Selasa, 10 November 2009

PERSEPSI CIPTAAN MUSUH, PERSEPSI CIPTAAN KITA


PERSEPSI CIPTAAN MUSUH, PERSEPSI CIPTAAN KITA

Dalam politik berpilihanraya, rakyat merupakan satu-satunya senjata utama dalam memastikan kemenangan sesuatu parti. Tidak menghiraukan persepsi rakyat, menyebabkan rebah dalam sesuatu pilihanraya, tidak kira umum atau kecil.

Justeru, bagi mencapai kemenangan dalam berpolitik, tidak dapat tidak, seseuatu parti yang mahu menang, hendaklah berusaha membina persepsi baik di mata rakyat, disamping mencipta persepsi buruk terhadap musuh. Jika tidak berbuat demikian, lebih baik keluar dari peperangan demokrasi. (masuk tabligh, atau Al-Arqam).

Sesungguhnya persepsi buruk ini wujud dengan sebab dua perkara; sama ada sengaja diwujudkan oleh musuh, atau sememangnya ia wujud ekoran tindakan yang tidak bijak dari pihak kita. Jika sesuatu persepsi buruk itu wujud dengan UMNO menciptanya, itu sememangnya lumrah dari politik berpilihanraya, tetapi jika ia dilakukan oleh pihak PAS sendiri, itu satu kebodohan yang tidak boleh dinafikan lagi.

Pertemuan sulit oleh sebilangan pemimpin-pemimpin PAS tertentu dengan UMNO yang dinafikan diperingkat awal, ternyata terbukti wujud pertemuan selepas dari itu, merupakan satu persepsi buruk yang lahir, bukan kerana ciptaan musuh, tetapi ia lahir ekoran tindakan bodoh dari sebilangan pihak dari PAS.

Memang sudah menjadi kaedah UMNO/BN, mereka akan berusaha merosakkan persepsi rakyat terhadap PAS, PKR dan DAP. Begitujuga sebaliknya. Jika UMNO/BN sahaja berusaha hendak memburukkan persepsi rakyat terhadap PAS, PKR dan DAP (PR), disamping PR tidak melakukan apa-apa, secara logiknya, kekalahan pasti akan menimpa kepada PR di masa akan datang.

PAS dengan cita-citanya hendak membina Negara Islam. Pun begitu, agak terbantut apabila rakyat tidak memahami tentang kandungan negara Islam, lantaran lahir tentangan dari pihak lawan, malahan kawan sendiri. Semua penolakkan ini berpunca, apabila wujud persepsi bahawa negara Islam adalah negara keras, ala taliban dan sebagainya.

Nampaknya, barat sudah berjaya membina persepsi buruk tentang kewujudan negara Islam – yang disinonimkan dengan kekerasan. Semuanya bersebab, mereka merujuk kepada Taliban. Lantaran itu pula, persepsi buruk itu telah menimpa kepada semua gerakan islam di dunia, tidak ketinggalan adalah PAS.

Pun begitu, Kelantan di bawah kepimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz telah berjaya menghakiskan sedikit demi sedikit tentang persepsi buruk ini. Dengan kejayaan memerintah di kelantan, terbukti kerajaan Islam bukanlah seperti kerajaan Taliban di afghanistan, malah terbukti ia sebuah kerajaan yang mampu memberi keamanan, keadilan, bahkan berjaya memberi perlindungan kepada rakyat-rakyat yang miskin.

Kejayaan ini, menyebabkan rakan-rakan dari DAP yang berbangsa cina, tidak beragama Islam mula tertarik dengan pemerintahan di kelantan, waima Menteri Besarnya berjubah dan berserban. Mereka amat mudah dengan Tuan Guru, waima Tuan Guru sering mengungkap jawapan Islam disebalik semua isu yang sedang berkecamuk dalam masyarakat Malaysia.

Persepsi buruk yang semakin hari semakin berjaya dikikis ini, jangan sekali-kali dikhianati. Berbicara tentang isu melayu, bersekongkol dengan parti zalim (UMNO/BN) dan sebagainya, merupakan tindakan yang terlalu bodoh, kerana ia akan menggagalkan usaha membinasakan persepsi buruk terhadap bentuk kerajaan islam yang mahu diperjuangkan oleh PAS.

NEGARA ISLAM

PAS mahu membina negara Islam di Malaysia. Pun begitu, ada parti-parti yang bersama PAS tidak mempunyai idealogi membina negara Islam. Apabila keadaan ini wujud, agak susah hendak PAS mahu meneruskan asas perjuangannya.

Hakikat di Malaysia, PAS tidak mampu menbina negara sendirian. PAS terpaksa berkongsi tenaga dalam menang; mengalahkan UMNO/BN dengan bersama-sama parti yang lain; PAS, PKR dan DAP (PR)

Justeru, apabila jatuh UMNO/BN, tidak dapat tidak PAS perlu menbina kerajaan PR, bukan kerajaan PAS. Bermakna, sebarang keputusan dalam kerajaan, PAS tidak boleh lakukannya secara bersendirian. Begitujuga, parti-parti yang lain. Dengan kata lain, pihak DAP tidak boleh menuntut PAS mengugurkan asas perjuangan negara Islam, juga PAS tidak boleh menuntut DAP mengugurkan asas perjuangan negara sosialis. Begitujuga, terhadap PKR.

Keperbedaan asas perjuangan masing-masing ini, perlu diurus dengan baik. Keperbedaan ini, pasti akan diambil ruang oleh musuh untuk melahirkan persepsi buruk terhadap PAS, juga terhadap PKR dan DAP. Ekoran itu, musuh akan menyebut tentang PAS mahu memperjuangkan negara Islam, tetapi terpaksa akur dengan kehendak DAP dan PKR yang tidak sealiran idealogi dengan PAS.

Tujuan musuh menyebut sedemikian, tidak lain dan tidak bukan, adalah mewujudkan persepsi buruk terhadap PAS. Apabila ini berlaku, jangan sekali-kali tunduk dengan tuduhan musuh, sebaliknya uruskan persepsi yang mahu diwujudkan oleh musuh itu dengan penuh bijaksana.

NEGARA ISLAM

Negara islam sudah diburukkan gambarannya. Apabila rakyat mendengar negara Islam, persepsi yang hadir dalam pemikiran dan hati mereka, bukanlah sesuatu yang baik, sebaliknya gambaran buruk sahaja kelihatan. Semua ini berlaku, kerana kerja buat UMNO/BN-laknatullah alaih.

Apabila persepsi buruk ini terlahir, tidak menjadi kesalahan jika kita mencipta nama selain negara Islam, tetapi kandungan penubuhan negara tersebut, betul-betul adalah kandungan negara islam.

Cadangan penubuhan negara berkebajikan, merupakan cadangan yang amat bijak dalam berinteraksi dalam politik berpilihanraya yang penuh dengan kepersepsian. Jika dihayati balik, dengan nama kerajaan berkebajikan, ia tidak pernah tersasar langsung dengan maksud negara islam yang mahu diperjuangkan oleh PAS.

Cuma yang dipertikaikan adalah nama.

Mengapa dipeningkan kepala tentang nama? Walhal, kaedah Islam menyebut, “hukum berlegar pada benda yang diberi nama, bukan pada nama”. Bermakna, sesuatu hukum itu, tidak boleh dilihat pada nama, tetapi hendaklah dilihat kepada perkara yang diberi nama.

Lebih-lebih lagi, pengistilahan nama “negara islam”, bukanlah satu nama yang disebut menerusi nas hadis, mahupun Al-Quran, tetapi ia di popularkan oleh Rashid Redha.

NAMA DAN BENDA DIBERI NAMA

Tidak perlu debatkan tentang nama, tetapi yang paling penting didebatkan adalah, benda yang diberi nama.

Jika dahulu, bising seketika tentang isu ‘Nikah mis-yar’. Ramai yang menolak, malahan mengatakan haram disebabkan merujuk kepada nama ‘nikah mis-yar’ yang diterjemah sebagai ‘kahwin jalanan’.

Tetapi, apabila dilihat maksud disebalik nama ‘nikah mis-yar’ tersebut, pasti kita tidak akan mudah melatah, ataupun tidak mudah untuk menyatakan hukumnya adalah haram. Ini kerana, maksud nikah mis-yar adalah, ‘perkahwinan yang pengantin perempuan membenarkan suaminya tidak memberinya nafkah’.

Perkahwinan dengan perempuan, lalu perempuan tersebut membenarkan dirinya tidak diberi nafkah, bukanlah sesuatu yang haram, malahan ia dibenarkan dalam islam, waima kurang digalakan.

Ini kerana, isteri Nabi SAW sendiri yang bernama Saodah binti Zam’ah membenarkan kepada baginda SAW tidak bermalam dirumahnya di waktu malam giliran. Bahkan, menghadiahkan kepada nabi SAW malam giliran di rumahnya itu, kepada siti Aisyah R.Ha. hadiah tersebut diberikan kepada nabi SAW adalah bersebab, Saodah sudah terlalu tua; banyak perkara yang tidak dapat dikhidmatkan kepada Nabi SAW.

Dilihat dari kisah Nabi SAW dan Saodah ini, kita dapat lihat bagaimana Saodah merelakan dirinya tidak diberi nafkah bermalam, lalu dihadiah kepada siti Aisyah. Ini menjadi dalil, bahawa kahwin mis-yar tidak haram, malahan diharuskan dalam islam, waima nama ‘nikah mis-yar’ itu diterjemah sebagai ‘kahwin jalanan’, kelihatan seperti tidak manis.

Begitujuga, Saidina Omar bin Al-Khattab menukar nama dari kalimah pembayaran Jizyah kepada membayar zakat terhadap kelompok bukan islam di Madinah dari kalangan Bani Tughlub (ada baca : Bani Taghlab). Pada hakikatnya, orang bukan Islam tidak sah membayar zakat, sebaliknya mereka dikenakan pembayaran jizyah.

Pun begitu, kerana bimbang dilihat ada perbedaan antara mereka dengan umat Islam yang lain, dan seterusnya mereka menjadi seperti terasing dan tidak mustahil, pada bila-bila masa sahaja, mereka boleh memberontak menyerang kerajaan islam, maka Omar bin Al-Khattab pun sanggup menukar kalimah “jizyah” kepada “zakat” untuk puak Bani Taghlab di madinah.

Keadaan yang sama juga dalam isu negara Islam yang mahu ditubuhkan oleh PAS di Malaysia. Negara Islam, namanya sudah diburukkan oleh musuh-mush Islam – terutama UMNO – menyebabkan nama tersebut sudah melahirkan persepsi yang buruk di mata-mata non Muslim. Apabila keadaan ini berlaku, tidak ada salahnya, jika PAS mengunakan nama yang lain, seperti negara berkebajikan dan sebagainya, tetapi kandungannya, tidak pernah tersasar dari maksud negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

Sekian

Wallahu ‘Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
11 november 2009 * 3:35 petang

4 ulasan:

Dr. Muhamad Faisal Ashaari berkata...

Sheikh, udah udahla tulis tentang ini.
Cuba anta tulis pulak tentang 1 Malaysia sama dengan 1 Israel.

http://en.wikipedia.org/wiki/One_Israel

Tanpa Nama berkata...

assalamualaikum..... shaikah , anta rajin gam menulisni.. tp dalam rajin2 menulistu jangan.... banyak yang terpesong sudah lea.... persepsi orang tu satu...jangan kita yang menjadi punca persepsi buruk kepada jamaah ..wassalam.

salam berkata...

Saya sangat setuju dengan tulisan ini khususnya mengenai nama. Kebanyakan orang terlalu menghiraukan nama dan label sedangkan intipati, prinsip dan perlaksanaan adalah yang paling penting. Kita menetang umno bukan kerana nama dan batang tubuh mereka tetapi ideologi dan fahaman sesat serta tindak tanduk zalim mereka. Kita pula tidak sekali-kali akan bersatu dengan umno hanya kerana mereka itu islam melainkan mereka berpegang dan melaksanakan prinsip-prinsipnya. Bagi saya apa saja nama dan label yang diberi oleh manusia hanya dua saja yang wujud; benar atau salah.

ShyTone berkata...

ermmmm.... mengapa ya.. kalu mana2 org pas yang nak gabung ngan umno, boleh ler tubuh parti baru (UMPAS).. hahaha..