Selasa, 9 Februari 2010

SEKADAR PENJELASAN


SEKADAR PENJELASAN

PERTAMA:

Ustaz, 70% daripada bajet(penyelenggaraan, pentadbiran pembangunan) dibiayai oleh cukai dan 30% daripada sumber2 lain.

masalahnya mana nak cekau 70% daripada bajet kalau cukai ditiadakan. mampu ke Pas cari sumber lain kalau cukai dihapuskan... hehehe

JAWAPAN:

Asal kerajaan mengutip cukai dari rakyat adalah haram. Sepertimana yang telah dibahas dalam artikle yang lalu.

Ibnu Khaldun ada menyatakan dalam kitab Muqaddimah, katanya;

إن التجارة من الحكومة على الرعية مفسدة للجباية

Maksudnya:
“Sesungguhnya perniagaan oleh pihak kerajaan ke atas rakyat akan merosakkan kutipan ke atas rakyat itu sendiri”

Perkataan Ibnu Khaldun ini didasarkan kepada beberapa nas-nas wahyu, antaranya adalah;

Pertama : sabda Nabi SAW;

فَإِنَّ دِمَاءَكُمْ وَأَمْوَالَكُمْ وَأَعْرَاضَكُمْ عَلَيْكُمْ حَرَامٌ كَحُرْمَةِ يَوْمِكُمْ هَذَا فِي بَلَدِكُمْ هَذَا فِي شَهْرِكُمْ هَذَا

Maksudnya:
“Sesungguhnya darah, harta dan maruah kamu adalah haram (ditumpahkan) sebagaimana haramnya hari pada bulan ini dalam negara kamu ini, pada bulan kamu ini
[1]

Kedua : sabda Nabi SAW;


فَإِيَّاكَ وَكَرَائِمَ أَمْوَالِهِمْ وَاتَّقِ دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ فَإِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَهُ وَبَيْنَ اللَّهِ حِجَابٌ

Maksudnya:
“Hendaklah kamu berhati-hati dengan harta yang mereka yang mulia (jangan mengambilnya). Takutlah kepada doa orang yang dizalimi (orang yang diambil hartanya secara salah), kerana doa mereka tidak ada hijab dengan Allah SWT
[2]

Pun begitu, sekiranya pihak kerajaan berhadapan dalam keadaan yang terlalu dharuriyyat dalam hal kewangan, seperti berhadapan dengan peperangan, lalu tidak dapat menampung perbelanjaan kerajaan dalam peperangan, ketika itu, pihak kerajaan dibenarkan mengutip cukai kepada rakyat. Begitujuga, pihak kerajaan boleh mengutip cukai disebabkan hajiyyat, seperti pembangunan Infrastruktur dan sebagainya.

Keizinan ini, bukan bersifat kekal, tetapi bersifat sementara sahaja, iaitu selama keperluan Dharuriyyat dan Hajiyat itu wujud. Apabila sudah hilang keperluan Dharuriyyat dan Hajiyyat, ketika itu, pengutipan cukai sudah tidak dibenarkan lagi.

Ini berasaskan kepada kaedah fiqh;

الضرورات تبيح المحظورات

Maksudnya;
“Dharurat mengharuskan perkara larangan”

Juga kaedah;

الحاجة تنزل منزلة الضرورة

Maksudnya;
“Keperluan ke tahap Dharurat”

Dan juga kaedah;

الضرورة تقدر بقدرها

Maksudnya;
“Dharurat mengikut kadarnya sahaja”

Dalam perkara tahsinat, seperti mencantikkan binaan bangunan kerajaan, membina taman-taman negara dan sebagainya, tidak dibenarkan mengutip cukai daripada rakyat. Bahkan, pembinaan tersebut, hendaklah digunakan kewangan kerajaan yang sedia ada, sama ada menerusi fai’, usyur, Ghanimah, perniagaan import dan eksport, denda, hasil mahsul negara seperti petronas, gas dan sebagainya.

Persoalannya sekarang, mengapa mahu mengutip cukai dari rakyat atas nama GST lagi, Walhal sudah banyak cukai sudah dikenakan kepada rakyat? Kemana hasil mahsul negara? Getah, Petronas dan gas?

Disamping itu pula, telah terbukti betapa kerajaan telah melakukan penyelewengan terhadap kewangan negara, seperti ketirisan, kebocoran, juga pembaziran.

Justeru, ia terbukti bahawa BN sudah tidak layak memerintah. Sudah sampai masanya, kerajaan BN dikuburkan, digantikan dengan kerajaan yang lain pula.

KEDUA:

Ust, apa kriteria untuk tidak wala' ? Atau lebih tepat lagi siapa yang perlu istihar tidak wala'? Adakah tidak wala' itu di isthiar oleh seorang yg berauthoriti, atau tidak wala' itu di istiharkan ikut suka2 hati oleh seseorang individu?
Lagi satu, tentang pimpinan tidak menjaga thiqah - siapa yang perlu menyabitkan kesalahan tersebut?
Harap ustaz dapat memberi penjelasan. Takut2 nanti jika kita tersilap menghukum ...
JAWAPAN:

Solat Imam, apabila tersilap, maka wajib bagi makmum menegur. pun begitu, apabila imam tetap berkeras dengan kesilapannya, maka wajib makmum bercerai (mufaraqah) daripada imam tersebut.

Adapun jika solat seorang imam telah menjadi batal dengan beberapa tindakannya, maka wajib bagi makmum yang tahu bermufaraqarah daripada Imam tersebut.

Bagi mereka yang tahu, wajib bercerai dengan imam tersebut. Adapun bagi mereka yang tidak tahu, tindakan mereka yang terus berjemaah dengan imam tersebut tidak mengakibatkan solat mereka batal.

Itu konsep dalam solat berjemaah. Siqah dalam solat adalah, selama mana solat tersebut ditunaikan dalam rangka cukup rukun dan syarat. Adapun siqah dalam berpasukan, sudah pasti tidak menipu, tidak melakukan kezaliman, tidak berat sebelah menjadi asasnya.

Bagi mereka yang tahu penipuan dan kezaliman yang berlaku, tindakan yang paling betul adalah menegur. pun begitu, jika teguran tidak dihiraukan, apakah wajar diberikan wala’ lagi?

Justeru, persoalan sekarang adalah, jika mahu selamatkan sesuatu persatuan, bukan isu wala’ yang wajar dibangkitkan. Tetapi, yang wajar dibangkitkan apakah pimpinan itu sudah menjaga siqah atau tidak? Ini kerana, wala’ terhasil dengan adanya siqah. Tanpa siqah, wala’ tidak akan berlaku.

Jika mendesak orang memberi wala’, tanpa menjaga siqah, ia sama seperti seorang doktor yang mengatakan sebab kematian seseorang itu disebabkan sakit jantung, tetapi doktor itu tidak pernah menyebut punca sakit jantungnya adalah hisap rokok.

Sepatutnya, bagi menyelamatkan mati disebabkan sakit jantung, perkara yang perlu ditekankan adalah, pengharaman hisap rokok. Ini kerana, hisap rokok merupakan perkara terpenting berlakunya sakit jantung di kalangan masyarakat pada hari ini (waima tidak semua yang mati sakit jantung kerana rokok).

Sekian

Wallahu ’alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com


- Sri Indah (B), Sg Buloh
25 safar 1431 – 10 Febuari 2010 * 3:38 petang


[1] At-tarmizi : 3012.
[2] Al-Bukhari 1401.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

haiii bakistani...sempat jugak ko 'melempar' kat hujung artikel ko ni ye...??

teruskn 'melempar', krn air liur kami tetap meleleh ternanti2 kannya.

Tanpa Nama berkata...

1.Oklah tu!tau pun hukum merokok adalah haram!walaupun takut nyatakan secara direct!!Tabiklah juga kat hang!!
2.Pi la dakwah kat puak pas!bahawa merokok adalah haram!Pilah kat UTM skudai!dakwah kat seorang Prof.jabatan agama islam!bekas ahli majlis faktwa Johor!penyokong kuat Pas tegar!!kata kat dia bahawa merokok adalah haram!!boleh!!kalau hang berjaya dakwahkan dia!!tabikla jugak!!
3.Hukum MLM macammana pulak!!!!