Ahad, 14 Februari 2010

BIMBANG KEPUTUSAN PRU AKAN DATANG?

BIMBANG KEPUTUSAN PRU AKAN DATANG?

Jika mahu membeli ubat gigi colgate, boleh dikatakan semua kedai menjualnya. Tetapi, pembeli tetap memilih kedai kita untuk mendapatkan colgate, sudah pasti ada sebabnya tersendiri, mengapa pembeli tidak memilih membeli dari kedai yang lain.

Yang pastinya, setiap pembeli yang membeli, mereka memerlukan dua kepuasan, (1) kepuasan daripada produk dan barang yang dibeli, (2) kepuasan Psikologi dan emosi daripada interaksi dengan peniaga. (sila Klik).

Habiburrahman As-syirazi menyebut, “kalau orang haus, kita kena bagi minum, bukan bagi keropok. Macam mana sedap pun, dia tidak akan ambil kerana apa yang dia mahukan adalah minuman” (sila Klik)

Keadaan yang sama juga mungkin wajar difikirkan dalam berpolitik kini. Dalam PRU 2008, telah terbukti rakyat memberi undi protes terhadap UMNO, sama ada mereka telah memberi undi kepada PR, ataupun tidak keluar mengundi langsung. Pastinya, keputusan PRU ketika itu menyebabkan UMNO berada dalam nazak teramat sangat.

Bentuk Kerajaaan berkebajikan yang dicanang, ternyata rakyat terbuai. Berbagai-bagai tawaran dalam manifesto yang diberikan, menyebabkan rakyat telah merelakan untuk melihat PR memerintah.

Alhamdulillah, PR diberikan memerintah. Persoalannya, apakah segala janji-janji itu telah tertunai?

Kelihatan keadaan semakin kelam-kabut selepas PR menguasai. Jika kelam-kabut itu datang dari UMNO, seperti protes dalam isu kepala lembu, isu Kuil, dan sebagainya, ia tidaklah memenatkan untuk difikirkan. Ini kerana, memang dasar UMNO mengadakan protes sebegitu dikala mereka berada dalam keadaan tenat.

Masalahnya adalah, apabila kelam-kabut itu datang dari pihak parti-parti dalam PR sendiri, seperti isu Kerajaan Perpaduan, lompat parti, Muqabalah, kerjasama dengan musuh dan banyak lagi.

Onar yang sering dilakukan ini, menyebabkan meluat itu hadir dalam diri rakyat. Ia menyebabkan ramai dari kalangan rakyat mula berkata, ”PAS dan UMNO, semuanya sama. PR dan BN, semuanya sama”

Rakyat bukan menilai bahawa PAS itu perjuangkan Islam, PR itu perjuangkan keadilan. Pada rakyat, jika mahu Islam, ramai pimpinan UMNO juga beragama Islam. lebih-lebih lagi, jika ada pimpinan PAS sendiri sudah mengakui bahawa gabung dengan UMNO lebih syarie, dengan alasan islam Majoroti dalam parlimen. Dengan maksud, mengakui keislaman UMNO itu.

Yang rakyat mahukan adalah, kepuasan mereka menjadi rakyat setelah memberi undi kepada sesuatu parti. Jika mereka memberi undi kepada sesuatu parti, disebabkan janji-janji manis, sudah pasti mereka menagih janji tersebut. Tetapi, setelah memerintah, bukan janji manis berjaya ditunaikan, sebaliknya kekacauan politik yang berpunca dari pihak parti yang diberikan undi sendiri lakukan, sudah pasti ia melahirkan meluat yang teramat sangat.

Jika keadaan ini berlaku, sudah pasti keadaan dalam berhadapan dalam PRU akan datang menghasilkan natijah yang mungkin buruk.

”ana berpendapat, rakyat terlalu benci UMNO, sebab itu, kemungkinan besar UMNO akan kalah teruk dalam PRU akan datang” seorang ustaz memberi pandangan dalam satu wacana politik tertutup dalam membincangkan masa depan politik dalam PRU akan datang.

”dan ana juga berpendapat, PR akan menang dalam PRU akan datang. Cumanya, mungkin majoriti PAS akan berkurangan, disebabkan PAS banyak buat perangai. Malahan, sudah ada pimpinan PAS sendiri mengakui bahawa UMNO juga adalah Islam” sambung ustaz tersebut dengan serius sekali.

”terhadap PKR dan DAP bagaimana pula?” seorang Wakil dari Universiti tempatan menyampuk dengan soalan.

”Rakyat masih ramai percayakan Anwar Ibrahim.. PKR dan Anwar Ibrahim umpama isi dan kuku. Ia tidak boleh dipisahkan. Tanpa Anwar, PKR akan hancur” jawab seorang peguam.

”lagi pun, yang dok lompat parti, bukan Anwar, tetapi orang lain. Rakyat kenal PKR kerana Anwar, bukan kerana mereka yang lompat parti” sambung peguam itu lagi.

”DAP pula macam mana?” wakil Univerisiti itu bertanya lagi.

“Kaum Cina solid sokong PR.. kaum Cina telah meninggalkan BN” jawab peguam lagi.

Nampaknya, hujjah peguam tersebut, tidak ada seorang pun yang membantah. Kehadiran hampir 12 orang dalam wacana tertutup itu, kelihatan semuanya bersetuju dengan jawapan Peguam terbebut.

“aduh.. bimbang keadaan politik dalam PRU akan datang?” bisik hatiku.

”Nak Buat macam mana, pimpinan kita sendiri dok harap UMNO bagi makan sekarang ni; dok harap UMNO tolong dalam PRU akan datang” sindir seorang kawan. Dan aku hanya melemparkan senyuman sahaja mendengar sindiran itu.

Sekian

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
29 Safar 1431 – 14 Febuari 2010 * 7:30 malam.


Tiada ulasan: