Rabu, 5 Januari 2011

BERKAWAN, BUAT CARA BERKAWAN

[1]

Islam amat memetingkan kepada “patuh dengan perjanjian”. Setiap perjanjian yang telah dimetrai, maka hendaklah diakui dan hendaklah berpegang dengan janji tersebut.

Sabda Nabi SAW;

الْمُسْلِمُونَ عِنْدَ شُرُوطِهِمْ

Maksudnya;
“Orang islam [berpegang] disisi syarat-syarat [yang telah disepakati]”

[Al-Bukhari]

[2]

Dalam etika perundingan pun, tidak seharusnya sesuatu rundingan yang melahirkan perjanjian, yang penjanjian yang disepakati bersama itu dikhianati. Sebuah syarikat penerbitan telah melakukan perjanjian tentang satu skrip buku dengan seorang penulis berkenaan dengan sebuah buku bertajuk “A”. tiba-tiba, walau telah diadakan perjanjian, tetapi pihak penulis telah melakukan satu lagi perjanjian dengan syarikat penerbitan yang lain tentang buku yang sama juga. Sudah pasti, tindakan penulis itu disifatkan sebagai tidak bermaruah.

[3]

Seperti diketahui umum, kerajaan Madinah pimpinan Nabi SAW telah membentuk satu perjanjian bersama-sama kabilah-kabilah arab di Madinah. Tidak ketinggalan yang mengadakan perjanjian bersama adalah kabilah-kabilah yahudi.

Huyay yang merupakan salah seorang ketua kabilah Yahudi di madinah telah mengadakan hubungan sulit dengan Abu Sufyan [ketika itu belum beriman lagi] di Makkah, dalam misi untuk menyerang kerajaan madinah. Berbagai-bagai tawaran yang mahu diberikan oleh Abu Sufyan kepada Huyay, menyebakan Huyay bertekad akan bersama dengan Abu Sufyan, walhal huyay mempunyai perjanjian dengan Kerajaan Islam Madinah pimpinan Nabi SAW.

Mengetahui tindakan huyay itu, nabi SAW telah mengarahkan seorang sahabat agar berjumpa dengan Huyay. Tujuannya adalah, meminta kepada Huyay agar tidak melakukan perjanjian dengan Abu Sufyan, sebaliknya kekal dengan perjanjian yang dimetrai sejak sekian lama dengan kerajaan Islam madinah pimpinan nabi SAW.

Namun, Huyay tetap berkeras juga. Akhirnya tercetus peperangan Ahzab, atau dikenali juga sebagai peperangan Khandaq. Dalam peperangan tersebut, Allah SWT memberi kemenangan yang gemilang kepada tentera islam.

[4]

dalam piagam Madinah ada menyatakan seperti berikut;

"Pasal 12 : Tidak seorang pun dari orang-orang yang beriman dibolehkan membuat persekutuan dengan teman sekutu dari orang yang beriman lainnya, tanpa persetujuan terlebih dahulu dari padanya"

baca sama:
Pertemuan 24 Dis : PKR, DAP mahukan penjelasan

sekian

Wallahu 'Alam

Al-Bakistani


- Sri Indah [b] Sg Buloh
6 Januari 2010 * 2:01 petang

Tiada ulasan: