Isnin, 25 Januari 2010

ADUKATARUNA : FENOMENA BLOGGER

Ini bukan Pemuda UMNO


ADUKATARUNA : FENOMENA BLOGGER

Adukataruna, satu nama blogger yang amat dikenali ramai. Bahasanya bergaya rock, mampu menarik anak-anak muda menjadi pengikut. Otak “matematik” berwajah filosofi bentuk baru, menjadi daya penarik untuk difikirkan disebalik maksud yang diungkap.

Hujjahnya menarik, menyebabkan pembaca yang membaca dengan minda terbuka akan berfikir. Orang yang otak tertutup sahaja, akan marah dengan tulisan adukataruna. Marah, kerana tidak memahami filosofi disebalik ungkapannya, waima berwajah kasar.

Membaca tulisannya, tidak cukup sekadar berfikir ‘selapis’, tetapi perlu dibaca dengan maksud yang mendalam. Orang yang “berotak Majaz dan Isti’arah” akan memahami maksud disebalik sesuatu tulisannya.

Padaku, Adukataruna adalah satu fenomena anak muda kini. Aku tak fikir, dari kalangan pemuda mana-mana parti – Sama ada PAS, PKR, DAP, MCA, MIC dan sebagainya - yang boleh cipta fenomena seperti adukataruna. Buktinya, UMNO lebih takut kepada seorang blogger bernama Adukataruna berbanding pemuda-pemuda parti politik yang ada di Malaysia.

Sekian

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), sg Buloh
26 Januari 2010 * 4:22 pagi



18 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

فرمان الله تعالي : (ولا تطع من أغفلنا قلبه عن ذكرنا واتبع هواه وكان أمره فرطا)

(وأمرهم شورى بينهم)

Tanpa Nama berkata...

1.Aduka taruna"otak matematik"!!!!
hang tak payah jatuhkan maruah puak sains dan matematik dengan "kebodohan" aduka taruna!!Dari penulisan hang dah tau!hang dari golongan amat lemah matematik malah tak lulus matematik!!!!Puak macam hang ni sekadaq pandai cakap bedegaq-degaq!!Praktikalnya kosong!!!!!
2.Dan rasanya,inilah puak yang memalukan dan merendahkan imej islam!Ramai dari anggota puak ini berada diinstitusi agama!sebabtula sebahagian anak muda islam sekarang hancur!!!Puak seperti hangni ,hanya pandai salahkan orang!pandai guna berbagai dalih dan ayat-ayat Al-Quran!!Suruh bertindak suruh ambiq tindakan!berbagai alasan diberikan!!!
3.Dah jadi adat dimalaysia!!Puak lemah matematikni!!!ambik jurusan agama!!Lahirlah puak yang macam hangni!!!!

jiwamelayu berkata...

Sangat tepat, saya setuju dengan ustaz wan ji.

Tanpa Nama berkata...

maka semakin nyata terpesongnya wan ji dari jalan yang lurus..

Tanpa Nama berkata...

umno takut? lu lawak la bro...
itu la yg terbaik utk umno hancurkn pas...

joe penang berkata...

Nama je ahli PAS. Bila tak setuju ngan ahli lain siap jadi barua UMNO. Seteruk2 AT tu ada gak(banyak) benda yg dia setuju ngan kita. Sebaik2 UMNO pada kita? Sampai ada pimpinan yg bermimpi tidur sekelambu ngan depa.

Jangan kamu cenderung kepada kezaliman. Adil siarkan gambar AT(kalu betul)? Kalu bukan tanggunglah dosanya. Biarkanlah polis siasat. Gamak nak tolong polis pi la bawak gambar tu ke balai. Jangan siar dalam blog.

Mungkin Allah tak bagi kemenangan memerintah Malaysia kerana ramai ahli PAS berfikir camni?

gonggong019 berkata...

wan ji!! hina isteri Nabi Saw, dan ulama tu kira filosifi ke....kepala hotak kau!!!

Tanpa Nama berkata...

Betul tu...hanya yg berotak sempit dan tidak suka berfikir saja yg tak faham tulisan Aduka Taruna ni

zebra berkata...

salam tuan,saya antara pembaca yg kerap mengunjugi blog beliau,saya amat bersetuju dgn pandangan tuan,mungkin kah AT dah tersalah langkah?

Tanpa Nama berkata...

ish! cam mana seorg ustaz boleh kata Aduka Teruna blogger yg cukup menarik dan org yg marah tulisan adukateruna itu seorg yg tertutup otak

adakah tulisan ini terbuka minda?
Dalam tulisan beliau bertajuk ”Wahabi Perlis”, beliau menulis;

“Pada gua, mazhab2 ni semua bangang nak mampos. Aku mazhab Shafie, ekau mazhab Hambali, dio mazhab Hadari. Kalau mak gua Shafie, gua kena Shafie. Kalau geografi gua Shafie, gua kena Shafie gak (Elin sorang jer Shafie Apdal). Kan ke ketetapan yang baling bongok dalam dunia.”

dan;

“Samo gak isu perang Muawwiyah-Aishah dgn Ali. Pada gua Aishah dan Muawwiyah manusia stupid dalam tajuk itu. Lu nak hukum gua kapir pun gua no hal punya. Memang 2-2 salah, tapi paling berat kat mangkuk 2 ekor tuh. Apa ingat Aishah isteri Nabi dia maksum. “

Dalam tulisan bertajuk “Sembang Mazhab” dia menulis;

“Takda maknanya, mak gua Shafie, gua kena Shafie sampai mampos. Sambung ke anak cucu. Ada bahan mentah yang suruh lu terikat dengan keturunan dan terikat dengan tafsiran 3rd party? Pada gua, ada banyak tafsiran Shafie yang mengarot, sebagaimana banyak lagi tafsiran mengarot dari mazhab lain. Kerana apa? Kerana kuasa mentafsir bahan mentah, Allah tak beri kepada hanya 4 ekor mazhab ni secara mutlak. Refresh beb… refresh sket.”

dan;

“Muawiyah + Aishah plak.

Lagi 2 ekor mangkuk. 2 ekor mangkuk bukan pada ahli syurganya atau pertalian darah Nabi, tapi kepada tajuk. Isteri Nabi Nuh jatuh hukum bangang, tetap jatuh hukum bangang. Anak Nabi Nuh jatuh hukum bangsat, tetap jatuh hukum bangsat. Anak Nabi Adam jatuh hukum sohai, tetap tiada kompromi. Sohai sebab bunuh saudara sendiri.

Anak Nabi Muhammad SAW kalau mencuri, potong tangan dia. Seandainya dia bertaubat selepas itu, atau redha Allah lebih tinggi dari perbuatannya mencuri, dia tetap Allah masukkan dalam syurga.

Aishah penyebab kematian ratus ribu nyawa dan darah muslim, dia tetap jatuh hukum bangang nak mampos. Dalam tajuk itu.

“Jumhur ulama menetapkan keduanya tidak salah. Tapi Ali menghampiri kebenaran.”

What the f**k? Berapa ramai mampos sebab kerja bodoh dikatakan tiada yang salah? Hanya kerana status elite Aishah? Hanya kerana dia kerabat diraja atau hanya kerana dia keturunan Syed? Islam itu Allah punya atau ulama punya? Niamakahai.”

Tanpa Nama berkata...

kenapa tak baca ke apa yg dia tulis? ke sbb kawan so kira semua tu baik ah? ke cam mana?

Tanpa Nama berkata...

Pertamakali aku masok blog ni, ingat orang alim betul , ruper2 nya ustaz yg belom start, atau lebih senang ustad bodo la..
Ustad kejadah nya ko nie..patot la PAS semakin dijauhi oleh orang2 malayu dan mula nak meraih undi otang kapir jer..sokong bawa rebah la ko nie!
Malu aku jadi ahli PAS kalo macam ni la punya perangai orang2 yg ditarbiah PAS.
Apa kejjadah nya orng UMNO nk takot ngn AT tu???Otak matematik???
memang sah la ko ni bodo!

Tanpa Nama berkata...

kah kah kah...

woi bakistani.

ramainya pemuda UMNO dok hentam ko.

dorang marah sebab koo bubuh gambar beruk pegang bendera tu. pastu ko tulis kat bawah gambar tu ini bukan pemuda umno. Psyko psyko

kah kah kah.

9Zero berkata...

salam alaykum wr wb

di sini ada komen dr arbain pula...

http://siyasahsyariyah.blogspot.com/2010/01/aduka-taruna-dan-xenan-patut-sertai-pas.html

meraikan kepelbagaian pemikiran.

Tanpa Nama berkata...

wa tayu la dia byk blasah geng UG & sealiran dgn lu...
lu bagi komen skit tentang parpu kari... mungkinkah dia otak matematik gak?... niamakahai.. hehehe pinjam kata AT.. alo ostadz klu blogger umno yg kena agaknya apa komen blogger PR?

ngacou-ngacou

Tanpa Nama berkata...

dah meroyan puak2 ameno tengok beruk...ke depa ni beruk2 yg sama hahaha...

Sing ka kong? berkata...

Apaaa punya Ustaz.. Mangkaq punya adaaa...

Pasai cherdiklaa.. hangpa terlepas Perak disaat dok gelak sakan kat orang sangat...Bodooo....

wan mohd ghani berkata...

Salam..
wahai wan ji sebelum kamu memuji aduka taruna lebih jauh saya pohon tolong baca betul2 posting ni..

http://adukataruna.blogspot.com/2009/09/wahabi-perlis.html

aduka ni telah hina isteri Nabi Muhammad s.a.w dan juga sahabat..
dia juga hina imam syafie..anta rasa guano?

atas semangat apa anta memuji dia wan ji?

semangat Islam atau apa?

minta maaf la ambo bukan nak ngaja..cuma takut anta tersilap puji makhluk yang celupar..Islam itu indah dan celupar mulut terhadap ulama dan isteri nabi bukan sesuatu yang patut dipuji..semoga Allah memberi petunjuk kepada kita semua..