقرة:43] أخذوا من أغنيائهم لترد على فقرائهم،

qaradawi - problemnye beb, keburukan dalam perlaksanaan; laksanakan hudud tapi tak ikut syaratnya... nabi saw sebelum laksanakan hukum potong tangan, dia laksanakan dulu islam seluruhnya... dirikan solat tunaikan zakat... ambil zakat dari orang2 kaya, berikan kepada orang2 miskin

Dua:


هنا في الحالة دي تقيم حد السرقة إنما حين يكون الناس لا يجدون عملا عاطل لا يجد عملا جائع لا يجد خبزا مريض لا يجد دواء يتيم لا يجد كفالة مشرد لا يجد مسكنا يعني كيف تطبق الحد والناس على هذه الحال؟

qaradawi - nak lasakanakan hukuman potong tangan tp manusia tak ada kerja, orang lapar tak ada roti, orang sakit tak ada ubat, anak yatim tak ada orang nak jaga, rakyat tak ada penempatan.. macam mana nak laksanakan hudud kalau rakyat macam ni

Tiga :



إنه قبل أن تقيم الحد أطعم الجائع وشغل العاطل وعلم الجاهل ودرب العامل، لازم تؤدي هذا قبل إقامة الحد. الإسلام مش حريص أن يعاقب الناس والحقيقة إن العقوبة أصلها بتتعامل مع غير الأسوياء مع الناس

qaradawi - sebelum nak laksanakan hudud, bagi makan kepada orang lapar...bagi peluang pekerjaan... ajar ilmu kepada orang jahil... perkara ini perlu buat sebelum laksanakan hudud.. Islam bukan nak sesangat hukumkan manusia.. hakikatnya, uqubat islam itu asalnya berusan dengan orang yang tidak ada problem dengan manusia

Empat :


الله تعالى شرع الحدود للردع من ناحية وللتطهير من ناحية أخرى

qaradawi - Allah mensyariatkan hudud dengan tujuan pencegahan dari satu sudut, penyucian dari sudut yang lain

Lima :


الفقهاء اختلفوا إذا كانت الحدود زواجر أو جوابر؟ الحقيقة أنها زواجر وجوابر، هي زواجر للشخص حتى لا يعود مرة أخرى وزواجر لغيره لما يشوف العقوبة الشديدة هذه لا يعود وهذا أمر مجرب، بعض الناس يقول لك الحدود الإسلامية شديدة ولكن الشدة مطلوبة، ما البديل عن الحدود؟ البديل عن الحدود في القوانين الوضعية هي السجن ولكن الحقيقة السجن لا يردع ولذلك كثر الذين يسرقون ثم يعودون

qaradawi - ulama fiqh berselisih ap
akah hudud ni zawajir atau jawabir.. hakikatnya, ia zawajir dan jawabir... zawajir iaitu cegah diri penjenayah tu hingga tidak ulangi balik sekali lagi... zawajir iaitu cegah orang lain supaya tidak buat kesalahan tu... ada orang kata hudud islam ini keras... cuba bayangkan gantinya bagi hudud dengan undang2 sivil yg ada... penjara, tp hakikat penjara tidak boleh mencegah. ekoran itu, ramai manusia mencuri kemudian ulangi balik mencuri

enam :


سيدنا عمر يقول "لا حد إلا على من علم" ولذلك إذا كان المجتمع جاهلا ولا يعرف إيه الحلال من الحرام لازم يتعلم

qaradawi kata -
saidina umar berkata : tiada hudud kecuali terhadap orang yang tahu... ekoran itu, apabila masyarakat jahil, tidak tahu apakah halal dan haram, wajar mereka kena belajar.

Tujuh:


إنما يقيم حد الزنا لأنه فجر يعني ارتكب الزنا علانية جهارا نهارا بحيث يراه الناس أربعة على الأقل من الناس يرونه

qaradawi - hukuman zina dikenakan kerana jenayah zina itu berlaku secara terbuka; terang-terangan.. ia dapat dilihat oleh manusia; sekurang2nya empat orang yang melihatnya

Lapan;


عثمان عثمان: إن سرق من بيت مال المسلمين لا يقام عليه الحد، إن سرق من مال الدولة الآن؟

يوسف القرضاوي: آه، لا يقام عليه الحد، يقام عليه تعذير عقوبة.

osman tanya : jika mencuri dari baitul mal orang Islam tidak dikenakan hudud. jika curi harta negara sekarang?

qaradawi - tak kena hudud, tp kena takzir la beb

Sembilan :


أنا اشترطت لكي نطبق الشريعة الإسلامية لا بد أن نفتح باب الاجتهاد في أمور كثيرة، يعني أنا أرى أن كثيرا من.. مثلا هناك هل يقتل المسلم بغير المسلم؟ لو واحد مسلم قتل واحدا من أهل الذمة من المواطنين، افرض مسلم مصري قتل قبطيا، يُقتص منه ولا لا؟ مذهب أبي حنيفة وأصحابه يقولون يقتص منه، وفي حديث يقول لا يقتل مسلم لكافر، أبو حنيفة يقول لا ده المقصود الكافر الحربي إنما إذا كافر ذمي إذا قتله يٌقتل

qaradawi -
 aku syaratkan perlaksanaan syariah ini mesti dibuka pintu ijtihad pada banyak perkara.. iaitu, aku tengok terlalu banyak...contohnya hukum orang islam bunuh orang bukan Islam... kalau seorang muslim bunuh orang bukan Islam dari warganegara, seperti orang muslim mesir bunuh orang qibti, apakah dikenakan qisas atau tidak? mazhab hanafi dan rakan-rakannya berkata,, dikenakan qisas juga.. dalam hadis kata tidak boleh orang muslim dibunuh kerana orang kafir.. abu hanifah kata, itu untuk kafir harbi.. adapun kafir zimmi, apabila muslim membunuhnya, muslim itu dibunuh (sebagai qisas

Tiada ulasan: