Jumaat, 22 Januari 2010

PONDOK LUBUK TAPAH TERBAKAR !!

Tuan Guru Haji Abdullah Pondok Lubuk Tapah bersama Dato' Seri Anwar Ibrahim


PONDOK LUBUK TAPAH TERBAKAR !!

Pendidikan awalku, di Sungai Buloh. Umur 12 tahun, di Institut pendidikan Al-Balaghul Mubin. Kemudiannya, menadah Kitab kuning di Pondok Lubuk tapah pasir Mas Kelantan.

Pondok Lubuk Tapah adalah tempat terawal aku mengenali ilmu Nahu, Sorof, Balaghah, fiqh Syafie, pengajian Tauhid aliran Asya'irah dan Maturidiyyah dan sebagainya. Tuan Guru Haji Abdullah bin Abdur Rahman yang lebih mesra dengan panggilan “abe Haji Lah”, merupakan guruku dalam memahamkan aku tentang semua ilmu-ilmu ini.

Sebelum Tuan Guru Abdullah meninggal dunia, seminggu sebelum kemangkatan beliau aku sempat menziarahi beliau, waima aku sudah tidak menziarahi beliau sejak lebih 4 tahun yang lalu.

Pun begitu, bersyukur kepada Allah, sempat jumpa aku “bertemu mata” dengan Tuan Guru sebelum kemangkatan beliau.

Beliau adalah manusia yang pertama yang menaikan minatku untuk menyertai PAS (parti islam SeMalaysia). Semuanya bermula, beliau berkawan rapat dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang aku sudah follow sejak umur 12 tahun lagi.

Pun begitu, sedih menimpa apabila diberitakan bahawa pondok Lubuk Tapah yang telah dimajukan oleh Tuan Guru Haji Abdullah ini telah ditimpa satu musibah, iaitu kebakaran. Justeru, diharapkan kepada penderma-penderma agar dapat membantu, dengan memberikan sumbangan ikhlas kepada pihak pondok yang ditimpa ujian sebegini.

Bagi yang ingin memberikan sumbangan, bolehlah menghubungi pejabat pondok berkenaan di talian: 09-7905672 atau Saudara Azlan, 014-5064930.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
23 Januari 2010 * 2:41 pagi

Tiada ulasan: