Jumaat, 25 Disember 2009

SENI DEBAT DARI AL-QURAN

SENI DEBAT DARI AL-QURAN

Dalam article ini, dikemukakan dua teori, iaitu;

PERTAMA : Dahulukan serangan umpan berbanding serangan “smackdown”.

Sebelum sesuatu tindakan mahu dilakukan, tidak selayaknya serangan terus dilakukan. Sebaliknya, mulakan usaha untuk memahami terlebih dahulu bentuk dan kadar pemikiran musuh serangan. Bagi mengetahui tersebut, hendaklah dimulakan dengan serangan umpan, berbanding serangan “maut” dilakukan.

Ini kerana, jika dimulakan dengan serangan maut, dibimbangi serangan itu tidak kena pada tempatnya. Ia sama seperti seseorang yang mempunyai sebutir peluru, lalu mahu ditembak pada seorang burung, dalam keadaan dia tidak berkeyakinan, apakah tembakan itu akan kena pada sasaran atau tidak. apabila dilakukan juga tembakan dalam keadaan dia tidak yakin dengan sasaran yang dilakukan itu benar-benar kena, menyebabkan wujud kerugian dalam serangan.

Begitujuga dalam berdebat dan berhujjah. Jangan terus dilakukan serangan ”smackdown”, kerana jika tidak mengetahui kadar pemikiran musuh, kemungkinan serangan itu akan menyebabkan kita kalah dalam berdebatan tersebut. Justeru, perhatikan dahulu bentuk dan kadar pemikiran musuh dengan mengemukakan serangan umpan. Apabila sudah tahu, barulah dilakukan serangan ”smackdown”.

Ini dapat dilihat cara Nabi Ibrahim A.S berdebat dengan Namrud yang mempunyai kerajaan besar. Iaitu, diceritakan oleh Allah dalam surah Al-Baqarah, ayat 258
[1].

Dalam debat tersebut, Ibrahim AS mengemukakan hujjah terlebih dahulu, iaitu kata Ibrahim kepada Namrud, “Sesungguhnya tuhanku dapat menghidupkan mereka yang mati”

Lalu, Namrud menjawab, “Aku pun dapat menghidupkan, dan aku juga dapat mematikan”

Dalam kitab tafsir dinyatakan, tindakan Namrud untuk membuktikan bahawa dia juga mampu menghidupkan dan mematikan adalah dengan cara mengambil dua orang pegawai istana. Kemudian, di bunuh salah seorang daripadanya, dan dibiarkan hidup seorang lagi.

Apabila dia melakukan sedemikian, ketika itu, Namrud berkata, “aku juga boleh menghidupkan dan boleh mematikan”

Apabila mendengar hujjah dan tindakan dari Namrud itu, Ibrahim dapat memahami bahawa Namrud bukan seorang yang cerdik. Justeru, Ibrahim terus memberikan hujjah “smackdown” dengan menyatakan, “sesungguhnya Allah mendatangkan matahari dari sebelah timur, maka datangkanlah matahari dari sebelah barat”

Apabila hujjah ini dikemukakan, menyebabkan Namrud terus terdiam dan tidak berjaya membalas lagi hujjah yang telah dikemukakan oleh Nabi Ibrahim AS.

KEDUA : menyebut point musuh sebelum musuh lakukan serangan.

Apabila seseorang yang mahu berdebat, lalu disebut terlebih dahulu point musuh, sudah pasti musuh akan mendapat ganguan emosi dalam mengemukan hujjah. Justeru, sebelum perdebatan hendak dilakukan, lakukan kajian terlebih dahulu tentang beberapa point musuh, supaya menjadi senjata ampuh dalam mengganggu emosi musuh dalam perdebatan.

Kaedah ini, dirujuk kepada firman Allah dari surah Al-Imran, ayat 20
[2]. iaitu, dirujuk kepada ketika puak-puak ahli kitab mengajak Nabi SAW berdebat; kononnya mereka mahu menyatakan bahawa ajaran mereka lebih hebat berbanding ajaran Nabi Muhammad SAW.

Allah SWT menyatakan kepada Nabi Muhammad SAW, bahawa hendaklah baginda Nabi SAW menyebut, “Aku telah menyerahkan wajahku kepada Allah. begitujuga, pengikut-pengikut aku menyebut perkara yang sama”

Tujuan Allah menyuruh Nabi SAW menyatakan sedemikian adalah, untuk menggangu emosi puak-puak ahli kitab yang masing-masing berebut dalam menyatakan bahawa Nabi Ibrahim adalah nabi mereka; tidak kira mereka itu yahudi, mahupun nasrani.

Di zaman Nabi Ibrahim masih hidup, Ibrahim ada mengungkapkan, “aku telah menyerahkan wajahku kepada tuhan yang mencipta langit dan bumi” (surah Al-Anam : 79
[3])

Nabi Ibrahim menyebut ungkapan sedemikian, tetapi ungkapan ini tidak pernah diungkapkan, malahan tidak mahu diungkap oleh Yahudi dan nasrani. Justeru, apabila Nabi SAW menyebut kalimah yang sama dihadapan yahudi dan nasrani, sudah pasti mereka akan teragak-agak untuk mendatangkan hujjah balas.

Bukan sekadar itu sahaja, selepas Nabi SAW menyebut, “aku telah menyerahkan wajahku kepada Allah”, di suruh pula oleh Allah kepada Nabi SAW agar bertanya kepada mereka, “Apakah kamu menyerahkan diri kamu kepada Allah?”

Apabila soalan ini dikeluarkan dikala yahudi dan nasrani sudah tidak dapat lagi menjawab ucapan Nabi SAW yang pertama tadi, sudah pasti ia sudah cukup untuk mengalahkan yahudi dan nasrani dalam berdebatan tersebut.

Dari dua teori debat ini, ia tidak sekadar itu sahaja. Bahkan, dalam Al-Quran terdapat beberapa cara untuk counter balik hujjah-hujjah tadi. Ia akan dibincang dalam masa-masa yang lain – Insya Allah.


Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com





- Sri Indah (B), Sg Buloh
26 Disember 2009 * 3:29 petang









[1] Surah Al-Baqarah : 258,
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَاجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رَبِّهِ أَنْ آَتَاهُ اللَّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللَّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
[2] Surah Al-Imran : 20

فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ
[3] Surah Al-Anam : 79

إِنّى وَجَّهْتُ وَجْهِىَ لِلَّذِى فَطَرَ السموات والأرض

Tiada ulasan: