Selasa, 4 Januari 2011

MEMBUKA KESALAHAN YANG DITAUBATI

Semua manusia pasti akan melakukan kesalahan dan kesilapan. Kesilapan tersebut, sama ada melibatkan kepada dosa, atau tidak. Kesilapan dalam meninggalkan amalan sunat, ia tidak melibatkan kepada dosa. Kesilapan sehingga melakukan perkara haram, ia adalah dosa.

Seseorang yang berdosa, diwajibkan oleh Allah SWT supaya bertaubat. Apabila dia sudah bertaubat, dia dikira sebagai orang terbaik disisi Allah SWT.

Sabda Nabi SAW;

كُلُّ ابْنِ آدَمَ خَطَّاءٌ وَخَيْرُ الْخَطَّائِينَ التَّوَّابُونَ

Maksudnya;
“Setiap anak ada adalah melakukan kesalahan. Sebaik-baik orang yang bersalah adalah mereka bertaubat”

[At-Tarmizi : 2423]

Orang yang bertaubat juga, dia dikira bersih dari dosa disisi Allah SWT.

Sabda Nabi SAW;

التَّائِبُ مِنْ الذَّنْبِ كَمَنْ لَا ذَنْبَ لَهُ

Maksudnya;
“Orang yang bertaubat dari dosa, seperti mereka yang tiada dosa”

[Ibnu majah : 4240]

Orang yang sudah bertaubat, sering dianggap sebagai orang yang berdosa disisi manusia. Malahan, digembar-gemburkan tentang kesalahannya, walhal ia sudah bertaubat, dan kembali kepada Allah SWT.

Membangkitkan balik kesalahan yang telah ditaubatkannya itu adalah satu perkara yang menyebabkan tertimpa azab yang pedih. Ini kerana, kesediaannya dia bertaubat merupakan tanpa dia adalah orang yang beriman dengan sebenar-benarnya, seperti mana firman Allah;

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آَمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآَخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ

Maksudnya;
“Sesungguhnya orang-orang Yang suka terhebah perkara buruk pada orang-orang Yang beriman, mereka akan beroleh azab seksa Yang tidak terperi sakitnya di dunia dan di akhirat; dan (ingatlah) Allah mengetahui (segala perkara) sedang kamu tidak mengetahui (yang demikian).


[An-Nur : 19]

Sabda Nabi SAW;

كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ وَإِنَّ مِنْ الْمُجَاهَرَةِ أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ بِاللَّيْلِ عَمَلًا ثُمَّ يُصْبِحَ وَقَدْ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فَيَقُولَ يَا فُلَانُ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا

Maksudnya;
“setiap umatku adalah dimaafkan kecuali orang yang mujahirin. Sesungguhnya dari kalangan orang yang mujahirin adalah, seseorang lelaki yang mengamalkan sesuatu amalan pada waktu malam, kemudian paginya, Allah SWT telah menutup amalannya itu, lalu dia berkata, Wahai fulan, aku telah amalkan satu amalan semalam begian dan begian”

[Al-Bukhari : 5608]

Walau hadis ini mempunyai banyak tafsirannya. Tetapi, tafsiran yang paling masyhur adalah, orang yang melakukan sesuatu amalan jahat, lalu disembunyikan oleh Allah, tetapi dia telah membuka amalan jahatnya itu kepada orang lain, maka ia ini adalah orang yang tidak dimaafkan oleh Allah SWT.

Jika seseorang itu, membuka kesalahan dirinya pun telah dimurkai oleh Allah, bagaimana pula jika seseorang yang telah bertaubat, lalu kesalahannya yang telah ditaubatinya itu sengaja dibukakan balik oleh orang lain.

Nabi SAW ada bersabda;

يا معشر من آمن بلسانه ولم يدخل الإِيمان قلبه، لا تغتابوا المسلمين، ولا تتبعوا عوراتهم، فإِنه من اتبع عوراتهم يتبع الله عورته، ومن يتبع اللّه عورته يفضحه في بيته

Maksudnya;
““Wahai orang-orang yang beriman dengan lisannya namun belum masuk iman itu ke dalam hatinya ! Janganlah kalian mengghibah kaum muslimin. Jangan pula kalian mencari-cari aib/kesalahan mereka. Karena, sesungguhnya orang yang mencari-cari aib mereka, niscaya Allah akan cari-cari aib yang ada pada dirinya. Dan barangsiapa yang Allah cari-cari aibnya, maka Allah akan ungkap aibnya tersebut meskipun ada di dalam rumahnya” [Abu Daud : 4880; Albani kata : ‘Hasan shahih’].

Juga sabda Nabi SAW;

ومن ستر مسلما ستره الله يوم القيامة

Maksudnya;
“Barangsiapa yang menutupi kesalahan seorang muslim, niscaya Allah akan menutupi kesalahannya kelak di hari kiamat” [Al-Bukhari : 2442, Muslim : 2580]

Disebabkan itu, dosa orang yang sudah bertaubat tidak seharusnya dibangkitkan balik. Jika dibangkitkan balik, ia sama seperti tidak suka seseorang itu kembali kepada Allah, malahan amat redha dengan orang itu kekal dengan dosa yang dilakukan.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani

- Sri Indah [b] Sg buloh
5 Januari 2010 * 2:34 petang


1 ulasan:

Elbaritii berkata...

Assalamualaikum

Salam. Apa khabar akhi? Teruskan menulis untuk menolak khusrin sebagaimana firman Allah dalam surah al-Asr.

Matlamat kita adalah menyemarakkan Islam dengan tauhid, syariat dan akhlak mulia.

Mudah-mudahan laman enta ini menjadi penyejuk mata setiap insan muslim dan menjadi pemimpin kepada taqwa.

Sir 'alal ukhuwwah islamiah.