Dari Jabir
bin Abdillah berkata, Rasulullah SAW menziarahiku ketika aku sedang sakit. Aku
tidak mengerti (mengapa nabi SAW menziarahiku). Lalu baginda SAW berwudu’ dan
menuangkan air wudu’ baginda kepadaku” (Muttafaqun alain)
Dalam kisah
sulh al-hudaibiyah, melalui riwayat miswar bin mukharramah dan Marwan bin
al-hakam : tidaklah nabi SAW membuang kahak kecuali pasti akan ada tapak tangan
yang menyahutinya, lalu mereka akan mengosokkan kahak itu ke muka dan ke kulit.
Dan apabila nabi berwudu’, mereka hampir berbunuh-bunuhan untuk merebut air
wudu’ nabi Saw itu” (Ahmad, al-bukhari)
1-
Menggunakan
air musta’mal
Dengan hadis
ini, ulama sepakat mengatakan air musta’mal adalah suci. Ia boleh diminum,
boleh buat tanak nasi dan seumpamanya.
Adapun untuk
menyucikan, qaul jaded imam al-syafie menyatakan ia tidak boleh digunakan untuk
berwudu’ dan tidak boleh digunakan untuk mandi wajib. Pendapat ini dikukuhkan
dengan hadis Abu HUraiarah bahawa Rasulullah Saw ada berkata, “jangan seseorang
kamu mandi dalam air yang tenang dalam keadaan kamu sedang berjunub”.
Namun begitu,
pendapat qaul jaded syafie ini tidak sealiran dengan pendapat jumhur yang
menyatakan bahawa air musta’mal boleh digunakan untuk berwudu’ dan mandi jinabah.
Ini kerana, mereka melihat hadis itu ditafsirkan oleh hadis yang lain
Adapun ada
pendapat yang menyatakan bahawa hadis yang cerita tentang digunakan bekas wudu’
Nabi SAW itu, ia adalah khususiyyat rasulillah SAW. Dijwab oleh al-Syaukani
bahawa dakwaan khususiyyat Nabi tidak tepat, kerana jika benar ia khususiyyat
Nabi, ia perlu ada dalil yang menyatakan demikian.
2-
Celup tangan
dalam air
Tidak salah
kita mencelup tangan ke dalam air, kerana ia dilakukan sendiri oleh Rasulullah
Saw. Namun, dalam beberapa hadis, nabi SAW ada menyuruh bahawa sebelum tangan
hendak mencelup, hendaklah dibasuh terlebih dahulu tangan itu, terutama ketika
bangun dari tidur. Ini kerana, semasa kita tidak tidur, kita tidak tahu kemana
tangan kita pergi. Kemumngkinan kita pegang kemaluan atau dubur yang merupakan
tempta yang keluar najis dan seumpamanya.
3-
Mengambil
keberkatan nabi SAW
Dalam hadis
ini, kita dapati para sahabat cukup mengambil keberkatan nabi Saw sehinggakan
air wudu’ nabi SAW direbuti. Juga, kahak nabi SAW. Perkara ini banyak sabit
dalam hadis, antaranya seperti satu hadis dari al-Saib bin yazid cerita bahawa
semasa dia kecil dia dibawa oleh ibu saudaranya berjumpa dengan rasulullah Saw.
Ibu saudaranya menyatakan kepada rasulullah Saw “Wahai Rasullullah, Sesungguhnya
anak saudaraku ini sakit”
Nabi SAW pun
menyapu kepala al-saib kemudian mendoakan keberkatan kepadanya. Kemudian
Baginda SAW berwudu’ dan air wudu’ nabi SAW itu diminum oleh al-saib.
(Nail
al-Awtar, jld 1, hlmn 18-20)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan