Isnin, 21 Disember 2009

NIK AMALINA PERTAHAN SUAMI?

Nik Amalina buka blog. antara kandungan blog Nik Amalina itu, mempertahankan suaminya, Ariffahmi yang dilanda isu PMBK. Ekoran article dalam blog itu, menyebabkan ramai yang menghentam beliau.

Ada yang bersetuju, tidak dinafikan yang tidak bersetuju. Ustaz Din tantawi setuju dengan tindakan Nik Amalina itu, tetapi Ustaz Idris Ahmad tidak bersetuju.

Secara peribadi, aku berpandangan. Isu sama ada boleh atau tidak Nik Amalina buka blog, lalu mempertahankan suaminya, itu adalah hak demokrasi, yang tidak salah sama sekali dalam islam.

Sabda Nabi SAW;

فَإِنَّ لِصَاحِبِ الْحَقِّ مَقَالًا

Maksudnya;
"sesungguhnya orang yang mempunyai hak, hendaklah diberikan peluang berkata" (Al-Bukhari : 2141)

Justeru, tindakan Amalina itu tidak salah dari roh demokrasi, juga dari kacamata Islam. cumanya, yang timbul kini adalah isu persepsi dalam dunia berpolitik.

DEMOKRASI

Demokrasi merupakan satu system yang mengajar manusia agak bebas dalam berfikir dan mengeluarkan sesuatu pandangan. Sesuatu pandangan itu, boleh diterima dan boleh ditolak. Itulah hakikat dalam demokrasi.

Cumanya, dalam perang demokrasi pula, sudah pasti suara majority adalah suara yang menang, disamping pihak yang kalah bagi suara yang minority. Justeru, jika mahu menang dalam system demoraksi, hendaklah dipastikan, apakah sesuatu pendapat yang dikeluarkan itu, dapat diterima rakyat ataupun tidak.

Makanya, tidak mengapa Nik Amalina hendak mengeluarkan pendapat dan pandangan terhadap isu yang melibatkan suaminya. Tetapi, sebelum dia bertindak sedemikian, hendaklah dia berfikir terlebih dahulu, apakah tindakannya itu dapat memberi kesan baik atau buruk terhadap bapanya, Tuan Guru Nik Abdul Aziz bin Nik mat.

Keadaan ini sama seperti Presiden PAS, Tuan Guru Haji Abdul Hadi dalam mengeluarkan kenyataan tentang Kerajaan perpaduan dan sebagainya. Tidak salah dalam demokrasi, jika beliau hendak berkata sedemikian. Tetapi, dari sudut strategi politik dalam demokrasi, sudah pasti perkataan beliau itu akan mengundang banyak kerugian dalam berpolitik.

Kesimpulannya, hak atau tidak Nik Amalina hendak menulis dalam blognya dalam mempertahankan suaminya, ia bukan isu asasi, tetapi yang perlu dia fikirkan, apakah tindakannya itu memberi kesan buruk kepada bapanya atau tidak.

Sekian

P/S : Aku tidak sokong UG. Aku benci UMNO, dan pemikiran yang mengatakan perbedaan antara PAS dengan UMNO adalah perbedaan pendapat sahaja. Gila apa lawan UMNO, kalau ada yang kata PAS-UMNO beda pendapat sahaja.

Wallahu 'Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Damansara
22 Disember 2009 * 1:24 pagi




2 ulasan:

Rhino Rin berkata...

"NIK AMALINA PERTAHAN SUAMI?"

Tentulaaaah. Kalau tak tahan, penyeklah dia.

Tanpa Nama berkata...

AKU BENCI PAS..

PAS GILA BABI..

MASYARAKAT ISLAM DI MALAYSIA BERPECAH KERANA FAHAMAN POLITIK GILA BABI YG PAS BAWAK!!!

AKU TGK MUKA NIK AJIS NAK MUNTAH DAH...LUGA AKU TGK AJIS MU