Selasa, 8 September 2009

APAHAL PULA SI TONTOWI NI??

APAHAL PULA SI TONTOWI NI??

Mstar melaporkan;

“Bagi Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasrudin Hassan Tantawi, beliau menyambut baik hasrat berkenaan namun berharap Umno benar-benar ikhlas tanpa mempunyai maksud yang terselindung” (sila Klik)

KOMEN:

Tak pasal-pasal tantawi pula sambut kenyataan Najib. Kenyataan najib itu nak perangkap. Kalau sambut, maknanya, Najib akan berjaya la.

Tak payah la guna ayat tergantung-gantung. Nanti mudah dispekulasikan oleh musuh. Apabila musuh dah spekulasi, nanti rakyat akan termakan. Tak banyak, sikit pun akan kena. Semua ini boleh jadi haru birukan pengundi dalam PRU kecil di Bagan pinang.

Ini bukan medan ”wacana ilmu”, tapi ini adalah “peperangan media”. Sekali lagi, PEPERANGAN MEDIA.

Kalau nak wacana ilmu, pergi kat DBP ke, pepustakaan negara ke, majlis peguam ke, dll.

Kalau kau buat kenyataan macam ni, seakan-akan kau dah nak bagi peluru kat musuh.

Nampaknya, Salahuddin Ayubi lebih bijak buat kenyataan dalam isu ini.

Apa raa punya Tantawi???..

Lebih 50 tahun dah kena tipu, takkan hari ini kau nak minta UMNO ikhlas kot???

Harapannya, jangan ada lagi pimpinan PAS buat kenyataan macam tantawi lagi. nanti burukkan suasana.

Bila najib pukul gendang, janganlah ada yang menari. Tetapi, buat kenyataan macam Salahuddin Ayubi. Dia lawan paluan gendang Najib.

Sekian

p/s : cadangan kat tantawi. Pergi kedai Gerak Budaya kat PJ. Cari kat sana sebuah buku bertajuk “marketing politik” karangan Firmanzah.

Wallahu ’Alam

Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com






- Sri Indah (B), Sg Buloh
8 september 2009 * 7:06 petang




38 ulasan:

abdrahim kassim berkata...

Cuba nak jadi hebat, nak jadi negarawan......

Reformis Jalanan berkata...

aku dah semakin meluat dengan golongan berserban. pundek betul.

Reformis Jalanan berkata...

aku dah semakin meluat dengan golongan berserban. pundek betul.

denaihati berkata...

SIAPALAH KITA NI MANUSIA HAMBA ALLAH YANG LEMAH KECIL BERBANDING KUASA ALLAH ..... KALAU DAH ALLAH DAH DETIK KAN SESUATU KEPADA SESEORANG PEMIMPIN MAMPUKAH DIA MENOLAK .... "Kepunyaan Allah-lah segala apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Dan jika kamu melahirkan apa yang ada di dalam hatimu atau kamu menyembunyikan, niscaya Allah akan membuat perhitungan dengan kamu tentang perbuatanmu itu. Maka Allah mengampuni siapa yang dikehendaki-Nya dan menyiksa siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu"

(Surah Al-Baqarah : 283)

Tanpa Nama berkata...

KDPPP ni nampak terlalu kedepan terlalu ghirah dan selalu mendahului dan bercanggah kenyataannya dengan Tok Guru. sehingga menampakkan kedangkalannya mengenali keikhlasan , sehingga tak ternampak ribuan bukti yang dilihat oleh TGNA.

Hasbullah Pit berkata...

Rasanya UMNO dah buat kajian, kalau dia main isu "perpaduan", mereka dpt lebih sokongan.

Tanpa Nama berkata...

maaf... ana rasa ustaz kurang adab dalam menegur...

bersama pereratkan ukhuwwah dan perbaiki akhlak dan adab dalam berbicara

sheikh teluk intan berkata...

Salam Ustaz yang dikasihi,

Satu tulisan yang bernas untuk membaiki tahap pemikiran strategik seorang Ketua Pemuda Pas yang membuat kita semakin cemas dan gayat dengan setiap kenyataan medianya.

pria malaya berkata...

emm pada pendapat patik pula, tiada salahnya jika ust nasrudin mengeluarkan kenyataan begitu, asalkan sahaja beliau sudah memikirkan apa yg dicakap itu, dan apa pula tindakan susulannya nanti...

seperti juga ketika beliau mencetuskan idea wacana ilmiah..perkiraan kita, ia seolah2 salah satu dari usaha utk berbaik dgn umno, atau salah satu bentuk kearah 'kerajaan perpaduan', tp hakikatnya ia adalah salah satu metod utk menguji keikhlasan pihak lawan..dan ternyata, pihak lawan (khairy) mengalah dengan beliau..

jadi, kita serahkan kdp kebijaksanaan beliau utk mengatur rentak perang, samada berbentuk serang hendap, mahupun secara terbuka...

wallahua'lam

ikuti poll di laman patik berkaitan persoalan, apakah kefahaman korang mengenai kerajaan perpaduan?

Tanpa Nama berkata...

sabar ustaz.tak baik kalau kutuk pimpinan dengan luahan seperti ini. Orag nanti lain dapat tahu kelemahan ustaz tantawi juga 'kehebatan' ustaz dalam kelantangan suara.

adalah lebih baik kiranya ustaz berdepan dgn ustaz tantawi sendiri dan luahkan apa shj yg tak puas hati . Bincang atas semangat ukhuwwah islamiyyah.

sekian

Tanpa Nama berkata...

salam..

dakwah ade uslub..bincanglah dg ust tantawi..bukan serang beliau melalui blog anda..

adakah anda tahu niat ust tantawi???

jaga ukhwah kita...

pelajar mesir

Zulhimi Attakiri berkata...

Salam.

harap ust dapat baca penjelasan KDPPP dalam pautan ni http://episodeperjuangan.blogspot.com/2009/09/rundingan-didendang-lagi.html

Sepatutnya periksa kenyataan beliau. jangan ambil dari media secara terus tanpa periksa, kita mengkritik atas semangat ukhuwwah.

ingat teguran Tok guru supaya sentiasa berhati-hati dengan kenyataan media. perlu diperiksa betul atau tidak

sekadar pandangan. bagi penulis, pandangan us. Nasarudin adalah jelas.

Bekerja Untuk ISLAM.

~ aman shah ~ berkata...

Assalamualaikum....

ustaz...
kenapa apa yang ditulis di akhbar tak sama maksud dengan apa yang ditulis oleh Nasrudin tu...
apa yang saya baca di blog beliau, tidak sama maksud dengan di akhbar...
cuba ustaz baca sini...


http://episodeperjuangan.blogspot.com/2009/09/rundingan-didendang-lagi.html

Tanpa Nama berkata...

ada lagi di kalangan pemimpin pas yang suka sangat lompat atas papan catur umno. belajar dari pengalaman orang lain tak payah belajar dari pengalaman sendiri.

dok diam lagi baik, bila lompat atas papan catur dia, jadilah bidak2 catur yang akan digerakkan mengikut agenda poltik dia.

nasaruddin ni ingat kena gi bertapa dulu

hussin abdaziz

Tanpa Nama berkata...

Salam Ust.

rasenye lebih baik ustaz berbincang direct ngan ust tantawi mengenai perkara nie. mungkin ust tantawi ade maksud yg lain yg kita tak paham.

kassim berkata...

Salam. ustaz. patutnya tak perlu timbulkan soal ini. kerana ia pencetus. disebabkan 1 persoalan akan timbul persepsi. persepsi itu pula kurang enak. akhirnya perpecahan.

konsep abang adik atau ayah anak lebih baik untuk selesaikan persoalan ini.

harap berlapang dada. sebaik ilmu sebaik kata-kata.

Tanpa Nama berkata...

Dalam usaha memilih dan kelahiran pemimpin bukanya mengharapkan belas kasihan. Bak kata perpatah melayu, kalau kail panjang sejengkal, jangan di duga lautan dalam. Inilah yang terjadi pada Ust Tantawi ini. Apakah beliau tidak sedar yang Ketua Dewan Pemuda Pas pusat itu adalah salah satu cabang di dalam sebuah parti bernama Parti Islam SeMalaysia. Kalau dah parti politik itu, pastilah ada Mursidul Am nya, Presiden, Timb. Pres, naib Presiden dan lain lain nya. Dimana kedudukan Ketua dewan Pemuda? Apakah salah merujuk kepada yang diatas nya sebelum membuat kenyataan agar tidak bertentangan dari PAS. Berbagai pendapat tidak ada masalahnya tetapi didalam hal yang melibatkan dasar dan amalan parti jangan buat pakai ikut cara sendiri sahaja.
Apa yang telah berlaku, sedang berlaku dari tindak tanduk ketua dewan Pemuda ini umpama lebih kerak dari nasi. Henti mempamirkan kesalahan berulang berterusan.

Tanpa Nama berkata...

aku dah give up bagi komen kat blog tantawi tu,ada 2 hulubalang dia yg akan tolong jawab setiap apa yg agak ktitis atau tidak bersetuju dgn dia so aku dah malas nak lawat blog dia.lagi satu aku rasa dia susah nak berubah dgn prinsip dia.

sejak dia jadi KP,ramai pemuda especially yg educated dah kendur atau dah tak aktif,susah nak blend, termasuk aku la.

bila kita tegur,habis di tazkirahkan kita dgn macam2 seolah olah kita ni bodoh tak tau apa.

betul cakap ustaz,kp ni kena pergi berkursus politik dulu sebelum bagi jawatan dalam PARTI islam semalaysia.

mama berkata...

ustaz sebenarnya yg terperangkap dgn mainan media. kenapa petik Mstar. lebih bail rujuk bolg tantawi sendiri.

serirasahati berkata...

Astaghfirullah...
semoga Allah mengampunkan kita dan mengurniakan kesabaran yg banyak di bulan yang mulia ini.

ustaz bakistani....ikatlah diri ustaz benar-benar dgn jemaah supaya di situ ustaz ada 'kekuatan' dalam bertindak dan bercakap.Biadap gaya bahasa ustaz ini . Sekalipun ustaz berbeza pemikiran dgn ustaz tantawi janganlah ustaz zahirkan sikap sebegini kerana ia menampakkan kehinaan golongan ustaz masa kini.
janganlah ketidakupayaan kita membaca fikiran dan memahami pandangan sahabat yang lain mendorong kita berbicara kurang manis macam ni.

"ketakutan ustaz kepada UMNO menjadikan ustaz sempit fikiran dan emosi termasuk kepada pimpinan jemaah sendiri."

Dakwah itu satu jalan yang panjang dan sangat sukar. Dalam kerja dakwah sebuah harakah, strategi adalah hal cabang sedangkan ukhuwah adalah perkara pokok. jangan kerana perselisihan urusan strategi kita melonggarkan ukhuwah sesama kita.

tulisan ustaz 'menyedihkan', apatah lagi diisi di dada Ramadhan yang mulia ini.

serirasahati berkata...

Astaghfirullah...
semoga Allah mengampunkan kita dan mengurniakan kesabaran yg banyak di bulan yang mulia ini.

ustaz bakistani....ikatlah diri ustaz benar-benar dgn jemaah supaya di situ ustaz ada 'kekuatan' dalam bertindak dan bercakap.Biadap gaya bahasa ustaz ini . Sekalipun ustaz berbeza pemikiran dgn ustaz tantawi janganlah ustaz zahirkan sikap sebegini kerana ia menampakkan kehinaan golongan ustaz masa kini.
janganlah ketidakupayaan kita membaca fikiran dan memahami pandangan sahabat yang lain mendorong kita berbicara kurang manis macam ni.

"ketakutan ustaz kepada UMNO menjadikan ustaz sempit fikiran dan emosi termasuk kepada pimpinan jemaah sendiri."

Dakwah itu satu jalan yang panjang dan sangat sukar. Dalam kerja dakwah sebuah harakah, strategi adalah hal cabang sedangkan ukhuwah adalah perkara pokok. jangan kerana perselisihan urusan strategi kita melonggarkan ukhuwah sesama kita.

tulisan ustaz 'menyedihkan', apatah lagi diisi di dada Ramadhan yang mulia ini.

Tanpa Nama berkata...

Salam..

1) nampak hebat dalam memberikan ulasan tp pada masa yang sama nampak juagak KURANG BERADABNYA USTAZ dalam memberikan kritikan kpd pemimpin.

2) Sekian lama menulis, masih lagi terpancar kejahilan ustaz dalam memberikan komen dan kritikan. Jujur ana katakan, kritikan ustaz persis kritikan SANG MUSUH..

3) Sekian lama dibentangkan adab dan tatacara menmegur pemimpin namun sampai saat ini ustaz masih degil memahaminya..adakah ustaz mempunyai maksud jahat yang tersirat.

4) Pada pandangan ana, kalau ustaz berada di posisi KP DPPP, mgkin pandangan yang lebih cacar merba dikeluarkan oleh ustaz...sebab...manhaj asasi haraki, masih lagi gagal dihadami dengan baik oleh ustaz...

5) Terima nasihat ini dengan terbuka dan berlapang dada..sebagaimana ustaz mahu ustaz nasaruddin menerima kritikan ustaz...

Syukran

Two G berkata...

Assalamualaikum One G.

Sini Two G rasa kagum...

Seronok ye, dapat kutuk sahabat2 seperjuangan.

Seronok ye, dapat beri advantage pada musuh.

Seronok ye, melaga2kan pimpinan PAS.

Seronok betul awak dapat buat kerja ni....

Sayang sekali, awak tidak seronok menentang musuh yang sebenar2 musuh.

Awak tak seronok untuk membela sahabat seperjuangan.

Awak tak seronok memperbetulkan tafsiran dan kefahaman orang luar terhadap kenyataan sahabat seperjuangan.

Awak tak seronok ye, kalau tak tengok TGHH & TGNA berbalah.

Ada ke tok guru awak di Pakistan dulu ajar awak Fiqh Awlawiyat?

Ada tak dia ajar ayat أعزة على الكافرين dan ayat أذلة على المؤمنين?

Tok guru awak di Karachi, Lahore, Islamabad dan Peshawar ada tak yang ajar awak supaya halakan muncung senapang awak kepada rakan2? Usamah dan Azzam pernah ajar awak begitu?

Saya yakin mereka tak ajar begitu (dan sememangnya awak tak pernah jumpa merekapun, walaupun nama blog ni begitu gah).

Mungkin Tantawi silap bersikap lunak terhadap musuh. Tapi awak lebih silap bersikap biadab dengan pimpinan perjuangan Islam!

Satu je yang perlu. Awak tak perlu susah2 nak jawab coment ni. Awak hanya perlu bertaubat dan perbetulkan balik tinta pena serta senapang awak yang dah salah arah hala muncungnya.

Two G berkata...

"Ulasan anda telah disimpan dan akan boleh dilihat selepas kelulusan pemilik blog...."

Ini ayat yang saya terima setelah dipost coment.

Rupa2nya awak cuba memperdaya org ramai. Nampak seolah2 semua orang sokong awak. Rupa2nya tapis dulu.

Be gentlement la brother...

Tantawi sendiripun tak tapis coment yang kutuk dan kritik dia...

Jauh lebih mulia Tantawi.

Tanpa Nama berkata...

blog ustaz din ada entry ttg kenyataannya itu

Tanpa Nama berkata...

wanji woiii....

lain kali baca direct terus dr blog nye (Ust. Nasa), kenapa terlampau sgt membuak2 buruk sangka kamu terhadap teman seperjuangan?? patut ko marah kat Mstar, pertahankan Ust. Nasa, sbb memutar alamkan statement, ni dah terbalik....

aku heran betul la dgn ko ni Wan Ji. Tak tau la bila ko nak mintak maaf dgn manusia2 yg dah ko buruk sangka tersgt yg sehinggakan mnyebabkn ko gagal menggunakan akal dikepala, tetapi berjaya menggunakan akal di (kepala) lutut.

Tanpa Nama berkata...

haiii....menyampah betul bile aku teringat2 muka Wan Ji ni...

hilang thiqqah aku kat die...zero terus

merdekakan pemikiran berkata...

Ana dah bengkek dengan tantawi ni. Ustaz tak yah cadangkan beliau baca buku marketing politik tu... Dia tu bukan minat membaca buku2 tu.. dia minat baca buku tarbiah dll. buku2 strategi politik ni dia hentam...Dia kan antara yang paling kuat membelasah golongan yang ingin menstrategikan perlawanan Pas dengan Umno. dia kata tak cukup tarbiah, tapisan perjuangan dan kemaruk nak menang...mcm2 lagilah...baca jerlah blog dia..sokong perpaduan boneka UMNO...Ustaz, lawat blog ana..komen sikit kalau ana tersalah pandangan.

Tanpa Nama berkata...

Baca Blog tantawi isu ni..tak dak dia kata sokong pun.. gila apa poenulis blog ni..buat kerja fitnah.prcaya akhbar BN lg? keterangan tuan punya diri tak mahu baca..ni masalah bodo tak tahu diajar..

Tanpa Nama berkata...

Salam bro wan ji, saya dah lama perati blog bro ni, pegi ceramah bro pun penah bebrapa kali, cuma saya sgat2 berbulu dgn tohmahan bro kat pimpinan, kurang adab, kurang ajar, tiada research, tak matang, memalukan. etc etc, apa pun pendapat nk luahkan, biarlah berhikmah, atau bro tegur mak bapak bro pun cara biadab mcm ni, ni yg aku meluat dgn pejuang2 pas (kononnya).
untuk kes terbaru ni, dah sahih ke berita yg bro dpt tu, cuba selidik kat blog ustaz nasaruddin tu, (dlm hati ni nk maki lagi kat bro ni-bulan pose), aku tak de nk bias kat sapa2 tapi aku bengang dgn cr org yg ada didikan agama tapi akhlak mcm ni.
satu soalan je aku nk kasi, bro ni dah rasa hero sangat ke belasah pemimpin cara biadab ni?
ingat!! semua org blh ditegur, tapi jaga adab!!!

wassalam
wan

Tanpa Nama berkata...

Apalah BENGAP sangat ustz nie, percaya akhar mSTAR.online lak tue..bila-bila masa diorang boleh tarik balik artikel tue

Ilmu ustz dah banyak tapi MATANGLAH Ckit!

Tanpa Nama berkata...

Si Tonto ni buat kenyataan dalam Mstar sebelum asar. dia tulis dalam blog dia lepas terawih.

dalam mstar. tonto cakap (hangpa baca ni haa)

Ditanya sama ada keterbukaan PAS untuk mengadakan perbincangan dan rundingan dengan Umno akan mengundang reaksi negatif daripada rakan sekutu mereka dalam Pakatan Rakyat iaitu DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nasarudin berkata mereka seharusnya akan menyokong jika ia membawa kebaikan kepada rakyat.

"Jika hasilnya nanti untuk kebaikan umat Islam dan negara, mereka sepatutnya akan terus menyokong walaupun perbincangan ini hanya melibatkan PAS dan Umno.

"Dalam soal kebaikan semua pihak perlu akur, kita harus tahu bezakan antara kepentingan politik dan juga kepentingan umat Islam dan rakyat secara keseluruhannya," katanya.

kalau mstar salah lapor. susah hapa. saman je la mstar tu. depa tak delete pun berita tu.. dalam pemuda PAS ramai peguam...

matbaling.

merdekakan pemikiran berkata...

Ustaz, toksah peduli mereka yang kata ustaz macam2 tu.. kalau pimpinan tak boleh nak tegur, emm.. aper citer?? Pimpinan kita maksum ker? takkan buat salah ker? TG nik aziz beberapa kali tegur mustapa ali tu kira takder adab berjemaah ker? haha nak cakap soal adab berjemaah tapi tantawi tu sendiri taknak ikut keputusan jemaah iaitu perkukuh pakatan rakyat...

Tanpa Nama berkata...

Takpa, ni perbalahan antara Group Saiyyidina 'Ali dan Mu'awiyah dalam bab ijtihadiah persis kata Wan Ji dalam artikelnya kepada Umno.

Jadi usah risau, mereka berdua masih dalam komposisi Furu' bukan Usul, so
berbeda lah pendapat dengan rancaknya : )

Takbir Not Take Beer.

gonggong019 berkata...

salam wanji, hang nampak tak apa merdekakan pemikiran tulis, gaya mcm balaci umno. hang dah create situation yg mana puak anjing umno bg komen nk kasi semangat kat hang belasah pimpinan pas...letih lah dgn hang ni....ke hang ni sebenarnya balaci umno yg cuba buat reverse psychology dlm blog hang ni?? hang ni lah satu2 nya makhluk yg aku setuju dgn kata2 : org ugama tak payah main politik. memang hancus hang ni, maaf ckp laa, bulan2 pose ni tambah dosa pembaca blog hang....liLLah aku baca blog hang coz nk baca pandangan intelek org ugama mcm hang, tapi sad sooo sad
wassalam & mohon maaf bahasa tak tapis

wan jugak

paloi bin mulau berkata...

ada org pandai dlm agama tapi tak pandai berpolitik. mungkin mamat tantawi ni termasuk golongan itu.

ada org pandai dlm beragama dan pandai jugak berpolitik. mungkin nik aziz termasuk dlm golonagn ini.

cadangan2 amno yg hanya lahir di media tak payah le jwb bersopan. buang masa je.

Tanpa Nama berkata...

wei wanji...

baik ko cepat2 men'tong sampah'kan (pinjam ayat ko)sikap prejudis & buruk sangka ko pada teman2 seperjuangan. aku tau kau hya skrg ni 'wala'' pd mereka2 yg mmberikan ko 'pendapatan' sj, tp jgn sampai tergadai diri...

anti kepala dongga berkata...

Hang ni makin mengarut la bakistani oi..Tahap phobia hang dah jadi celaru..sampai hilang adab sesama perjuangan.. Demi Allah, jenih hang ni lah kalau aku jumpa, aku bubuh penerajang..