Selasa, 26 Januari 2010

BEBASKAN MALAYSIA DARI NEO-AHBASH

BEBASKAN MALAYSIA DARI NEO-AHBASH

Golongan takfiriyah (mengkafirkan orang) dalam perkara yang tidak jelas sememangnya wujud. Di Lubnan, wujud satu golongan yang disebut sebagai Ahbash. Pemikiran asyairah dan bermazhab Syafie, tidak menjadi sebarang masalah. Tetapi, apabila mereka mengkafirkan orang yang tidak sealiran dengan mereka, ia merupakan satu tindakan yang tidak sewajarnya berlaku.

Di Malaysia, pemikiran sealiran ini semakin wujud. Golongan ini, mengulas agama bukan dengan ilmu, sebaliknya dengan sentiment kemelayuan.

“bimbang melayu hilang di Malaysia” itulah ayat yang sering kedengaran.

”peduli hapa dengan melayu nak hilang. Yang penting, Islam berjaya disebar-luaskan kepada semua bangsa di malaysia” bisik benak hatiku.

”Aku lebih rela melihat bangsa india dan cina memimpin Islam, jika mereka mampu, berbanding melihat melayu yang sudah terbukti gagal memimpin Islam di malaysia” sambung bisikan hatiku lagi.

Justeru, apabila wujud golongan yang menyatakan bahawa Islam perlu disebar-luaskan kepada bangsa selain melayu, mereka akan memberi lebel-lebel berwajah islamic kepada golongan tersebut.

”anta ni kafir, munafiq, Tak Wala’, tak Siqah” adalah perkataan biasa didengari dari mereka yang tidak sebulu.

Islam mereka, Islam lebel, bukan Islam ajaran nabi. Nabi SAW menyeru manusia dengan pelbagai gaya dan cara. Yang pastinya, semuanya berasaskan kepada ilmu dan hujjah. Adapun golongan ini, mereka berhujjah atas sentimen.

Mujur mereka ini tidak menjadi pemerintah yang menguasai Kerajaan yang mempunyai polis, tentera dan penjara. jika tidak, sudah pasti mereka lebih zalim dari kerajaan Amerika yang menangkap musuh-musuh politik, lalu disumbat dalam penjara goantonamo.

BUDAYA ILMU

« Ana masa belajar di UK dulu, ana dapat lihat banyak masjid-masjid yang asalnya adalah gereja.. » salah seorang kawan bekas pelajar di UK memberi komentar dikala isu melibatkan agama di Malaysia sedang dibicarakan.

« isy.. macam mana boleh jadi macam tu ? » soalku kepelikkan.

« syaikh… sejak isu 11 september, Bush pergi tuduh Islam ganas, menyebabkan ramai orang barat dah kaji Islam. Mereka berhujjah dengan ulama-ulama Islam di sana… bila ulama sana bagi hujjah yang baik, mereka terpegun dan ramai-ramai memeluk islam » jawabnya ringkas tetapi menarik.

“kami di Serawak pula, semenjak merdeka lagi, Kristian di sana guna kalimah Allah. Mengikut kiraan, yang ramai masuk Islam lebih ramai berbanding yang murtad. Kalau ada yang murtad, bukan kerana kalimah Allah, tapi kerana pendakwah tidak follow up” sampuk seorang kawan yang berasal dari serawak ketika berbual tentang isu kalimah Allah yang sedang diperhangatkan kini.

Menarik apabila mendengar dari mereka yang pernah duduk di barat bercerita tentang perkembangan Islam di sana. Kita yang tidak pernah sampai di bumi barat, tidak dapat merasakan perkembangan itu. Lebih-lebih lagi, kita ini hidup di bumi arab yang mundur dari banyak sudut. Jika mereka hebat segi keilmuan, tetapi ilmu mereka hanya berlegar di dalam kitab, tidak seperti barat yang dilihat mempunyai keilmuan Islam, tetapi banyak pengamalan Islam berlaku di barat.

“aku melihat Islam tanpa penganut, ketika aku sampai ke barat” kata Said Nursi, seorang pemikir islam yang tersohor.

Pemikiranku juga terimbau dengan ayat;

“kemungkinan Islam akan naik di barat, dan akan jatuh di timur” ujar Tuan Guru Haji Abdullah Pondok Lubuk Tapah ketika membahaskan hadis tanda kiamat adalah apabila matahari naik di barat, jatuh di timur.

“macam mana yee.. perkembangan sebegitu menarik boleh berlaku” soalku kepada kawan yang pernah belajar di UK, kerana ingin mengetahui lebih mendalam.

“syaikh... di sana mereka mengamalkan berdebatan islam secara ilmu. Ulama di sana, bukan macam ulama Melayu di malaysia ni. Asyik-asyik lebel. Kafir sana, kafir sini.. last-last sekali, bukan orang kafir yang nak masuk Islam... orang islam sendiri meluat dengan islam.. salah ulama tu juga” jawab kawan yang pernah menuntut di UK.

Mendengar celoteh-celoteh sebegini, menyebabkan aku terfikir tentang cara yang terbaik untuk mengembangkan Islam. Sudah pasti, pemikiran Ahbash ini tidak relevan. Ini kerana, pemikiran sebegini bukan boleh mendekatkan manusia dengan Islam, sebaliknya memberi kerugian dengan menjauhkan manusia dengan islam.

Demi kemajuan dan peningkatan umat Islam, Nyah pemikiran neo-ahbash dari Malaysia.

sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
27 Januari 2010 * 3:43 petang









4 ulasan:

Unknown berkata...

Belajar tinggi but too bad your level of learning hanya sampai tahap learning, comprehension, application and a little bit of analysis tetapi tidak mencapai tahap systhesis atau evaluation.

Mengikut kaedah asal hujjah membenarkan bkn Islam menggunakan katanama Allah berdasarkan cerita2 Allah mengenai mereka menggelar uzair dan Jesus dan macamana mereka mengaku Allah yg menciptakan segala Alam ini...tidakkah Tuhan juga dok bercerita psl pelbagai bangsa dan suku kaum ciptaanNya would also meant Allah pun membenarkan dan mengakui wujudnya kepentingan bangsa2 ini? (I am not still agreeing with you argument on Allah)

Kenapa Allah menjadikan pelbagai rupa kulit & rupa bahasa? If bangsa tak penting, wouldn't Him created us as just satu bangsa sahaja? Ask yourself kenapa Quran dan Muhammad itu diturunkan dari Tanah Arab? Dari tribe Arab termulia lagi Allah line up keturunan Nabi kita. Kenapa Haramain tu di Tanah Arab? Apa istimewanya bangsa Arab ini smpi dipilih begitu rupa oleh Allah? Apa kekuatan mereka?

Tgk dimana Islam ditindas...bangsa mana yg sampai dulu utk membantu Islam tempatan? Di Chechnya, Kosovo, Bosnia, Afghanistan, even Filipina. Tidakkah ada hadis nabi yg bermaksud...if arab are humbled, Islam pun humbled juga? Belajar lah smpi ke negeri Cina...belajarlah bahasa asing supaya tidak mudah ditipu? Apakah intisari dari hadis2 tersebut? Nabi malu ke dia bangsa Arab?

Dan tgk pulak kenapa Allah Taala letakkan org Palestin (Gaza)dan org Lubnan menerima tekanan dari Yahudi Israel dgn hebatnya. Tidak Jordan. Atau Mesir. Tidakkah setiap bangsa, puak dan negara tu Allah Taala letakkan keistimewaan tertentu. Apa istimewa org Melayu Malaysia smpi Pak Arab senyum simpul menyambut kita di Tanah Arab? Kasihnya mereka pd kita smpi nak membina infrastruktur IT pun...biarpun menggunakan perunding dari jerman...tetap mereka bertanya soalan mutakhir...Malaysia buat macamana?

Tgk sejarah pengembara islam dulu...bagaimana mereka menceritakan ttg keperibadian serta ciri2 terbaik org2 setempat yg dtg dari kepelbagaian budaya dan rupa?

Islam itu kan about adab dan sopan. Elok akhlak elok Islam dia. Membawa diri sebaik mungkin didunia ini supaya semua selamat. "The system" from byk sistem2 ciptaan manusia. Mendidik manusia berkenaan menjaga hubungan kita dgn Allah dan juga hubungan kita sesama manusia. Siapa dia sesama manusia tu? Dari sesama keluarga kepada sekampung sedaerah senegeri sebangsa sepuak, antara bangsa dan puak dan antara negara.

Cuma Allah ajar kita jgn ketaksuban dan kebencian kita menjadikan kita over board terhadap org lain. Ini yg jadi pakai jubah nak jadi org Arab tapi taknak pulak naik unta mcm betul2 org Arab. Tapi itu tidak mengatakan bahwa bangsa itu tidak penting sama sekali.

You tak suka being Malay I am OK...tapi nak mengatakan Islam tak mementingkan langsung perasaan kasih pada bangsa sendiri...itu bohong. Buat la apa hang nak buat..tukar nama biar lebih kearaban ke...tukar cara pemakaian ke...tukar cara percakapan ke atau nak tukar cara pemakanan. Go on. Kita tgk berapa hari u boleh survive tanpa nasik (dan budu).

CgLyn berkata...

Bagusnya kupasan ustaz. Boleh tak ambe nak copy and paste posting ini masuk kat blog ambe?

HaHs berkata...

Hang ni peliklah Musalman!

Pakai hujah kartun ke?

Hebat hang punya knowledge? Educated konon, kepala korak mu.

Apa yg hang kupas tu menunjukkan kebaikan kepelbagaian kaum. Hang hujah nak kenakan orang tapi kena kat hang balik. Bukan kaum tu yg hebat tetapi sekiranya mereka berilmu, menunjukkan mereka hebat. Ibarat kata Tok Guru Nik
Aziz, Allah jadikan kita berbangsa2 agar kita saling mengenali (ta'aruf). Allah tak jadikan kita semua sama terdapat hikmahnya.

Masalahnya, rasul diturunkan utk membendung dan membuang sifat perkauman melampau dan bersatu atas ukhwah islamiyyah. Tiada yg lebih tinggi nilainya di sisi allah, samada dia melayu ke cina ke india ke yahudi ke nasrani, satu senpun tiada nilainya di akhirat kelak melainkan taqwa dan amal soleh. Hentikan berjuang atas dasar perkauman, berjuang dan bawalah islam itu secara syumul (menyeluruh).

Lagi kata Tok Guru, kita tidak boleh memilih utk jadi melayu ke cina ke arab ke mahupun yahudi tapi kita boleh memilih utk beriman kepada allah dan rasulnya. Walau sebaik mana pun melayu dan sehodoh manapun yahudi, mereka adalah hamba allah dan darah kita tetap sama.

Pandangan aku, Bila ustaz menunjukkan meluat dia pada org yg memperjuangkan assobiyah / perkauman disebalik kononnya memperjuangkan islam, menunjukkan dia pun tak nak jadi perkauman. Dia pun tak nak jadi pak arab dgn berpakaian seperti pak arab melainkan berpakaian mengikut sunnah nabi je.

Apa hebatnya jadi Pak Arab, orang putih atau melayu kalo ilmunya tiada, penuh hasad dengki dan khianat pada kaum mereka sendiri? Kan lebih baik jadi mana2 kaum lain kalau diizinkan allah lahir sebagai, dimana kita adil, berilmu, beriman dan beramal serta menjadi contoh dan ikutan orang ramai.
Itupun susah nak faham ke?

Musalman! Aku ingat hang ni mungkin bkn muslim le sbb cara hang kupas ayat di atas menggunakan fikiran dan term2 yg diguna bkn muslim. Kalo nak tulis melayu, tulis je! Kalo dah biasa tulis inggeris, tulis jelah. Tak payah flip flop dan berlakon.

ibn harun berkata...

ulasan yang baik oleh ust wan ji . salam ukhuwwah