Jumaat, 20 Mac 2009

SEARCH HIDAYAH, SEARCH SYURGA

SEARCH HIDAYAH, SEARCH SYURGA

Membaca utusan Malaysia ruangan hiburan kali ini. hatiku amat tersentuh. Ianya mengingatkanku dengan kata-kata;

“Hidup tidak selalunya indah. Langit tak selalu cerah. Suram langit tak berbintang. itulah lukisan alam”.

Ungkapan kata yang menyebabkan kita berfikir. Langit tidak selalu cerah, kerana langit yang sama juga bisa menjadi gelap.

Pun begitu, ketetapan Allah dalam menentukan langit itu cerah atau gelap. Langit yang gelap, diharapkan cerah. Kegelapan langit, diharap tidak berpanjangan. Jika berpanjangan yang tidak berkesudahan, itu merupakan azab dari Allah. Semua Azab, berpunca dari tangan-tangan manusia yang jahat.

Firman Allah;

ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ

Maksudnya;
”Telah nyata kebinasaan di daratan dan dilautan adalah bersebab tangan-tangan manusia”

(Surah Ar-Rum : 41)

Cerah amat sinonim dengan kebahagiaan. Gelap amat sinonim dengan kemurungan. Kebahagiaan sebenar adalah, kehidupan Al-Quran dan As-Sunnah. Tanpa Al-Quran dan As-Sunnah, tidak wujud keselamatan dan kesejahteraan dalam kehidupan. Itulah yang dimaksudkan dengan islam. yang mana, dalam bahasa arab, islam diterjemah sebagai sejahtera.

Amy search yang dulunya masyhur dengan Isabella, kini sudah dikenali seperti “artis dakwah”. Beliau berkawan dengan tokoh agamawan hebat di Malaysia. Tok guru Nik Abdul Aziz namanya. Beliau kagum dengan tok guru, sebab tok guru seorang ulama, tetapi membuktikan kemampuan memerintah negeri.

Jika dahulu, tidak ada seorang pun menyangka cerah hidayah telah meresap masuk ke dalam jiwa Amy. Pun begitu, search yang dilakukan melahirkan satu natijah, bahawa beliau sudah berjumpa dengan kebenaran Islam.

Konsert rock amat sinonim dengan Amy. Itu adalah sejarah silam. Tetapi kini, amy sedang mencipta sejarah bahawa beliau sudah terlibat dengan program-program dakwah.

Siapa sangka, seorang raja rock dahulu, tetapi kini boleh mengungkap kata;

”Kalau orang tidak kenal Rasulullah sudah tentu mereka tidak dapat merasai kehilangan baginda tetapi jika ada Rasullullah dalam diri mereka pasti mereka akan menangis”

Ya Allah.. Aku kagum denganMu. Dalam tidak disangka-sangka, inilah manusia pilihanMu Ya Allah.

Ya Allah.. pimpinlah kami ke jalan yang Kau redhai..

Amin

Sekian

Baca sama berita:
http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0321&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=hi_01.htm


Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg buloh
21 mac 2009 * 3:21 pagi



Tiada ulasan: