BAB 3
Dalam perbincangan ini,
difokuskan kepada hukuman rejam kepada penzina yang mohsan dan hukum bunuh
kepada orang murtad. Perbincanganya adalah seperti berikut;
PERBAHASAN SATU : HUKUM BUNUH
Terdapat khilaf dikalangan ulama
usul dalam menentukan kaedah istinbat dalam menentukan hukuman mati. Khilaf
tersebut adalah seperti berikut;
Satu : Ia mesti sabit dalam nas
al-Quran. Dengan maksud, selain al-Quran, penentuan hukuman mati tidak
dibenarkan.
Dua : Hukuman mati boleh sabit
dengan sumber nas Hadis dan kekuasaan pemerintah (ta’zir).
Pada pandangan pertama ini,
mereka beralasan dengan kaedah dalam mazhab Hanafi yang menyatakan nas ahad
tidak boleh mentakhsiskan nas yang umum yang bersifat qatie.(Mabahis Usuliyyah
fi Taqsimat al-Alfaz, hlmn 132)
Contoh dalam perkara ini adalah
seperti Mazhab Hanafi menyatakan tidak halal makanan sembelihan orang Islam
yang tidak dibacakan “bismillah”, sedangkan Syafie menyatakan halal sembelihan
orang Islam, walaupun tidak membaca bismillah sekalipun. (Usul al-Bazdawi ma’a
Kasyf al-asrar, jld 1, hlmn 295)
Perbincangan ini bersebabkan
hadis bahawa Nabi SAW ada bersabda;
ذبيحة المسلم حلال ذكر اسم الله
أو لم يذكر
Maksudnya;
“Sembelihan
orang Islam adalah halal; sama ada disebut nama Allah atau tidak” (Ma’arif
al-Sunan wa al-Atshar, hadis no : 5806)
Juga dalam hadis yang
diriwayatkan oleh Ibn Abbas berkata;
إذا ذبح المسلم ونسى ان يذكر اسم الله
فليأكل فان المسلم فيه اسم من اسماء الله
Maksudnya;
“Apabila
seseorang muslim itu menyembelih dalam keadaan dia lupa menyebut nama Allah,
maka makanlah (halal dimakan). Ini kerana, muslim itu adalah salah satu nama
dari nama-nama Allah SWT” (al-Sunan al-Kubra, juzu’ 9, hlmn 240)
Dari hadis-hadis ini, Imam Syafie
menyatakan bahawa sembelihan orang Islam adalah halal, walaupun sembelihan itu
tidak dibacakan bismilllah. (al-Muhazzab, jld 1, hlmn 251)
Pendapat Syafie ini menyalahi
dengan pendapat Mazhab Hanafi, kerana hadis-hadis di atas bersifat ahad, lalu
ia tidak boleh mentakhsiskan umum al-Quran yang bersifat Mutawatir. (Mabahis
Usuliyyah fi taqsimat al-Alfaz, hlmn 136)
Nas mutawatir itu adalah firman Allah;
وَلَا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ
يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ
Maksudnya;
“Dan
jangan kamu makan dari (sembelihan) yang tidak disebut nama Allah ke atasnya”
(Surah al-A’na’m, ayat 121)
HUKUM BUNUH
Melihat keadaan inilah, menyebabkan golongan pertama ini
menyatakan tidak boleh dikenakan hukuman bunuh kepada seseorang sekiranya ia
bersumberkan nas hadis sahaja. Dengan erti kata yang lain, ia mesti
bersumberkan nas al-Quran yang bersifat mutawatir, seperti hukum Qisas dan
Muharabah.
Asas perkara ini adalah kerana, mereka melihat kepada
umum firman Allah SWT yang menyuruh menjaga nyawa. Iaitu firman Allah;
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ
الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ
تَعْقِلُونَ
Maksudnya;
“dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya)
melainkan dengan sesuatu (sebab) yang benar." Demikian itu yang
diperintahkan kepadamu supaya kamu memahami(nya)” (Surah al-A’na’m, ayat 151)
Juga firman
Allah;
وَلَا تَقْتُلُوا النَّفْسَ
الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَمَنْ قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ
جَعَلْنَا لِوَلِيِّهِ سُلْطَانًا فَلَا يُسْرِفْ فِي الْقَتْلِ إِنَّهُ كَانَ
مَنْصُورًا
Maksudnya;
“Dan janganlah kamu membunuh jiwa yang diharamkan Allah (membunuhnya),
melainkan dengan suatu (alasan) yang benar. Dan barangsiapa dibunuh secara
zalim, maka sesungguhnya Kami telah memberi kekuasaan kepada ahli warisnya,
tetapi janganlah ahli waris itu melampaui batas dalam membunuh. Sesungguhnya ia
adalah orang yang mendapat pertolongan” (Surah al-Isra’, ayat 33)
Juga firman Allah
SWT;
وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ
الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ
ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا
Maksudnya;
“(antara
sifat ‘Ibad al-Rahman adalah) tidak membunuh jiwa
yang diharamkan Allah (membunuhnya) kecuali dengan (alasan) yang benar, dan
tidak berzina, barang siapa yang melakukan yang demikian itu, niscaya dia
mendapat (pembalasan) dosa(nya)” (Surah al-Furqan, ayat 68)
Adapun
hadis-hadis yang menceritakan hukum bunuh (termasuh rejam) dalam hadis, ia
bersifat ta’zir, iaitu atas kebijaksanaan pemimpin selama tidak melanggar
batasan-batasan maqasid ammah, seperti menafikan keadilan, boleh mendatangkan
imej buruk kepada Islam dan kemudharatannya lebih besar berbanding kemaslahatan,
juga dalam kerangka ia diperkukuhkan dengan nas-nas al-Quran.
Antara contohnya
adalah seperti hadis bunuh kepada orang murtad, iaitu sabda Nabi Muhammad SAW;
مَنْ بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ
Maksudnya;
“Barangsiapa
yang tukar agamanya, maka hendaklah kamu bunuhnya” (al-bukhari, hadis no :
2794)
Hadis ini tidak boleh ditafsirkan menyendiri, kerana ia
menyanggahi umum al-Quran yang melarang membunuh nyawa manusia. Ekoran itu, ia
perlu digabungkan dengan nas-nas al-Quran. Makanya dengan itu, Dr Ahmad
al-Raisuni menyatakan bahawa maksud dengan bunuh kepada orang yang murtad pada
hadis ini ditujukan kepada ‘Riddah Muharabah’ iaitu orang murtad yang
kemudiannya melakukan dakyah atau menyerang orang Islam, bukan ‘riddah
mujarradah’, iaitu orang yang murtad, tetapi tidak melakukan serangan terhadap
kerajaan. Dengan maksud, dia semata-mata murtad sahaja.
Menyatakan bahawa maksud hadis ini ditujukan hukuman
bunuh kepada orang yang murtad muharabah, kerana hadis ini dibaca dengan
disertakan dengan firman Allah SWT yang menceritakan hukuman bunuh kepada
muharabah, iaitu Allah SWT berfirman;
إِنَّمَا جَزَاءُ الَّذِينَ
يُحَارِبُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَسَادًا أَنْ
يُقَتَّلُوا أَوْ يُصَلَّبُوا أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُمْ مِنْ
خِلَافٍ أَوْ يُنْفَوْا مِنَ الْأَرْضِ ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ فِي الدُّنْيَا
وَلَهُمْ فِي الْآَخِرَةِ عَذَابٌ عَظِيمٌ * إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ قَبْلِ
أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
Maksudnya;
“Sesungguhnya pembalasan terhadap orang-orang yang memerangi Allah dan
Rasul-Nya dan membuat kerusakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau
disalib, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan bertimbal balik, atau
dibuang dari negeri (tempat kediamannya). Yang demikian itu (sebagai) suatu
penghinaan untuk mereka didunia, dan di akhirat mereka beroleh siksaan yang
besar * kecuali orang-orang yang taubat (di antara mereka) sebelum kamu dapat
menguasai (menangkap) mereka; maka ketahuilah bahwasanya Allah Maha Pengampun
lagi Maha Penyayang” (Surah al-Maidah, ayat 33-34) (Lihat lamanweb Dr Ahmad Raisuni)
Pendapat pertama ini tidak selari
dengan pendapat golongan kedua yang tidak mensyaratkan muharabah, untuk
membunuh orang yang murtad. Pada mereka, hukuman bunuh terus boleh dikenakan
kepada orang yang murtad berdasarkan kepada nas hadis riwayat al-Bukhari di
atas.
REJAM
Pada pandangan golongan pertama,
keadaan yang sama juga pada Hukuman rejam. Ini kerana, pada mereka ia dibawah
hukuman ta’zir, bukan hukum hudud. Dengan maksud, terpulang kepada pemerintah
untuk dilaksanakan hukuman rejam kepada penzina. Itupun, selama ia tidak
menafikan maqasid ammah, iaitu tidak mendatangkan imej buruk kepada Islam,
tidak mendatangkan mudharat lebih besar berbanding maslahah dan seumpamanya.
Sabda Nabi SAW;
الْوَلَدُ
لِلْفِرَاشِ وَلِلْعَاهِرِ الْحَجَرُ
Maksudnya;
“Anak
itu (dibinkan) bagi persetubuhan sah, sedangkan bagi penzina adalah batu
(rejam)” (Al-bukhari, hadis no : 6319)
Walaupun hukum rejam ini adalah hukuman
ta’zir, yang merupakan kuasa pemerintah, tetapi hendaklah dalam kerangka ia
tidak boleh mendatangkan penafian terhadap maqasid ammah, seperti boleh
mendatangkan imej yang buruk kepada Islam, mendatangkan mudharat lebih besar
berbanding maslahah dan sebagainya.
Pendapat ini tidak selari dengan golongan
kedua yang menyatakan bahawa hukum rejam dikenakan kepada penzina yang telah
merasai jimak yang sah dengan semata-mata merujuk kepada hadis ini.
Bersambung …. (smile, peace….:D )
PERBAHASAN DUA : HUKUMAN REJAM
PERBAHASAN TIGA : HUKUMAN MURTAD
Tiada ulasan:
Catat Ulasan