Isnin, 9 Mac 2009

YOGA HARAM???

YOGA HARAM???

Yoga dibincangkan oleh Tuan Haji Khalid Samad. Keberanian beliau membincangkan isu Yoga yang dahulunya pernah difatwakan haram oleh Majlis Fatwa Kebangsaaan, dijangka akan mengundang polimik.

Mungkin polimik itu melibatkan, ada sebilangan ulama, khususnya ulama dalam PAS akan tidak bersetuju dengan tindakan Tuan Haji Khalid Samad itu.

Padaku, kebenaran itu bukan terletak kepada siapa yang merungkaikan hujjah, tetapi kebenaran itu terletak kepada ketepatan dalam merungkai hujjah.

Agamawan yang berhujjah, tidak semestinya diterima, jika hujjah yang dikemukakan itu tersasar. Pun begitu, jika hujjah itu dikemukakan oleh orang bukan agamawan, dan didapati penghujahan itu tepat, maka tidak ada salahnya kita menerima hujjah tersebut.

Dalam isu Yoga, secara peribadi, aku berpandangan keharamannya bukan bersifat “lizatih”, tetapi pengharamannya disifatkan sebagai “lighairih”.

Apa itu haram “lizatih”, dan haram “lighairih”???

Dalam ilmu usul Fiqh, hukum terbahagi kepada dua, iaitu; (a) lizatih (b) lighairih.

Maksud dengan hukum lizatih adalah, hukum tersebut termaktub dalam nas dan berdasarkan kepada kaedah umum yang asasi. Adapun lighairih, hukum yang terkesan dengan sebab sesuatu yang lain.

Pergi kenduri kahwin adalah wajib jika dijemput. Ini didasari hadis yang mewajibkan sedemikian.

Pun begitu, hukum wajib hadir itu tidak bersifat mutlak, bahkan boleh disifatkan sebagai muqayyad (baca : terikat dengan benda lain), iaitu hukum kehadiran yang wajib itu boleh bertukar kepada haram.

Apabila dimajlis perkahwinan tersebut wujud amalan maksiat, maka hukum menghadiri majlis perkahwinan tersebut sudah bertukar menjadi haram.

Hukum wajib menghadiri kenduri kahwin disebut sebagai hukum “lizatih”. Adapun hukum yang bertukar dari wajib kepada haram ekoran wujudnya unsur maksiat dalam majlis kenduri perkahwinan itu disebut sebagai hukum “lighairih”.

Begitujuga halnya pada hukum Yoga.

Secara “lizatih”nya, hukum Yoga yang tidak mengandungi unsur mentera yang “berbau” hindu, bahkan sekadar riadah, maka hukumnya adalah harus. Ini diasaskan kepada kaedah Fiqh yang berbunyi;

أن الأصل في الأشياء الإباحة حتى يرد النص بالتحريم

Maksudnya;
“sesungguhnya asal pada sesuatu perkara adalah harus, selama tiada nas yang mengatakan haram”.

Pun begitu, sekiranya wujud unsure-unsur yang boleh jadi haram, maka hukum Yoga boleh jadi haram.

Antara sebab-sebab yang boleh jadi haram pada yoga adalah, dibimbangi ada sebilangan pengamal-pengamal Yoga membaca mentera yang berbua hindu. Bermakna, apabila dibuang mantera hindu itu, maka hukum yoga kembali kepada hukum asal (harus).

Begitujuga, dibimbangi wujud unsur niat meniru sami-sami hindu. Bermakna, apabila dibuang niat mahu meniru sami hindu itu, maka hukum Yoga boleh kembali kepada hukum asal (harus)

Persoalannya, apakah kedua-dua kebimbangan ini sememangnya wujud pada diri orang yang mengamal Yoga????

Dari pihak yang lain pula, ada mendakwa tindakan membenarkan Yoga bermakna memberi ruang kepada pengamalan hindu menjadi pengamalan dikalangan orang islam. maka bagi menyelamatkan keadaan ini, lebih baik kita memasyhurkan falsafah solat. Ini kerana, Yoga berjaya dimasyhurkan sehingga menjadi pengamalan dikalangan umat Islam adalah disebabkan unsure-unsur falsafah dikembangkan, sedangkan falsafah solat tidak ada yang mahu kembangkan.

Maka bermula hari ini, para agamawan dan professional hendaklah bersama-sama “mengkaji gali” rahsia yang wujud dalam solat, mudah-mudahan selepas ini, orang akan menjadikan solat sebagai bahan pengamalan kesihatan, seperti orang menjadikan Yoga sebagai pengamalan kesihatan pada hari ini.

Sekian

Al-Bakistani
http://g-82.blogspot.com/

ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
10 mac 2009 * 4:57 pagi




Tiada ulasan: