ISU KALIMAH ALLAH : KENAPA DISALAHKAN IBNU TAIMIYYAH (2)
KEDUA : ibnu Taimiyyah menghormati Asyairah
Ibnu Taimiyyah adalah seorang ulama yang amat terpengaruh dengan cara dakwah yang dilakukan oleh golongan Hanabilah yang menetang Muktazilah pada zamannya.
Ibnu Taimiyyah mendapat jolokan sebagai yang disebut sebagai Salafiyyah. Apa yang pasti, golongan yang mendakwa sebagai salafiyyah pada asalnya adalah dari kelompok yang mendakwa sebagai pengikut Imam Ahmad bin Hanbal, atau dikenali sebagai “hanabilah”.
Mereka adalah penerus kepada perjuangan Imam Ahmad bin Hanbal yang sedang menghadapi kesesatan golongan muktazilah yang telah menyebarkan kesesatannya kepada masyarakat umum.
Dari itu, golongan hanabilah mula membicarakan perkara-perkara yang berkaitan dengan tauhid yang turut menyentuh mengenai “ayat mutasyabihat”. Hasil dari perbincangan tersebut, maka lahirlah pegangan yang disandarkan kepada Imam Ahmad bin Hanbal sebagai mewakili perbincangan beliau. Pun begitu, wujud juga pertikaian sesama hanabilah sendiri dalam kontek penyandarannya kepada Imam Ahmad bin Hanbal.[1]
Kemudian dari itu, lahirnya Imam Abu Al-Hasan Al-Ashari dan pengikutnya yang digelar sebagai “Asyaa’iarah” selepas zaman Imam Ahmad bin Hanbal. Pendekatan Imam Abu Hasan Al-Asyari adalah pendekatan yang disebut “mutakallimin” untuk mempertahankan aqidah ahl al-sunnah wa al-jamaah dalam menghadapi muktazilah. Namun, konsep dan pandangan asyaariyyah itu tidak dapat diterima oleh mereka yang berpegang dengan pendekatan generasi awalan dari kalangan yang mendakwa pengikut Imam Ahmad bin Hanbal[2].
Para ashaairah mengisytiharkan bahawa mereka mempertahankan akidah islam dengan perantaraan ilmu kalam atau pendekatan logic akal dan menganggap sebagai kesinambungan daripada generasi salaf. Lantas mereka menggelarkan diri mereka sebagai khalaf sebagai perbezaan terhadap mereka yang sebelumnya. Berikutan itu, gelaran salafi mula digunakan sebagai lawan kepada gelaran khalaf.[3]
Pertelingkahan yang sengit di antara salafiyyah hanabilah dan ashaairah tercetus disebabkan kemunculan pendirian salaf semasa teguhnya kedudukan ashaairah dalam mendominasi bentuk pegangan tauhid umat Islam sejak sekian lama. Kemunculan ketika itu seolah-olah mencabar pengaruh ashairah sehingga masing-masing mendakwa sebagai mewakili pegangan sebenar generasi salaf.[4]
SIAPAKAH MUSUH SALAFI DAN KHALAF YANG SEBENAR?
Dari sejarah yang dinukilkan ini, difahami bahawa, kelahiran aliran salafi dan khalaf bukanlah satu sebab yang menyebabkan boleh dilebelkan khalaf itu sesat atau salaf itu betul, begituga sebaliknya.
Tetapi kelahiran kedua-dua aliran ini mempunyai satu matlamat, iaitu untuk menghadapi golongan muktazilah yang sedang berusaha kuat untuk menyesatkan umat Islam di zaman tersebut.
Golongan salafiyyah mendakwa bahawa mereka mempunyai manhaj tersendiri dalam menghadapi muktazilah, begitujuga berlaku kepada golongan ashaairah.
Ini di umpamakan seperti seseorang yang berada di Kuala Lumpur; yang hendak ke kota bharu, samada hendak melalui jalan Gua Musang atau menggunakan laluan Jalan Kuala terengganu. Kedua-dua laluan tersebut sampai ke Kota Bharu, tetapi berbezanya hanya pada sudut lambat atau cepat sahaja.
Maka begitulah halnya terhadap mereka yang bergelar dengan salafiyyah dan asyairah.
IBNU TAIMIYYAH SURUH RUJUK ASYAIRAH
Salafiyah atau Asyairah sebenarnya dua aliran yang hakikatnya mempunyai matlamat yang sama. Ekoran itu, jika kita membaca dalam kitab karangan Ibnu Tamiyyah sendiri, kita akan berjumpa bahawa imam Ibnu Taimiyyah sendiri pernah menuntut agar merujuk kepada golongan Asyairah dalam memahami manhaj ahli salaf dalam mempertahankan Islam.
Dalam Kitab Majmuk Fatawa, Ibnu Taimiyyah ada menyebut;
فَإِنَّا لَمَّا أَرَدْنَا أَنْ نُبَيِّنَ مَذْهَبَ السَّلَفِ ذَكَرْنَا طَرِيقَيْنِ : أَحَدُهُمَا : أَنَّا ذَكَرْنَا مَا تَيَسَّرَ مِنْ ذِكْرِ أَلْفَاظِهِمْ وَمَنْ رَوَى ذَلِكَ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ بِالْأَسَانِيدِ الْمُعْتَبَرَةِ . وَالثَّانِي : أَنَّا ذَكَرْنَا مَنْ نَقَلَ مَذْهَبَ السَّلَفِ مِنْ جَمِيعِ طَوَائِفِ الْمُسْلِمِينَ مِنْ طَوَائِفِ الْفُقَهَاءِ الْأَرْبَعَةِ وَمِنْ أَهْلِ الْحَدِيثِ وَالتَّصَوُّفِ وَأَهْلِ الْكَلَامِ كَالْأَشْعَرِيِّ وَغَيْرِهِ
Maksudnya;
”Jika kami ingin menyatakan tentang mazhab Salaf, kami akan menyatakan dengan dua jalan, (1) kami menyebutnya dengan lafaz yang senang dan menyebut itu daripada Ahli ilmu dengan sanad-sanad yang muktabar, (2) kami menyebut mereka yang menukilkan mazhab salaf daripada semua kumpulan-kumpulan Islam, daripada kumpulan-kumpulan Fuqaha’ yang empat, daripada Ahli hadis, Tasawuf dan Ahli kalam, seperti ASYAIRAH dan sebagainya[5]”
Dari ini, nyata kepada kita bahawa Imam Ibnu Tamiyyah tidak pernah menafikan factor perjuangan Asyairah, bahkan beliau sendiri meminta kepada mereka yang ingin memahami mazhabnya bahawa merujuk kepada Asyairah juga.
Bersambung..
KETIGA ; benarkah Ibnu Tamiyyah mujassimah?
Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com
KEDUA : ibnu Taimiyyah menghormati Asyairah
Ibnu Taimiyyah adalah seorang ulama yang amat terpengaruh dengan cara dakwah yang dilakukan oleh golongan Hanabilah yang menetang Muktazilah pada zamannya.
Ibnu Taimiyyah mendapat jolokan sebagai yang disebut sebagai Salafiyyah. Apa yang pasti, golongan yang mendakwa sebagai salafiyyah pada asalnya adalah dari kelompok yang mendakwa sebagai pengikut Imam Ahmad bin Hanbal, atau dikenali sebagai “hanabilah”.
Mereka adalah penerus kepada perjuangan Imam Ahmad bin Hanbal yang sedang menghadapi kesesatan golongan muktazilah yang telah menyebarkan kesesatannya kepada masyarakat umum.
Dari itu, golongan hanabilah mula membicarakan perkara-perkara yang berkaitan dengan tauhid yang turut menyentuh mengenai “ayat mutasyabihat”. Hasil dari perbincangan tersebut, maka lahirlah pegangan yang disandarkan kepada Imam Ahmad bin Hanbal sebagai mewakili perbincangan beliau. Pun begitu, wujud juga pertikaian sesama hanabilah sendiri dalam kontek penyandarannya kepada Imam Ahmad bin Hanbal.[1]
Kemudian dari itu, lahirnya Imam Abu Al-Hasan Al-Ashari dan pengikutnya yang digelar sebagai “Asyaa’iarah” selepas zaman Imam Ahmad bin Hanbal. Pendekatan Imam Abu Hasan Al-Asyari adalah pendekatan yang disebut “mutakallimin” untuk mempertahankan aqidah ahl al-sunnah wa al-jamaah dalam menghadapi muktazilah. Namun, konsep dan pandangan asyaariyyah itu tidak dapat diterima oleh mereka yang berpegang dengan pendekatan generasi awalan dari kalangan yang mendakwa pengikut Imam Ahmad bin Hanbal[2].
Para ashaairah mengisytiharkan bahawa mereka mempertahankan akidah islam dengan perantaraan ilmu kalam atau pendekatan logic akal dan menganggap sebagai kesinambungan daripada generasi salaf. Lantas mereka menggelarkan diri mereka sebagai khalaf sebagai perbezaan terhadap mereka yang sebelumnya. Berikutan itu, gelaran salafi mula digunakan sebagai lawan kepada gelaran khalaf.[3]
Pertelingkahan yang sengit di antara salafiyyah hanabilah dan ashaairah tercetus disebabkan kemunculan pendirian salaf semasa teguhnya kedudukan ashaairah dalam mendominasi bentuk pegangan tauhid umat Islam sejak sekian lama. Kemunculan ketika itu seolah-olah mencabar pengaruh ashairah sehingga masing-masing mendakwa sebagai mewakili pegangan sebenar generasi salaf.[4]
SIAPAKAH MUSUH SALAFI DAN KHALAF YANG SEBENAR?
Dari sejarah yang dinukilkan ini, difahami bahawa, kelahiran aliran salafi dan khalaf bukanlah satu sebab yang menyebabkan boleh dilebelkan khalaf itu sesat atau salaf itu betul, begituga sebaliknya.
Tetapi kelahiran kedua-dua aliran ini mempunyai satu matlamat, iaitu untuk menghadapi golongan muktazilah yang sedang berusaha kuat untuk menyesatkan umat Islam di zaman tersebut.
Golongan salafiyyah mendakwa bahawa mereka mempunyai manhaj tersendiri dalam menghadapi muktazilah, begitujuga berlaku kepada golongan ashaairah.
Ini di umpamakan seperti seseorang yang berada di Kuala Lumpur; yang hendak ke kota bharu, samada hendak melalui jalan Gua Musang atau menggunakan laluan Jalan Kuala terengganu. Kedua-dua laluan tersebut sampai ke Kota Bharu, tetapi berbezanya hanya pada sudut lambat atau cepat sahaja.
Maka begitulah halnya terhadap mereka yang bergelar dengan salafiyyah dan asyairah.
IBNU TAIMIYYAH SURUH RUJUK ASYAIRAH
Salafiyah atau Asyairah sebenarnya dua aliran yang hakikatnya mempunyai matlamat yang sama. Ekoran itu, jika kita membaca dalam kitab karangan Ibnu Tamiyyah sendiri, kita akan berjumpa bahawa imam Ibnu Taimiyyah sendiri pernah menuntut agar merujuk kepada golongan Asyairah dalam memahami manhaj ahli salaf dalam mempertahankan Islam.
Dalam Kitab Majmuk Fatawa, Ibnu Taimiyyah ada menyebut;
فَإِنَّا لَمَّا أَرَدْنَا أَنْ نُبَيِّنَ مَذْهَبَ السَّلَفِ ذَكَرْنَا طَرِيقَيْنِ : أَحَدُهُمَا : أَنَّا ذَكَرْنَا مَا تَيَسَّرَ مِنْ ذِكْرِ أَلْفَاظِهِمْ وَمَنْ رَوَى ذَلِكَ مِنْ أَهْلِ الْعِلْمِ بِالْأَسَانِيدِ الْمُعْتَبَرَةِ . وَالثَّانِي : أَنَّا ذَكَرْنَا مَنْ نَقَلَ مَذْهَبَ السَّلَفِ مِنْ جَمِيعِ طَوَائِفِ الْمُسْلِمِينَ مِنْ طَوَائِفِ الْفُقَهَاءِ الْأَرْبَعَةِ وَمِنْ أَهْلِ الْحَدِيثِ وَالتَّصَوُّفِ وَأَهْلِ الْكَلَامِ كَالْأَشْعَرِيِّ وَغَيْرِهِ
Maksudnya;
”Jika kami ingin menyatakan tentang mazhab Salaf, kami akan menyatakan dengan dua jalan, (1) kami menyebutnya dengan lafaz yang senang dan menyebut itu daripada Ahli ilmu dengan sanad-sanad yang muktabar, (2) kami menyebut mereka yang menukilkan mazhab salaf daripada semua kumpulan-kumpulan Islam, daripada kumpulan-kumpulan Fuqaha’ yang empat, daripada Ahli hadis, Tasawuf dan Ahli kalam, seperti ASYAIRAH dan sebagainya[5]”
Dari ini, nyata kepada kita bahawa Imam Ibnu Tamiyyah tidak pernah menafikan factor perjuangan Asyairah, bahkan beliau sendiri meminta kepada mereka yang ingin memahami mazhabnya bahawa merujuk kepada Asyairah juga.
Bersambung..
KETIGA ; benarkah Ibnu Tamiyyah mujassimah?
Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com
- Sri Indah (B), Sg Buloh
22 Januari 2010 * 12:38 Tengahari
[1] Sumbangan aliran asyairah dan Salafiyyah dibidang Usuluddin : lakaran semula sejarah pemikiran tauhid Ahl Al-Sunnah : m/s 20.
[2] Sumbangan aliran asyairah dan Salafiyyah dibidang Usuluddin : lakaran semula sejarah pemikiran tauhid Ahl Al-Sunnah : m/s 22.
[3] Salaf dan Khalaf : hakikat dan Implikasinya : m/s 4.
[4] Tarikh Al-Mazahib Al-Islamiyyah fi As-siyasah wa al-‘aqaid wa tarikh al-mazahib al-fiqhiyyah : m/s 177.
[5] Majmuk Fatawa : 1/321.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan