Isnin, 9 Mac 2009

TADABBUR AL-QURAN : SIRI 10

DERMA KEPADA FAQIR YANG JAGA NEGARA

Pemberian infaq itu, dibenarkan dalam keadaan terbuka, mahupun dalam keadaan tertutup. Dalam keadaan terbuka, keizinan itu tertakluk dalam keadaan tertentu, iaitu jika hati pemberi infaq tidak mempunyai perasaan mahu menunjuk-nunjuk, juga tidak ada perasaan mahu menyakiti hati orang yang menerima infaq.

Adapun jika infaq yang dilakukan secara terbuka itu dalam keadaan untuk menghindarkan dari fitnah, seperti menyelamatkan diri dari tuduhan manusia kononnya pemberi infaq tidak membayar zakat, atau infaq terbuka itu dilakuakn dengan tujuan untuk menjadi contoh dan tauladan kepada orang kedekut, maka infaq yang dilakukan secara terbuka adalah dibenarkan.

Pun begitu, Allah meletakkan infaq secara tertutup adalah terlebih baik, kerana keadaan ini dapat menyelamatkan hati dari sebarang penyakit yang boleh membatalkan pahala infaq.

Dalam hal penerima infaq pula. Islam tidak membataskan penerima itu adalah orang yang muslim yang fakir sahaja, bahkan dalam keadaan tertentu, orang kafir yang fakir juga dibenarkan menerima infaq. Orang kafir yang dibenarkan itu adalah orang kafir zimmi. Adapun kafir harbi, ulama sepakat mengatakan tidak ada ruang untuk diberikan infaq kepada mereka.

Justeru itu pula, fakir yang mahu diberikan infaq itu mempunyai berbagai-bagai jenis. Ada dikalangan fakir itu disebabkan hidupnya yang kurang bernasib baik (baca : ketentuan Allah) yang telah ditentukan sebagai fakir, walaupun dia sudah bekerja dengan sekuat hati sekalipun.

Disana, wujud orang yang fakir disebabkan tugas-tugasan kepentingan umum yang dilakukan menyebabkan dia tidak mempunyai sebarang kesempatan berusaha untuk menghindarkan diri dari kefakiran. Orang sebegini adalah tersangat layak menerima zakat dan sedekah.

Firman Allah;

لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ

Maksudnya;
“(Berinfaqlah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah; mereka tidak dapat (berusaha) di bumi; orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya karena memelihara diri dari minta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak. Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengatahui”

(Surah Al-Baqarah : 273)

***

Menurut ulama-ulama tafsir, ayat ini diturunkan berkenaan dengan ahli Sufah yang tinggal di beranda Masjid Nabawi. Mereka adalah golongan mujahirin. Bilangan mereka sebanyak lebih kurang 400 orang.

Ahli Suffah ini adalah golongan yang sentiasa dengan hidup besederhana; dengan membaca Al-Quran, melazimi diri dengan masjid, berpuasa sunat, menjaga keselamatan nabi dan mereka sentiasa bersiap sedia untuk mendengar seruan jihad bagi menyelamatkan kerajaan Madinah pimpinan Nabi SAW dari sebarang serangan musuh.

Golongan Ahli Suffah ini pernah disebut oleh nabi SAW dalam satu hadis riwayat Ibnu Abbas dikala baginda SAW melihat kemiskinan mereka dengan sabda Baginda;

أبشروا يا أصحاب الصفة فمن لقيني من أمتي على النعت الذي أنتم عليه راضياً بما فيه فإنه من رفاقي

Maksudnya;
“Berilah khabar gembira wahai Ahli Suffah, barangsiapa berjumpa denganku dari kalangan umatku atas sifat kamu ini; juga dalam keadaan redha dengan keadaan itu, maka sesungguhnya dia bersamaku nanti”

***

Dalam ayat ini, Allah menyebut lima sifat orang fakir adalah seperti berikut;

a) mereka yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah;
b) mereka tidak dapat (berusaha) di bumi;
c) orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya karena memelihara diri dari minta-minta;
d) Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya;
e) mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak

***

Firman Allah;

لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ

Maksudnya;
“(Berinfaqlah) kepada orang-orang fakir yang terikat (oleh jihad) di jalan Allah”

Di kalangan manusia, ada yang hidup hanya berkhidmat kepada Islam dengan sepenuh masa. Mereka hidup hanya terfokus kepada pembelaan terhadap agama, seperti orang-orang mengajar agama, orang-orang yang menjadi rujukan dalam perkara agama, orang-orang yang sentiasa bersiap sedia dalam menunggu waktu jika Negara Islam diserang dan sebagainya.

Orang sebegini adalah golongan yang layak menerima infaq, walaupun ada dari kalangan manusia yang tidak mengetahui kerjabuat mereka menyangka bahawa mereka ini adalah golongan kaya lantaran melihat cara mereka berpakaian dan cara mereka hidup.

Kehadiran golongan sebegini adalah tersangat penting, ini kerana, dengan kewujudan mereka, pasti sebuah Negara Islam akan terselamat dari sebarang serangan musuh, terselamat dari sebarang khurafat yang melibatkan kepada ajaran sesat, tersebarnya ajaran Islam kedalam hati-hati non muslim dan sebagainya.

Bagi memberi semangat kepada golongan ini agar mereka boleh memfokuskan gerakan mereka itu secara lebih berkesan, maka Allah mendatangkan ayat ini sebagai cara untuk menggambarkan bahawa Islam meletakkan asas bahawa golongan ini layak menerima zakat dan sedekah.

Kelayakkan mereka menerima sedekah atau zakat itu, bukanlah kerana mereka fakir disebabkan malas mereka bekerja untuk mencari harta, tetapi mereka tidak mempunyai kesempatan untuk berniaga atau bekerja dalam mencari rezeki lantaran kesebukan mereka dalam menguruskan kemaslahatan kerajaan Islam.

Dalam sesebuah organisasi atau persatuan, lebih-lebih lagi dalam kerajaan, selayaknya diwujudkan golongan yang memfokuskan dalam bidang pemerkasaan sebegini.

Mewujudkan satu tabung khusus, yang disponsorkan oleh orang-orang kaya untuk membiayai pergerakan ini, seperti pergerakaan kajian ilmiyyah, pergerakan dakwah Islamiyyah secara sir mahupun jahar dan sebagainya. semuanya adalah bertujuan, mahu melahirkan kekuatan Islam itu sendiri.

***

Firman Allah;

يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُمْ بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا

Maksudnya;
“orang yang tidak tahu menyangka mereka orang kaya karena memelihara diri dari minta-minta. Kamu kenal mereka dengan melihat sifat-sifatnya, mereka tidak meminta kepada orang secara mendesak”

Memang golongan ini perlu berpakaian, berumah tangga dan menjalani kehidupan seperti orang ramai. Cara mereka berpakaian, berumah tangga dan menjalani kehidupan itu, menyebabkan ada sebilangan manusia yang tidak mengetahui menyangka bahawa mereka adalah golongan yang kaya; yang tidak layak menerima sebarang derma, sedekah mahupun zakat.

Tetapi, bagi orang-orang yang benar-benar mengetahui, hendaklah mengambil satu tindakan yang berkesan bagi melaksanakan tugasan untuk menjaga kebajikan golongan sebegini.

Jika diharapkan kepada diri mereka, pasti mereka tidak akan menjadi golongan yang meminta-minta, tetapi sebagai orang yang mengetahui keperluan mereka, sewajibnya tidak melihat mereka dengan sebelah mata; dengan membiarkan mereka dalam keadaan kesusahan, bahkan hendaklah bertindak dengan sebijaksana mungkin bagi memberi kebajikan mereka dalam memberangsangkan mereka untuk melaksanakan tugasan itu secara lebih berkesan.

***

Allah tidak menyukai orang yang meminta-minta dengan cara mendesak. Perkara ini pernah disebut oleh Rasulullah SAW menerusi satu hadis;

لأن يأخذ أحدكم حبلاً يحتطب فيبيعه بمد من تمر خير له من أن يسأل الناس

Maksudnya;
“salah seorang kamu mengambil tali untuk mengikat kayu lalu menjualnya dengan satu mud daripada tamar, lebih baik baginya daripada mereka yang meminta-minta dari manusia”

Juga Ibni Mas’ud ada berkata;

إن الله يحب العفيف المتعفف ، ويبغض الفاحش البذيء السائل الملحف الذي إن أعطى كثيراً أفرط في المدح ، وإن أعطى قليلاً أفرط في الذم

Maksudnya;
“Sesungguhnya Allah suka kepada orang yang bersih yang memelihara diri dari mendesak-desak. Allah benci kepada orang yang kotor, cemar, meminta-minta dan suka mendesak-desak; yang apabila diberi banyak, dia akan memuji secara melampau-lampau, dan apabila diberi sedikit, dia akan mengkeji melampau-lampau”

***

Firman Allah;

وَمَا تُنْفِقُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ

Maksudnya;
“Dan apa saja harta yang baik yang kamu nafkahkan (di jalan Allah), maka sesungguhnya Allah Maha Mengatahui”

Dengan erti kata lain, kamu tidak perlu persoal, pergi kemana infaq yang kamu berikan, tetapi yang perlu kamu persoalkan adalah, apakah kamu sudah melakukan infaq atau tidak?? jika kamu sudah infaq dengan segala keikhlasan yang ada, pasti segalanya akan diberikan ganjaran pahala oleh Allah SWT di akhirat nanti.

Sekian
Wallahu ‘Alam
Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 3:41 pagi


Tiada ulasan: