Isnin, 21 September 2009

APA KHABAR POLITIK TERENGGANU?


APA KHABAR POLITIK TERENGGANU?
Waimma tak sampai seminggu berada di Terengganu, kerana menyambut aidulfitri di sana, tetapi dengan berjumpa ‘orang politik tertentu’ (yang pastinya, bukan Pimpinan PAS) selepas selesai menunaikan solat hari raya di Jerteh, memperlihatkan kepadaku suasana baru dalam politik di Terengganu yang akan berlaku.
”lagu mana Ganu le ning?” soalku dengan loghat terengganu.
”susoh gok. bunyi khabarnya, ada yang nak masuk PAS” jawabnya ringkas, tetapi menyebabkan aku sedikit tersenyum.
Di masa yang lain, kedengaran berita sayup-sayup, kononnya team DJ (deris Jusoh) sedang berada dalam kemaruk yang teramat sangat. Ini kerana, dikhabarkan bahawa peruntukan DUN tidak diberikan kepada mereka yang menjadi YB, tetapi diberikan melalui penyelaras DUN yang dilantik dari team MB. Tidak diketahui kebenaran cerita itu, tetapi senario Terengganu dilihat seakan-akan begitu.

Mengikut cerita, UMNO Terengganu sudah berpecah kepada tiga puak; Team DJ, Team MB dan Team Kerismudin.

Team DJ dan team MB ’berperang’ di Terengganu. Adapun Team Kerismudin, sudah mula tidak menghiraukan Terengganu, tetapi mengharapkan habuan dari kerajaan Pusat sahaja.

Apabila keadaan ini berlaku, pelbagai strategi yang sedang mereka rancang. Antaranya adalah, dengan cara, team DJ beramai-ramai hendak melompat masuk PKR. Ternyata, strategi itu tidak berhasil kerana ramai juga dari orang PKR yang tidak bersetuju, malah mengikut dakwaan tidak berfakta bahawa Ketua Umum PKR pun tidak memberikan respon positif terhadap mereka, sebaliknya buat acuh tak acuh sahaja.

Antara lain lagi, mereka merangka untuk mengadakan undi tidak percaya terhadap MB dalam sidang DUN, tetapi mendapat tentangan dari UMNO diperingkat Malaysia.

Diberitakan juga, ada sebilangan dari team MB pula sedang menghampirkan diri dengan PAS, kerana mereka menjangkakan PAS akan memegang tampuk pemerintahan Terengganu dalam pilihanraya akan datang. Makanya, mereka beranggapan bahawa sudah tidak ada faedah lagi mereka ’mengampu’ MB.

Berita-berita ini yang aku dengar sekitar keberadaanku di Jerteh. Tidak diketahui benar atau tidak, tetapi 'masakan pokok bergoyang tanpa orang utan bergayut'. itu baru di jerteh, tidak diketahui lagi di tempat yang lain.

Walau apa pun, Aku sedang tunggu dan lihat dengan penuh minat !!.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com





- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 september 2009 * 1:24 petang

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ana dgr2, dari orang UMNO juga ni, Tuanku Sultan sebenarnya nak TGHA/PAS utk pimpin terengganu.