BAB SATU : IJTIHAD TANZILI
Sebelum Kita mulakan isu
perlaksanaan Rang undang-undang hudud kelantan, perlu diperjelaskan dahulu
tentang pembahagian hukum itu sendiri. Sesuatu
hukum itu perlu dilihat dari dua sudut, iaitu tasyrik dan tanzili.
TASYRIK
Dari segi tasyrik atau pensyariatannya, semua kandungan syariah telah sempurna.
Firman Allah;
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ
دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ
دِينًا
Maksudnya:
"hari ini, telah aku sempurnakan bagi kamu agama
kamu, dan aku cukupkan bagimu nikmatku, dan aku redha Islam sebagai agama"
[Al-Maidah : 3]
TANZIL
Ada satu lagi yang perlu diperhatikan tentang hukum ini adalah dari sudut tanzil atau perlaksanaan. Disamping perbincangan tentang ijtihad fi Fahm al-Nusus (ijtihad dalam memahami nas), tidak boleh diabai satu lagi ijtihad yang disebut oleh al-Ijtihad al-Tanzili, iaitu ijtihad dalam perlaksanaan.
Ada satu lagi yang perlu diperhatikan tentang hukum ini adalah dari sudut tanzil atau perlaksanaan. Disamping perbincangan tentang ijtihad fi Fahm al-Nusus (ijtihad dalam memahami nas), tidak boleh diabai satu lagi ijtihad yang disebut oleh al-Ijtihad al-Tanzili, iaitu ijtihad dalam perlaksanaan.
Ijtihad fi at-Tatbiq atau al-tanzili
adalah “al-Ijra’ al-amali atau proses amali
terhadap perkara yang telah terhasil atas tahap kefahaman yang nyata
bagi hukum-hukum syarak (untuk diadaptasikan) terhadap reality sesuatu
perbuatan” (Fi al-Ijtihad al-Tanzili, hlmn 19)
Menurut Dr Basyir,
perbincangan tentang tanfiz dalam kitab-kitab usul amat berkurangan. Sekiranya
wujud perbincangan pun, ia sekadar perbincangan yang sedikit, juga bersifat
mujmal atau tidak terperinci. Ekoran itu, ada sebilangan ulama menyatakan
bahawa orang yang mula-mula membicarakan perkara ini secara bersungguh-sungguh
adalah Al-Imam Abu Ishaq As-Syatibi menerusi kitab beliau yang masyhur, iaitu
al-Muwafaqat.
Buktinya adalah seperti
termaktub dalam kitab al-Muwafaqat dengan katanya, “tujuan disebalik
dalil-dalil adalah diselaraskan perbuatan mukallaf mengikut kadarnya”
(al-Muwafaqat, jld 3, hlmn 23)
Menurut Dr Bashir lagi,
antara ulama terkemudian yang membicarakan perkara ini secara
bersungguh-sungguh adalah Dr Muhammad Fathi al-Duraini. (al-Ijtihad al-Tanzili,
hlmn 22)
Dalil-dalil
ijtihad Tanzili;
Dalil
pertama:
Sabda
Nabi SAW;
قَدْ كُنْتُ نَهَيْتُكُمْ عَنْ
زِيَارَةِ الْقُبُورِ فَقَدْ أُذِنَ لِمُحَمَّدٍ فِي زِيَارَةِ قَبْرِ أُمِّهِ
فَزُورُوهَا فَإِنَّهَا تُذَكِّرُ الْآخِرَةَ
maksudnya;
"aku pernah menghalang kamu dari menziarahi kubur.
Lalu sesungguhnya telah diizinkan kepada Muhammad untuk menziarahi kubur
ibunya, maka ziarahilah, kerana ia boleh menyebabkan mengingati akhirat"
(al-Tirmizi, hadis no : 974)
Dari
sudut tasyrik, harus ziarah kubur. Tetapi dari sudut tanzil, di awal-awal
Islam, Nabi SAW melarang ziarah kubur. Kerana, mengenangkan sahabat yang baru
sahaja dengan keimanan, budaya jahiliyyah (niyahah atau meratap) akan dilakukan
sesama di kubur.
Dalil
kedua;
Nabi
SAW pernah maklumkan kepada Aisyah bahawa Kaabah tidak berada ditapaknya yang
tepat. Baginda SAW ingin ubahnya, tetapi tidak dilakukan waima telah menguasai
makkah. Itu menyebabkan Aisyah bertanya. Nabi SAW menjawab;
لَوْلَا حِدْثَانُ قَوْمِكِ بِالْكُفْرِ
لَفَعَلْتُ
Maksudnya;
"kalau la tidak umat kamu baru sahaja meninggalkan
kekufuran, sudah pasti aku lakukannya" (Muwatta’, hadis no : 710)
Dari
sudut tasyrik adalah meletakkan tapak itu pada tapaknya yang tepat. Tetapi dari
sudut tanzili, nabi tangguhkan dahulu.
Dalil
ketiga:
Abdul
Malik, iaitu anak Umar bin Abdul Aziz bertanya kepada ayahnya bahawa tindakan
bapanya yang tidak terus menukarkan beberapa perkara dalam pemerintahan agar
total sesuai dengan Islam. Mendengar
pertanyaan anaknya itu, Umar bin Abdul Aziz berkata;
لَا تَعْجَلْ يَا بُنَيَّ،
فَإِنَّ اللَّهَ ذَمَّ الْخَمْرَ فِي الْقُرْآنِ مَرَّتَيْنِ، وَحَرَّمَهَا فِي
الثَّالِثَةِ، وَإِنَّى أَخَافُ أَنْ أَحْمِلَ الْحَقَّ عَلَى النَّاسِ جُمْلَةً، فَيَدْفَعُوهُ
جملة، ويكون من ذا فتنة
Maksudnya:
"jangan kamu gopoh wahai anakku, sesungguhnya Allah
haramkan arak dalam Quran sebanyak dua kali, dan haramkannya pada kali ketiga.
Aku bimbang melaksanakan Islam secara total, maka akan ditolak oleh rakyat secara
total. Maka itu adalah fitnah" (al-Muwafaqat, jld 2, hlmn 148)
Arak itu sendiri, pengharamannya wujud semenjak awal lagi, iaitu dalam taurat dan injil. Tetapi, diharamkan secara bertahap-tahap kerana faktor tanzili.
Nyata
dari sini, bahawa hukum itu sendiri terbahagi kepada dua; tasyrik dan tanzili.
FATWA ULAMA BERSIFAT TANFIZ
Di sini dipaparkan beberapa fatwa
ulama-ulama muktabar yang dapat dibedakan antara perkara tasyrik dan perkara
tanzili. Antaranya adalah seperti berikut;
IMAM
HANAFI
Beliau pernah mengizinkan orang farsi membaca fatihah dalam
bahasa farsi ketika awal mereka memeluk Islam. (al-Siyasah al-Syariyyah,
Qaradawi, hlmn 193)
IMAM
MALIK
Dalam salah satu fatwa beliau, boleh bunuh kambing yang boleh merosakkan tumbuh-tumbuhan
kepunyaan orang awam tanpa wajib diganti balik, walhal hukum asal, wajib ganti
balik apabila merosakan binatang orang tanpa izin. (al-Mudawwinah, jld 5, hlmn
440)
IMAM
AS-SYATIBI
Beliau pernah menfatwakan bahawa
boleh penjarakan orang yang disyaki (yang kuat)
melakukan sesuatu jenayah, walhal dlm syariah, asal adalah seseorang itu bebas
dari sebarang kesalahan. (al-I’tisam, jld 2, hlmn 323)
IMAM
AL-IZZ BIN ABDIS SALAM
Pada beliau, perlu dilantik orang kurang fasiq daripada dua orang fasiq untuk
jawatan pemerintah dikala tiada orang fasiq. Walhal, dlm nas dilarang melantik
pemerintah fasiq[1]. (Qawaid al-Ahkam Fi Masalih al-Anam, jld 1, hlmn 9)
UMAR BIN AL-KHATTAB
Dalam pemerintahan, beliau pernah
melarang kawin dengan ahli kitab, walhal nas
mengizinkan perkara ini. (al-Tahlil al-Maqasidi, hlmn 141)
Firman Allah :
الْيَوْمَ أُحِلَّ لَكُمُ
الطَّيِّبَاتُ وَطَعَامُ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ حِلٌّ لَكُمْ وَطَعَامُكُمْ
حِلٌّ لَهُمْ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ الْمُؤْمِنَاتِ وَالْمُحْصَنَاتُ مِنَ
الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ إِذَا آَتَيْتُمُوهُنَّ
أُجُورَهُنَّ مُحْصِنِينَ غَيْرَ مُسَافِحِينَ وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ
Maksudnya;
“Pada hari ini dihalalkan bagimu yang baik-baik. Makanan (sembelihan)
orang-orang yang diberi Al Kitab itu halal bagimu, dan makanan kamu halal
(pula) bagi mereka. (Dan dihalalkan mangawini) wanita yang menjaga kehormatan[402]
diantara wanita-wanita yang beriman dan wanita-wanita yang menjaga kehormatan
di antara orang-orang yang diberi Al Kitab sebelum kamu, bila kamu telah
membayar mas kawin mereka dengan maksud menikahinya, tidak dengan maksud
berzina dan tidak (pula) menjadikannya gundik-gundik” [Al-Maidah : 5]
IMAM
HANBALI
Ibnu
rajab Hanbali berpendapat bahawa boleh sembelih kambing yang hampir mati kerana
hendak menjaga harta dari membazir, walhal sembelih kambing kepunyaan orang
lain adalah haram. (al-Qawaid, hlmn 227)
Begitujuga,
Ibnu qayyim menyatakan larangan melaksanakan hudud kepada pemaksiat
ketika sedang berlaku peperangan. (‘Ilam al-Muwaqqiin, jld 3, hlmn 115)
KESIMPULAN
Hukuman-hukuman yang terkandung dalam hudud, dari sudut
tasyrikh atau pensyariatannya adalah wajib diterima secara qatie tanpa
pertikaian lagi. Namun, dalam kerangka demokrasi, ia perlu dibukukan dalam satu
bentuk bertulisan untuk dijadikan rujukan oleh hakim dan peguam-peguam yang
berhujjah dalam menentukan sesuatu hukuman atau kesalahan.
Makanya, apabila ia di enakmenkan atau ditaqninkan,
sudah pasti ia tertakluk kepada pendapat-pendapat fuqaha'. Makanya ia tidak
lepas dari ijtihadi. Apabila ia sudah jadi ijtihadi, ia semestinya bersifat boleh dikritik, dan
sudah pasti terdapat unsur tepat atau tidak tepat, sesuai atau tidak sesuai;
apakah perlu disegerakan, atau tidak. Semua ini perlu diperhalusi agar perlaksanaan
itu sememangnya mendatangkan kebaikan lebih banyak berbanding keburukan.
Dalam perlaksanaan, jika boleh mendatangkan keburukan
lebih banyak berbanding kebaikan, adalah wajar ia ditangguhkan terlebih dahulu
dan dibaik-pulih sehingga ternyata ia berjaya dilaksanakan dengan jayanya.
لأنه لا خلاف بين الأمة أنه لا يجوز أن
تعقد الإمامة لفاسق
Maksudnya;
“Tiada khilaf dikalangan umat
bahawa tidak harus melantik pemimpin yang fasiq” [al-jami’ al quran : 1/101]
Ini
kerana, antara faktor asasi melantik pemerintah adalah untuk menghapuskan
kezaliman dari tersebar. Pemerintah yang fasiq, tidak mungkin mampu
menghapuskan kezaliman.
Firman
Allah SWT;
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنْ
جَاءَكُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَيَّنُوا
Maksudnya;
“Wahai orang-orang yang beriman,
jika datang kepada kamu orang fasiq dengan berita, maka hendaklah kamu siasat”
[Al-Hujurat
: 6]
Dalam
menafsirkan ayat ini, Imam Quddamah menyatakan dalam kitab Al-Mughni;
وَلَا يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ الْحَاكِمُ
مِمَّنْ لَا يُقْبَلُ قَوْلُهُ ، وَيَجِبُ التَّبَيُّنُ عِنْدَ حُكْمِهِ ؛
وَلِأَنَّ الْفَاسِقَ لَا يَجُوزُ أَنْ يَكُونَ شَاهِدًا ، فَلِئَلَّا يَكُونَ
قَاضِيًا أَوْلَى
Maksudnya;
“tidak harus bahawa seseorang
hakim itu dilantik dari kalangan orang yang perkataannya tidak didengari. Wajib
mendapat pembuktian dari perkataannya. Ini kerana, orang yang fasiq itu tidak
harus menjadi saksi. Maka terlebih utama tidak boleh menjadi qadhi” [Al-Mughni
: 22/454]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan