Ahad, 6 September 2009

UMNO NAK RAMPAS SELANGOR?

UMNO NAK RAMPAS SELANGOR?

Sebelum ini, Najib Tun Razak telah mengeluarkan kenyataan secara terbuka untuk merampas Selangor dari tangan Pakatan Rakyat. Pun begitu, teori rampasan tidak diketahui.

Baru-baru ini pula, Wong Shu Qi menimbulkan teori rampasan kuasa di Selangor dengan kaedah lompat, yang kononnya berlaku pada 16 september. Dalam artikle tersebut, dinamakan beberapa ADUN, termasuk dari PAS yang akan melompat. (sila Klik)

Artikle tersebut, ”dibakul sampahkan” oleh Roslan SMS, Ketua Penerangan PAS Selangor melalui blog beliau. (sila klik)

Rampasan kuasa mungkin boleh berlaku dengan teori ”lompat”, tetapi ”lompat” bukanlah satu-satunya teori untuk BN merampas kuasa di Selangor.

Mungkin UMNO boleh bermain tarik tali dengan sebilangan ADUN-ADUN melayu dari Pakatan Rakyat; dari PAS dan PKR untuk mengadakan undi tidak percaya terhadap Tan Sri Khalid, MB selangor?

Kemungkinan juga, ada salah seorang ADUN dari PAS dicalonkan sebagai Menteri Besar dengan persetujuan ADUN-ADUN melayu dari Pakatan Rakyat bersama dengan ADUN-ADUN dari UMNO. Apabila ADUN PAS itu dilantik jadi Menteri Besar, maka berlakulah perang dalaman antara PAS, PKR dan DAP.

Apabila keadaan ini berlaku, teori rampasan kuasa bukan berlaku di saat ini, tetapi berlaku dalam secara demokrasi, iaitu dalam Pilihanraya Umum akan datang.

Itu semua teori sahaja. Tidak tahu, betul atau tidak. Menjadi atau tidak. Benar atau tidak, tepat atau tidak? Ia sekadar kemungkinan yang disandarkan kepada maklumat-maklumat yang diberi.

Di saat ini, UMNO amat bimbang dengan banyak kelakuan, rahsia dan skandal mereka yang sedang berada di tangan Pakatan Rakyat. Kontraktor-kontraktor mereka juga agak susah untuk mendapat sebarang projek dalam kerajaan negeri, waimma mereka tetap dapat menerusi individu-individu tertentu.

Pada UMNO, kalau mereka tidak dapat merampas kuasa di selangor pun, sekurang-kurangnya kelakuan, rahsia dan skandal mereka mahu ditutup. Begitujuga, kontraktor-kontraktor mereka dapat cari makan sepertimana mereka memerintah selangor dahulu.

Justeru, mereka perlu mencipta seorang boneka yang datang dari ADUN Pakatan Rakyat sendiri untuk menutup kelakuan, rahsia dan skandal mereka, juga dapat memberikan keuntungan kepada kontraktor-kontraktor mereka.

Boneka ini akan digunakan untuk menjadi Menteri Besar Selangor sebagai ganti kepada Tan Sri Khalid. Dan seterusnya, perlantikan boneka itu akan melahirkan perpecahan antara Pakatan Rakyat. Apabila keadaan ini berlaku, amat mudah untuk mereka ”rembat” kerajaan negeri selangor dari tangan Pakatan Rakyat dalam PRU akan datang.

Ini pun sekadar teori. Apakah benar atau tidak, apakah jadi atau tidak, apakah betul atau tidak. Tepat atau tidak? Ia sekadar kemungkinan yang disandarkan kepada maklumat-maklumat yang diberi. Semuanya diserahkan kepada Allah yang maha mengetahui.

Walaupun semua ini adalah teori, tetapi kesangsian terhadap sebilangan ADUN-ADUN PR sememangnya wujud dengan tindakan dan kenyataan mereka.

Diharapkan, ADUN-ADUN dari pakatan Rakyat tidak melakukan sebarang tindakan dan kenyataan yang boleh mensangsikan, kerana ia dibimbangi membenarkan teori-teori yang dikemukakan ini.

Malah, diharapkan juga, semua ini sekadar teori.

Sekian

Wallahu ‘Alam

Al-Bakistani
Ustaz_bakistani@yahoo.com



- Sri Indah (B), Sg Buloh
6 september 2009 * 3:33 petang

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Jika benar perkara ini berlaku kelak, ana cadang agar Hasan Ali dipecat keahlian PAS serta merta.

Tanpa Nama berkata...

Sokong...ustaz, malam ni tg hj hadi di surau al-amin...insyaAllah ana nak bgtau beliau untuk tukar PJ selangor...kuasa tukar PJ negeri di tgn beliau...kalau semudah itu untuk elak perpecahan di selangor,...