Jumaat, 30 Oktober 2009

PARTI ISLAM AKAN MENANG, APABILA ISLAM MENANG


PARTI ISLAM AKAN MENANG, APABILA ISLAM MENANG

Kefahamanku tentang kewujudan parti Islam adalah bertujuan untuk memenangkan islam. Apabila islam menang, maka itulah tujuan keberadaan parti Islam. Jika Islam boleh menang tanpa wujud parti Islam, maka tidak perlu ditubuhkan parti Islam.

Jika dibaca pada Hadis Huzaifah yang Nabi SAW menyuruh beriltizam dengan jemaah islam ; ia tidak bersifat mutlak, sebaliknya ia bersifat muqayyad, iaitu dikala berlakunya fitnah. Bermakna, tanpa wujudnya fitnah, maka tidak perlu beriltizam dengan jemaah islam.

Apabila disebut Islam, sudah pasti kelihatan keadilan, kesaksamaan, kebajikan, kasih sayang dan sebagainya. Kezaliman, penindasan, penyelewengan dan sebagainya merupakan fitnah, yang ia sangat-sangat ditentang oleh islam.

Keadilan Islam, tidak difokuskan atas nama bangsa, juga atas nama agama. Waima berbeda agama, hak keadilan tetap diberikan. Begitujuga, penyelewengan yang berlaku, sudah pasti tidak akan ‘diberi muka’ oleh Islam, waima dilakukan oleh golongan agamawan.

Apa yang penting difahami, islam adalah matlamat. Adapun parti islam, ia sekadar wadah, atau bekas dalam membawa atau memimpin manusia kepada Islam. parti tidak perlu diperjuangkan, tetapi islam perlu dijadikan asas perjuangan. Parti tidak perlu dijaga, tetapi Islam adalah asas yang perlu dijaga.

Justeru, kewujudan parti islam adalah untuk menyerang fitnah, seperti penyelewengan, kezaliman, ketidak-adilan, rasuah dan sebagainya. pemimpin-pemimpin sesuatu gerakan islam – parti islam adalah pemimpin yang akan berusaha untuk menghapuskan segala fitnah-fitnah yang menimpa ini.

Pada hari ini, ramai manusia bercakap ‘mahu menjaga parti’, tetapi mereka tidak bertindak untuk menjaga Islam. Penyelewengan yang merupakan perkara yang diharamkan oleh islam; apabila dilakukan oleh seseorang pimpinan politik, ia seakan-akan dibenarkan, dan wajib dipertahankan atas nama ‘jaga parti’.

Ekoran itu, apabila wujud sebarang kesalahan yang dilakukan oleh seseorang pemimpin politik, pasti akan wujud manusia yang mempertahankannya atas nama ‘jaga parti’, waima tindakan pimpinan politik tersebut kadang-kala bercanggah dengan kehendak syariah secara qatii.

Jika keadaan ini berlaku, sudah pasti maqasid sebalik penubuhan parti Islam yang dikehendaki oleh Allah adalah amat bercanggah, seterusnya tersasar dari apa yang disabdakan oleh Nabi SAW.

KARL MARX

Jika dibaca sejarah karl Marx, kita akan dapati bagaimana golongan paderi Kristian pada zamannya menjadikan agama sebagai cara untuk mendapat kekayaan.

Di zaman itu, agama seperti barang dagangan, ataupun modal yang paling penting dalam mengaut keuntungan. Golongan paderi sanggup menggunakan hujjah-hujjah agama, dalam mengaut keuntungan dan kekayaan bagi dirinya sendiri.

Apabila sampai satu tahap yang meruncing; iaitu sehingga ada dari kalangan paderi yang sanggup menindas dan melakukan penyelewengan atas nama agama, menyebabkan lahirnya golongan penentang. Penentangan demi penetangan dilakukan, sehingga para paderi ketika itu sanggup melebelkan ‘kufur’ kepada penentang.

Keadaan ini berlaku dihadapan mata Karl Marx, menyebabkan beliau telah mengeluarkan satu pepatah yang menjadi kontroversi di seluruh dunia, iaitu katanya, ‘agama adalan candu’.

Jika difikirkan balik, mungkin karl Marx tidak akan mengungkapkan pepatah sedemikian, sekiranya beliau berjumpa dengan Nabi Muhammad SAW. Mungkin juga, beliau tidak akan mengatakan sedemikian, jika beliau membaca konsep keadilan yang wujud di dalam islam.

JANGAN CANDUKAN WALA

Jika karl Marx melihat paderi-paderi Kristian di zaman beliau, menggunakan agama sebagai cara untuk mengaut keuntungan, menindas golongan rendah dan sebagainya, menyebabkan beliau menyebut ‘agama adalah candu’. Makanya, Tidak hairan, akan wujud pepatah ‘wala adalah candu’, dikala wujud sebilangan pimpinan PAS yang menggunakan perkataan wala untuk mempertahankan kesalahan mereka.

Kebelakangan ini, kita dapat melihat bagaimana istilah wala’ dijadikan mainan mulut bagi sebilangan pimpinan PAS yang mahu mempertahankan sesuatu tindakan mereka yang salah. Waima mereka menipu, lalu ditentang oleh sebilangan ahli, ataupun rakyat, pasti istilah wala’ akan kedengaran.

Dalam islam, Wala’ bermakna taat setia yang diberikan kepada seseorang pemimpin disertai wujud kesiqahan dan kasih sayang. Tanpa kasih sayang dan kesiqahan, wala’ tidak akan berlaku. Perkara ini amat terperinci dikupas oleh Imam Al-Fakhr Ar-Razi dalam Kitab At-Tafsir Al-Kabir.

Kewujudan wala’ apabila wujudnya siqah. Tanpa siqah, wala’ tidak akan berlaku. Seseorang pemimpin yang mempunyai kesiqahan, baru diberikan wala’. Justeru, seseorang pemimpin yang mahu diberikan wala’, hendaklah menjaga siqah.

Menipu merupakan antara punca seseorang pemimpin hilang kesiqahan. Apabila keadaan ini berlaku, tidak hairan akan hilang wala’ terhadap pemimpin tersebut. Lebih-lebih lagi, menipu yang dilakukan demi menjaga keuntungan diri.

Seseorang arahan yang bercanggah dengan kehendak Islam, tidak perlu diberikan wala’, lebih-lebih lagi, apabila ia akan melahirkan mudharat pada Islam, ataupun terhadap dakwah islamiyyah.

Dalam hadis Bukhari ada menukilkan hadis, bahawa Nabi SAW pernah mengakui kebenaran tindakan para tentera yang tidak memberi wala’ kepada panglima perang yang dilantik oleh Nabi SAW sendiri. Ini kerana, panglima perang tersebut telah mengarahkan agar para tenteranya terjun dalam parit yang dinyalakan api.

Dari ini, amat nyata bahawa wala’ yang hendak diberikan kepada seseorang pemimpin bukan bersifat mutlak. Ia perlu diperhatikan terlebih dahulu, apakah memberi keuntungan kepada Islam dan dakwah, ataupun merugikannya. Jika terbukti menghasilkan kerugian, maka tidak perlu wala’ diberikan kepada pemimpin terbabit.

Justeru, apa yang dapat dipelajari, wala’ yang bersifat mutlak hanya terhadap Allah dan Nabi Muhammad SAW. Adapun selainnya, ia tidak bersifat mutlak, bahkan hendaklah diperhatikan terlebih dahulu sebelum wala’ diberikan.

Sebagai pemimpin, jangan candukan wala’. Sebelum istilah wala’ ingin ditekankan kepada ahli dan rakyat, hendaklah membina kesiqahan diri terlebih dahulu. Sebarang tindakan yang meragukan ahli, ataupun rakyat, hendaklah dihindari terlebih dahulu, kerana semua ini adalah tindakan-tindakan yang boleh mencarik kesiqahan yang seterusnya wala’ tidak akan terhasil.

Sekian

p/s : mengapa sebilangan pimpinan PAS tertentu takut sangat dengan rakaman ucapan tertutup mereka sampai ke tangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz? Yang peliknya, apabila rakaman itu sampai ke tangan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, orang yang memberi rakaman itu dituduh sebagai tidak wala’. Persoalannya, apa yang mereka faham tentang wala? Ataupun, wala’ yang mereka canang itu adalah sama seperti wala’ yang dilakukan oleh paderi-paderi di zaman karl Marx dahulu? .... nampaknya, orang yang memberi rakaman kepada tok guru Nik Abdul Aziz pun dituduh tidak wala'. Makanya, sebarang penyelewengan pimpinan tertentu, jangan diberikan kepada mana-mana pemimpin tertinggi, sebaliknya tunggu sehingga diminta. mungkin itu sifir yang mereka pakai?

Wallahu ’Alam


Al-Bakistani
ustaz_bakistani@yahoo.com




- Sri Indah (B), Sg Buloh
31 oktober 2009 * 1:00 petang

10 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam Ustaz,

saya setuju dengan komen ustaz di p.s tu. kenapa pulak orang yang memberikan maklumat tentang perkara itu yang dituduh tidak wala. apa mereka yang berkenaan itu tidak faham tugas dan tanggungjawab TGNA. tak faham tugas para ahli pas sendiri.

saya berharap masalah didalam pas ini diselesaikan dengan secepat dan sebaik mungkin. segala semak dan kusut yang berlaku sekarang harap dipulihkan segera.

hancurlah harapan saya sekiranya pas hilang puncanya sendiri. hancur juga harapan saya jika orang Pas yang seperti TGNA atau Khalid samad atau YB Nizar diketepikan secara subversif, dan naiknya orang seperti Nasaruddin dan seangkatan dengannya didalam Pas.

-rakyat selangor-

dILA berkata...

SILA BACA HARAKAH KELUARAN JUMAAT 30/10/09

ADA ARTICLE YANG MEMBURUKKAN NIK AZIZ

http://manjongmari.blogspot.com/2009/10/harakah-cuba-berusaha-nak-jatuhkan.html

saya yg selalu baca harakah sekali lalu pun dapat melihat & menanggap kedua2 article dalam harakah tersebut.

saya pelik, APA MAKSUD HARAKAH menyiarkan 2 berita yg bertentangan mengenai Tok Guru Nik Aziz begitu jika tidak lain daripada hendak memburukkan tok guru.

ni kerana nafsu benci & agaenda sendiri, puak2 pro-UG ini sanggup jahanamkan PAS dengan cara MEMBUNUH ICON pas sendiri iaitu nik aziz. depa tak peduli & tak ambil kira yg tanpa nik aziz, sapa lagi yg boleh jadi icon PAS yg boleh diterima oleh semua parti & rakyat.

yang BODOHNYA adalah AHLI PAS itu senditi. dah termakan pil WALA..WALA..sampai tak boleh fikir sendiri. ikut je membabi buta. Kalau Allah nak manusia ni ikut je arahan, baik Dia buat robot je untuk menjadi khalifah dibumi ini tetapi ALLAH letakkan manusia yang boleh berfikir dibumi ini. takkan itupun tak paham kerana apa.

lepas ini PAS bolehlah bersiapkan diri untuk KALAH dalam PR13 ni ye. kami rakyat yang hina dina ni dah MENYAMPAH denagn perangai pas ni. nanti bila itu berlaku, JANGANLAH SALAHKAN TAKDIR....sebenarnya, HANGPA SEMUA YANG BODOH

dILA berkata...

SILA BACA HARAKAH KELUARAN JUMAAT 30/10/09

ADA ARTICLE YANG MEMBURUKKAN NIK AZIZ

http://manjongmari.blogspot.com/2009/10/harakah-cuba-berusaha-nak-jatuhkan.html

saya yg selalu baca harakah sekali lalu pun dapat melihat & menanggap kedua2 article dalam harakah tersebut.

saya pelik, APA MAKSUD HARAKAH menyiarkan 2 berita yg bertentangan mengenai Tok Guru Nik Aziz begitu jika tidak lain daripada hendak memburukkan tok guru.

ni kerana nafsu benci & agaenda sendiri, puak2 pro-UG ini sanggup jahanamkan PAS dengan cara MEMBUNUH ICON pas sendiri iaitu nik aziz. depa tak peduli & tak ambil kira yg tanpa nik aziz, sapa lagi yg boleh jadi icon PAS yg boleh diterima oleh semua parti & rakyat.

yang BODOHNYA adalah AHLI PAS itu senditi. dah termakan pil WALA..WALA..sampai tak boleh fikir sendiri. ikut je membabi buta. Kalau Allah nak manusia ni ikut je arahan, baik Dia buat robot je untuk menjadi khalifah dibumi ini tetapi ALLAH letakkan manusia yang boleh berfikir dibumi ini. takkan itupun tak paham kerana apa.

lepas ini PAS bolehlah bersiapkan diri untuk KALAH dalam PR13 ni ye. kami rakyat yang hina dina ni dah MENYAMPAH denagn perangai pas ni. nanti bila itu berlaku, JANGANLAH SALAHKAN TAKDIR....sebenarnya, HANGPA SEMUA YANG BODOH

dILA berkata...

SILA BACA HARAKAH KELUARAN JUMAAT 30/10/09

ADA ARTICLE YANG MEMBURUKKAN NIK AZIZ

http://manjongmari.blogspot.com/2009/10/harakah-cuba-berusaha-nak-jatuhkan.html

saya yg selalu baca harakah sekali lalu pun dapat melihat & menanggap kedua2 article dalam harakah tersebut.

saya pelik, APA MAKSUD HARAKAH menyiarkan 2 berita yg bertentangan mengenai Tok Guru Nik Aziz begitu jika tidak lain daripada hendak memburukkan tok guru.

ni kerana nafsu benci & agaenda sendiri, puak2 pro-UG ini sanggup jahanamkan PAS dengan cara MEMBUNUH ICON pas sendiri iaitu nik aziz. depa tak peduli & tak ambil kira yg tanpa nik aziz, sapa lagi yg boleh jadi icon PAS yg boleh diterima oleh semua parti & rakyat.

yang BODOHNYA adalah AHLI PAS itu senditi. dah termakan pil WALA..WALA..sampai tak boleh fikir sendiri. ikut je membabi buta. Kalau Allah nak manusia ni ikut je arahan, baik Dia buat robot je untuk menjadi khalifah dibumi ini tetapi ALLAH letakkan manusia yang boleh berfikir dibumi ini. takkan itupun tak paham kerana apa.

lepas ini PAS bolehlah bersiapkan diri untuk KALAH dalam PR13 ni ye. kami rakyat yang hina dina ni dah MENYAMPAH denagn perangai pas ni. nanti bila itu berlaku, JANGANLAH SALAHKAN TAKDIR....sebenarnya, HANGPA SEMUA YANG BODOH!!!!

lu'lu' berkata...

salam..tringat sy akan stu ksah dmna pngajarnya ialh,jika kta buat atau mmprjuangkn ssuatu krn Allah,kta dan agma islam akn mnang..ttpi,jklau kta mlakuknya krna material/wang,syaitn akn mnang..mksud sy dsni ialah jka kta mletkkn agama itu dhdapan,agma islm akn trjga..sy slalu trfkir,jka smua orang thu dn sdar btapa beratnya amnh sbg pmimpn u dpikul tnpa pnduan agma sbnar,mka sdh tntu rmai y xkn brani u mnrimanya dn sdh tntulh xkn brlakunya prebutn kuasa y ekstrim..trnyata rmai y ddorong oleh blasn material drp rsa tnggungjwb u mmikul amnh dr Allah...bg sy,apapn prti pimpnan,ltaklh Islam sbg dsarnya..

Tanpa Nama berkata...

salam ..
ley oneG komen skit UG yg d cdngkn husam..

onenik

WUZARA berkata...

Salam...

Boleh saudara beri pandangan tentang kenyataan Tuan Guru Nik Aziz yang bersetuju dengan kemasukan orang Islam ke dalam DAP.

camarputih berkata...

slm..aiii ust wan g, takkan xnak komen kot pasal cadangan hussam?dulu bkn main lg komen berjela2 ttg bab tu..ke lain qhodiah?mn taw,nnt kot2 ust akan jwb, yg cdngn TGHH tu lain, yg hussam tu lain..ishh..xsbr nak bc ulasan ust ttg isu UG di kelantan!!cptlah ulas ust isu UG di kelantan!!

emmm berkata...

camar puteh ko jgn risau pasal tuuuuuus, us kite ni tgh cari alasan dia mcm maner nak kona...mantik la katerkan...gua caya sama us 1g pakistan jugak mari

Tanpa Nama berkata...

hassan ali merupakan bisul dalam PAS. kalau tak buang bisul tu, ia akan menjadi kanser yg menyebabkan PAS tak dpt diubati. cegah sblm parah.